zeer oude diesel gebruiken

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

zeer oude diesel gebruiken

Bericht door frank »

Hieronder een vraag betreffende oude diesel, de schrijver dezes zoekt goede raad.
Ik zou het niet graag in een brander stoken maar in een potbrander zal het geen kwaad kunnen denk ik.
Maar misschien willen jullie je licht hier eens over laten schijnen?
gr frank

===================================================================
Ik kwam Machinekamer nu eerst pas tegen omdat ik op rode diesel zocht, en een topic van 2013 trof.
Ik heb namelijk straks wrs ruim 300L rode diesel staan, uit de brandstoftank van mijn woonschip, dat al zo'n 30 jaar niet meer vaart. (De tank wil ik verwijderen omdat die op een slechte plek zit).
De vraag is: kan zulke oude diesel in een Elco kachel?
En is het te zien of de diesel slecht is geworden?
Ik ken wel iemand die zijn verwarming op olie stookt, maar die wil het niet zomaar in zijn kachel gooien!

Mocht het lukken om de vraag te plaatsen dan graag,
zo niet dan toch bedankt voor de moeite tot dusver.

Vriendelijke groet,
Titus Fekkes

=====================================================================
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: zeer oude diesel gebruiken

Bericht door sailor wim »

Titus als belegging zou het niet verkeerd zijn geweest.
Als er voor het laatst in 1998 getankt is zit er ergens tussen de 0 en 0.8% zwavel in. Wat dan nog wat conserverende eigenschap zou hebben wat de bacterie groei betreft.
Moeilijk is te bedenken wat het octaan gehalte is na al die jaren in contakt met zuurstof en andere verontreinigingen in de lucht.
En wat dit dat gaat doen in een ketel met verstuiver.
Nee dit is gewoon chemisch afval geworden, dus behoed je kennis voor deze diesel (s)oa en bekeuring en voer het netjes af.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: zeer oude diesel gebruiken

Bericht door frank »

Wat stoken betreft kan ik me nog herinneren dat een Groninger coaster bij ons hout kwam lossen voor de kistenfabriek. En natuurlijk ook een kist met smokkelsigaretten voor de havenmeester..
Maar in de machinekamer liet de machinist me zien dat ze alle afvalsmeerolie van die grote Brons mengden met diesel en dat werd vervolgens verbrand in een soort lange kachel met een lange smalle brander, geen ronde potbrander dus. Hij had steeds een pook paraat want ieder uur moest hij die klompen vette residu wegschaven. Toen wisten we nog niet hoe giftig die dampen waren want denk maar eens aan al die dopes in de smeerolie.. o jee, daar is fijnstof helemaal niks bij. Tegenwoordig zouden ze die kapitein opknopen aan de hoogste boom aan de Noorderhaven.

Maar afgezien daarvan, na het ingaan van die rode diesel regel mag je het niet alleen meer in je tank aan boord hebben, sterker nog, je mag niet eens een can in de schuur hebben staan! Alleen de Belgen, daar stoken ze nog op rood voor huisbrand en de trekker draait er ook op, maar ja, wij zijn hier een voorbeeld voor andere landen zegt Rutte wat betreft het navolgen van EU regeltjes, we doen het zelfs nog veeel strenger om onze burgers kwaad te maken zodat de verkoop van gele hesjes ook gaat stijgen :evil:

Zo kan die wel weer voor vandaag dacht ik..... binnenkort verkiezingen, laat die kans je niet ontglippen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: zeer oude diesel gebruiken

Bericht door wrotter »

als de gasolie nog goed wil branden kan je het gewoon opstoken in een kachel ,lange tijd geleden kon je in somy oliekachels op de gewone gasolie laten branden ,sommigen deden dat ook op hbo 2 wat men toen huisbrand olie noemde en dat was donkere gasolie waar wat stook olie door zat was en een heel stuk goedkopper was ,op zulke oude olie een motor laten lopen ,zou ik zelf niet doen.
Plaats reactie