Smeerolie ipv mengsmering

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Marie Christina »

Klopt wat Wrotter zegt.

Even een samenvatting:

Enkele jaren geleden werden mijn studenten in de haven van Delfzijl aangehouden omdat zij met een 25 pk motor aan het varen waren.
De verbalisant vermoedde dat de boot harder zou kunnen dan 25 km /u.
Er werd bekeurd voor: dodemanskoord, reddingsvesten brandblusser, vaarbewijs etc.
NIET voor het evt te snel kunnen varen.
De boete werd even vastgehouden omdat de verbalisant eerst met mij een gesprek wilde hebben.

Een paar dagen later werd ik op het matje geroepen aan boord.
Ik sprak af dat wij er alles aan gingen doen om de boot langzamer dan 20 km/u te maken.
Daardoor konden de studenten ook met de boot varen, wat nu juist de bedoeling was.
De toenmalige verbalisant heeft na de installatie van de 15 pk motor (ipv 25) geconstateerd dat de snelheid (net aan) onder de 20 km bleef.
Daarmee werd de boete (meer dan E300,-) niet doorgezet.
We waren meneer Jacobs en meneer vd Z. (ivm privacy alleen de initialen van de man) toen ik aan boord kwam en na enkele koppen koffie en een goed gesprek gingen we uit elkaar als Menno en T.

Kennelijk zijn de gebeurtenissen niet in een database opgeslagen, want dit was de derde keer dat het bootje aangehouden werd.
Gelukkig kon ook nu alles in den minne geschikt worden.

Dus inderdaad:
Geen bekeuring voor evt te hard kunnen varen.
Wel een bekeuring voor de missende uitrusting.

[Edit: typefoutjes]
Laatst gewijzigd door Marie Christina op ma jun 10, 2019 2:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Baschinist »

Ja dat dus. Dat probeerde ik ook te zeggen maar dan anders :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Marie Christina »

Ik had ook het gevoel dat we allen hetzelfde bedoelden, maar het allemaal wat anders zeiden. :)
Vandaar mijn samenvatting.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, Al met al heb IK toch wat opgestoken wat wet-en regelgeving EN de handhaving hiervan :? :shock: :o betreft.
Wat mij wel verbaasd is dat een draadje over ( TE VEEL) smeerolie toch een ietwat stroef verlopend verhaal oplevert :lol: :lol:
Toch heb ik mij met het lezen wel vermaakt,
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Marie Christina »

Arrejoan schreef: do jun 13, 2019 10:20 pm
Wat mij wel verbaasd is dat een draadje over ( TE VEEL) smeerolie toch een ietwat stroef verlopend verhaal oplevert :lol: :lol:
Welkom bij Scheepspraet.
De titel van het topic zegt NIETS over de inhoud er van. :mrgreen:

Het is hier net als bootjevaren: je denkt het hoofdvaarwater aan te houden, maar voor je het door hebt duik je opeens dat zijwatertje in.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door wrotter »

en zo is het maar net die kleine neven vaarwatertjes zijn het leukst.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Marie Christina »

Dat is mooi gezegd!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Waterman »

wrotter schreef: ma jun 10, 2019 10:56 am ………..,nee men kan niet verbaliseren als je hoe dan ook niet vaart ,als je kan of mag en je bent geregistreerd )anders kan men niet weten of je harder kan zal niemand jou wat maken ,je valt dan onder de normale regels van het bpr en dus niet iedere brigadier heeft kennis van het bps zij moeten werken volgens het feiten boekje wat hun leidraad is dus bevoegd zijn voor op het water ............
Dit is duidelijk.
Een man uit de praktijk dus,die weet waar die over praat.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie