Webasto, Eberspacher of Planar

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Leg eens uit...
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door Carel-k »

De Chinees word nog kompleter geleverd ook oa tankje en lcd disple mijn buurman heeft er een aangeschaft en ziet er prima uit en de tijd zal het leren!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door Waterman »

quichot schreef: ma dec 30, 2019 7:34 pm Maar alle gekheid op een stokkie: ik heb inmiddels begrepen dat 'de chinees' meer bedoeld is voor trucks en campers.
Ik denk dat die Chinese geen verschil maken met die van Eberspächer en Webasto wat betreft doeleinden.
In principe waren de gevestigde merken ook alleen maar geschikt voor rijdende voertuigen,maar de mensheid op boten heeft ze ook ontdekt,en dan zal een producent het wel nalaten om dat af te raden,want het is weer een markt erbij.
Al die kachels, hetzij een hete lucht blazer of een waterverwarmer,ook wel in truck business, een blokverwarmer genaamd, worden zo gemonteerd zodat de uitlaat direct naar buiten gaat door de carrosserie of deze worden gemonteerd op een beugel buiten de cabine.
Ik heb 1 keer een Airtop 200 gehad,daar was ik niet kapot van vanwege de droge lucht,het zuigt de binnenlucht aan,en verwarmd dat.
Resultaat laat zich raden.
Dat ding zat op de bodem van de cabine,met een gat erdoor voor de uitlaat.
Tegen dat probleem loop je aan,als je een boot hebt.
Dan zal ,ongeacht welk merk ook,het systeem,en met name het uitlaatsysteem geen extra openingen mogen hebben,want anders verdwijnen de uitlaatgassen niet daar waar ze in feite behoren buiten te komen.
En Webasto of een Eberspächer met een slechte uitlaat,is hetzelfde als een Chinese of Rus met een slechte uitlaat.
Ik zie het verschil niet,en die is er ook niet.

Maar een vreemde vraag.
Gaat dan zo'n goedkope over,omdat de uitlaat niet dicht is?
Dan koop je toch die onderdelen van een gerenomeerd merk,en sluit die aan op die chinees?
De kachel is de kosten post,niet de randomware toch?

En waarom zo'n Rus of Chinees zo goedkoop is,laat zich gemakkelijk raden.
Iets kopiëren is toch altijd al goedkoper geweest dan zelf ontwerpen?
En als die beide vreemde merken nou eens met minder opslag( lees winst) genoegen nemen, dan is het verschil al een heel eind er vanaf toch?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door quichot »

Waterman schreef: di dec 31, 2019 12:33 amEn waarom zo'n Rus of Chinees zo goedkoop is,laat zich gemakkelijk raden.
Iets kopiëren is toch altijd al goedkoper geweest dan zelf ontwerpen?
En als die beide vreemde merken nou eens met minder opslag( lees winst) genoegen nemen, dan is het verschil al een heel eind er vanaf toch?
Snap ik. En dat zou bij twee kwalitatief vergelijkbare, en verder identieke producten een factor 2 a 3 in prijs nog kunnen verklaren, maar geen factor 10. Bangladesh-achtige arbeidsomstandigheden behoren in China echt tot het verleden. Dus móet het ook in kwaliteit en materiaal zitten. Kan niet anders.

Nogmaals, ik twijfel er niet aan dat die chinezen prima werken als ze nieuw zijn, dus ik begrijp de tevredenheid van de gebruikers, maar hoe zit het met storingsgevoeligheid na een seizoen of twee?
En natuurlijk, dan kun je nog 8 x een nieuwe kopen, en dan ben je nog steeds voordeliger uit, maar als je reisje verpest wordt door uitvallende verwarming is dat een schrale troost (of je moet er gelijk drie kopen, voor het geval dát! :mrgreen: ).
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Alsof de kachels van meneer Webasto en Ebersparcher het eeuwige leven hebben. Ook dure spullen geven geen garantie op het storingsvrij functioneren van die dingen.
Maar wederom, het is een keuze die gemaakt is. Ho Ping doet het best, en ik ben tevreden.
O ja, nog 1 dingetje. Ivm condens vorming is het belangrijk dat de te verwarmen lucht van buiten komt. Op deze manier word er een beetje overdruk gegenereerd en word de "vochtige" lucht naar buiten gedrukt. Bij mij staat er dan ook altijd een luik op een kiertje.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door Waterman »

quichot schreef: di dec 31, 2019 10:12 am Dus móet het ook in kwaliteit en materiaal zitten. Kan niet anders.
Nogmaals, ik twijfel er niet aan dat die chinezen prima werken als ze nieuw zijn, dus ik begrijp de tevredenheid van de gebruikers, maar hoe zit het met storingsgevoeligheid na een seizoen of twee?
Daarin moet ik je gelijk geven.
Het verschil in prijs is wel erg groot.
En als er nu al geattendeerd wordt op lekkage van de uitlaat, vraag ik me ook af, "hoe staat het met de rest van het dingetje?"
En hoe is het over pakweg 5 jaar?
Roept dan ook iedereen nog , fantastisch of horen we niks meer daarover.
Alle waar heeft zijn prijs,het kan best goed gaan,maar het kan ook net zo goed verkeerd gaan.

Ik heb een Webasto omdat die erin zat,en na vorig jaar dat ding helemaal uitelkaar- en schoongemaakt , en weer gemonteerd te hebben,werkt dat ding als een tierelier,en zolang die het doet,koop ik geen chinees of rus.
Dingetje schijnt van 1980 te zijn,maar ziet eruit als nieuw.
toine schreef: di dec 31, 2019 10:45 am Alsof de kachels van meneer Webasto en Ebersparcher het eeuwige leven hebben. Ook dure spullen geven geen garantie op het storingsvrij functioneren van die dingen.
Nee dat hebben ze zeker niet,dat wordt ook niet beweerd trouwens.
Ik vind dergelijke argumenten meer een sneer naar de bestaande merken toe.
toine schreef: di dec 31, 2019 10:45 am O ja, nog 1 dingetje. Ivm condens vorming is het belangrijk dat de te verwarmen lucht van buiten komt. Op deze manier word er een beetje overdruk gegenereerd en word de "vochtige" lucht naar buiten gedrukt. Bij mij staat er dan ook altijd een luik op een kiertje.
Toine
Ik heb hier toch even een poosje over nagedacht,wat je daar schrijft.
Is het werkelijk zo dat de aanzuiglucht van buiten moet komen?
Ik betwijfel dat namelijk.
Want als er een lucht is,dat zeker meer condens bevat,dat is het de buitenlucht wel.
Ik betwijfel dat namelijk,omdat cabineverwarmers hun aanzuig van lucht, in de cabine hebben zitten,en de uitblaas opening ook.
Bij mijn voertuig in 1995 , de eerste ,zat de aanzuig rechts,en de uitblaas links in de cabine.
In de lateren , nog 3 stuks,heb ik altijd een een "blokverwarmer" gehad,die het water van de motorblok verwarmde,en daarmee ook het water in de kachelradiateur mee verwarmde.
Voor s' nachts stond dat systeem ook altijd op interne circulatie ,en nooit van buitenaf.

Mede gelet op jou opmerking dat je te verwarmen lucht van buiten moet laten komen,laat ik het wel uit mijn hoofd om zo'n chinees of rus te nemen,want de condens zal ergens doorheen moeten.
Dat wordt dus op termijn een rotte uitlaat.
Mijn Webasto haalt de te verwarmen lucht nu ook NIET van buiten,maar VAN BINNEN vandaan.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door buggyrene »

Heel even over het wel of niet van buiten halen van aangezogen lucht, kan ik dit melden:
Ik heb afgelopen najaar de aangezogen lucht veranderd van recirculatie, naar aanzuig van buiten, en ik moet zeggen, dat de boot nu veel minder onderhevig is aan condens dan voorheen, dus ik deel de mening van Toine.
Er wordt ook meer verse lucht de ruimte ingeblazen, waardoor het leefklimaat zowiezo verbeterd, dus ik ben er blij mee.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Om nog maar te zwijgen over de koolmonoxyde die met iedere ademhaling word uitgeblazen. Maar goed, een ieder moet doen wat hem juist lijkt.
Ik wens een ieder een fijn uiteinde, en een gezond 2020.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door Marie Christina »

Altijd lucht van buiten nemen bij verwarmen.
Aircolucht kan je recirculeren, maar verbrandingslucht moet je alleen afvoeren.
Behalve bij een turbo.
Dan kan je het hergebruiken. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door Waterman »

toine schreef: di dec 31, 2019 8:28 pm Om nog maar te zwijgen over de koolmonoxyde die met iedere ademhaling word uitgeblazen.
Koolmonoxide?
Hopelijk niet Toine ,want dan is het einde snel in zicht.
En dat moeten we niet hebben toch?

Wat jij bedoeld is koolzuurgas , oftewel koofstofdioxide.
Het zit o.a. veel in frisdranken. Koolzuurhoudende noemen ze dat.
En laat je dat nou juist nodig hebben Toine.
Dat ben je nodig voor de opname van zuurstof in je bloed.
Bron:
https://vabs.nl/stress-en-burn-out/verk ... oor-stress
Marie Christina schreef: di dec 31, 2019 8:32 pm ………..., maar verbrandingslucht moet je alleen afvoeren.
Menno,

Niemand heeft het erover dat je verbrandingslucht laat recirculeren toch?
Lijkt me niet meer dan logisch dat je "afval afvoert via de daarvoor bestemde kanalen".
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door Baschinist »

Ooit op een serie bootjes gevaren met luchtverwarming met 1/3 circulatie, 2/3 buitenlucht. Dat was met name een minder fijn systeem omdat die lucht veel te droog werd. Dan werd je 's ochtends wakker met een strot van schuurpapier.
Vraag me af hoe je wakker wordt als je de lucht 100% gaat circuleren.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door Marie Christina »

Verkeerde woordkeuze van mij, Wybren.
Verwarmde lucht.... Verbrandingslucht....
Verwarrend.
Excuus.

Ik bedoel wat Bas hierboven omschrijft.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door quichot »

Het advies dat ik terzake aanzuigen buitenlucht kreeg, was dat alleen te doen als de standkachel in de motorruimte staat. Want, zo was de redenering, bij aanzuigen binnenlucht, die bij een beetje vorst al zo'n 20c warmer is dan buitenlucht, bespaar je veel energie.
Volgens mij valt of staat de hele kwestie met goede ventilatie van het interieur, wat sowieso in orde moet zijn, hoe je ook stookt.
Wat daarbij natuurlijk ook een rol speelt is de inhoud van de binnenruimte. In een vrachtwagencabine ligt dat kritischer dan in een flink motorjacht.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

De kachel hangt bij mij idd in de motor ruimte. De te verwarmen lucht word ook daar vandaan gehaald, en via een ventilatie rooster aangezogen. Tbv de uitlaat heb ik een gat in de romp moeten maken, waarin een messing huid doorvoer gemonteerd zit. Deze doorvoer is binnen en buiten van een pakking voorzien. De uitlaatbuis zit hier op aangesloten, en is voorzien van een omgekeerde zwanenhals, dit om inwateren agv golfslag te ondervangen. Vwb de pasvorm van de uitlaatbuis op de kachel, zowel Planar als Chinees, zit die er mooi strak op. Met de bijgeleverde klem word een lekvrije verbinding gemaakt. Eigenlijk is de hele installatie een plug and play kwestie, waarbij het meeste werk gaat zitten in de brandstof voorziening, bij mij op de brandstof retour leiding, bijgeleverde montageplaat een plekje geven en vastzetten, en dus de huid doorvoer maken. Als dat eenmaal klaar is, een kwestie van stekkertjes aansluiten, en Banzaai......lekker stoken. Overigens kwam er bij mij nog een verhaaltje bij, want in de boot zat nl helemaal geen verwarming. Dus moesten er verdeeld over de boot uitblazen gemaakt worden, waarop dan weer de warme lucht buizen aangesloten moesten worden. Men zegt wel, de kortste verbinding tussen twee punten is een rechte lijn, behalve......idd, in een boot. Er moesten her en der gaten gemaakt worden om die luchtslangen zo recht mogelijk naar de uitblazen te krijgen, omdat bochten de doorstroming van warme lucht negatief beinvloed. Tevens heb ik de luchtbuizen geisoleerd om warmte verlies te beperken. Resumé, het installeren van een dieselheater is een fluitje van een cent, op de boven genoemde punten na. En zoals al eerder gezegd, ik heb vooralsnog geen minpuntjes kunnen ontdekken.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door paure nesci »

Toine , je zuigt de te verwarmen lucht uit de motorruimte ? Wat ik me dan afvraag , gaat je hele boot dan niet naar machinekamer ruiken ? Persoonlijk vind ik dat niet stinken maar ik kan me voorstellen dat er andere opvarenden zijn die daar anders over denken.....
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie