Webasto, Eberspacher of Planar

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door sailor wim »

Volgens mij is het de opvolger van Ardic Volvo kachels.
Die had mijn pa in de boot.
Hager repareert deze.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door varg »

Ardic was zweeds, ze kwamen uit Trollhättan, de Saab geboorteplaats. De firma is indertijd overgenomen door Eberspacher. Volgens mij niets met Safire van doen.
Over de Fin is weinig slechts te vinden...behalve de prijs dus (4 á 5 keer een chinees). Alleen dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=7M9m1jKjZaQ maar dat betreft ws. een kachel die is uitgezet zonder af te koelen...iets is duidelijk krom getrokken.
kortom: doen...vierkant ziet er altijd degelijker uit dan rond!
groet, Arnold

NB.: laat hem vanaf het begin op GTL of Blauwe diesel draaien....dat scheelt de helft in schoonmaken!
schoonmaakinstructie in het Nederlands, geeft een goed beeld van hoe de brander is opgebouwd: https://www.youtube.com/watch?v=FKkGaKWNAXQ
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door sailor wim »

De kachel is minder kompakt opgebouwd als de andere merken en dat kan een voordeel zijn bij eigen onderhoud.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door quichot »

sailor wim schreef: di mar 17, 2020 8:10 pm De kachel is minder kompakt opgebouwd als de andere merken en dat kan een voordeel zijn bij eigen onderhoud.
Klopt. Dat sprak mij ook aan. Formaat van een kleine geiser. En schoonmaken hoeft maar eens per jaar.
Waarom moet dat bij die andere merken trouwens allemaal in zo'n piepklein kastje? Voor gebruik in een truc misschien handig, maar dat lijkt me voor zelfs een klein jachtje niet nodig.
Ook ziet die rvs-behuizing er gewoon lekker degelijk uit.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door varg »

Ik werkte bij V&D/Arnhem in het 'botenhuis' (hobby van de manager). Ik leerde daar van een oude verkoper dat je klanten niet het beste product moet adviseren, maar dat je goed naar ze moet luisteren. Ze hebben meestal al een keus gemaakt en willen alleen bevestigd worden in die keus. Ik hoop dat je er lang en gezond warmpjes bij zult zitten in je stuurhut. groet, Arnold
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door quichot »

varg schreef: wo mar 18, 2020 7:01 pmhebben meestal al een keus gemaakt en willen alleen bevestigd worden in die keus
Laat mij nou in de waan dat ik zélf nadenk! :wink:

Maar alle gekheid op een stokkie: met 'geen verkoperstype' bedoel ik niet jouw doortrapte consumentenpleaser, maar meer een nuchtere techneut. Legde niet alleen uit hoe een en ander werkte, maar stelde ook relevante vragen over mijn specifieke toepassing.
Dat laatste miste ik toch wel bij Planar en Webasto. Die prezen alleen maar aan. ('Dit is de enige standkachel die....'enz)
Ik moest in hun ogen wel héél dom zijn als ik hierna nog bij de concurrent ging kijken. Webastomeneer was er al van overtuigd dat ik de grootste en duurste nodig had, iets wat eerder door hun dealer Dekker Watersport was tegengesproken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door varg »

Ik moet toegeven dat de Safire wel een mooi uitlaatsysteem heeft met die coaxiaal slang. De buitenslang wordt dan nooit gevaarlijk heet. Wel aan de prijs, maar dan heb je ook wat. Er zit alleen geen demper bij, maar daar is in de kast enigszins in voorzien en door de dubbele slang wordt de uitlaatlucht ook gekoeld en is dus minder luidruchtig. Het zal me benieuwen. Houd ons op de hoogte! groet, Arnold
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door quichot »

varg schreef: di mar 17, 2020 7:55 pmNB.: laat hem vanaf het begin op GTL of Blauwe diesel draaien....dat scheelt de helft in schoonmaken!
schoonmaakinstructie in het Nederlands, geeft een goed beeld van hoe de brander is opgebouwd: https://www.youtube.com/watch?v=FKkGaKWNAXQ
Dank voor je speurwerk. Ik heb geen gtl of blauwe diesel aan boord. En ik heb ook geen auto bij me om onderweg 'even' naar een wegpomp te rijden. Dus dat wordt 'm niet.
Aan de andere kant: ik ga er alleen tijdens reisjes in het voor- en naseizoen gebruik van maken, en dan nog alleen 's nachts en in de ochtenduren. Verder als ik 's winters klusjes doe aan boord. Eventjes ruw geschat dus zo'n 900 van de 8760 uur per jaar max.
Dat loswrikken en vastslaan van de brander begreep ik niet helemaal. Daar kwam nogal wat geweld bij kijken. Maar laten we aannemen dat dat zich vanzelf uitwijst als het apparaat voor je op de werkbank ligt.

Ik heb overigens nog niet besloten. Planar is nog in beeld. Webasto en de chinees zijn afgevallen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door varg »

Ik heb gekozen voor een apart tankje voor de kachelbrandstof. Ik kan zo beter bijhouden wat ik gebruik, maar vooral: ik hoef geen aftakking te maken op mijn motor voedingsleiding. Dus ook geen risico op lucht in de leiding etc. Voordeel is dat ik de kachel kan laten branden op schone brandstoffen. Als ik een keer langs een pomp (water of land) kom met een gtl of blauwe diesel aanbod, dan vul ik mijn tankje en kan ik weer lang vooruit. Deze brandstof bevat geen bio-component en trekt dus geen water aan, is dus wat langer houdbaar. Het brandt erg schoon en ruikt niet naar diesel. ideaal voor een kachel dus. Het grootste probleem bij alle dieselkachels is dat ze soms lang op weinig vermogen draaien en dan dicht-roeten. Daarom adviseer ik ook niet een te zwaar model te nemen. Die draaien maar 3 dagen per jaar voluit. Beter een kleiner model dat wat vaker op 100% brandt, dat blijft schoner. De tank (kwam gratis met de chinees mee) heb ik voorzien van een aanzuig van boven af, zodat er minder kans op lekkage is. Het tankje zit in een bakskist en is makkelijk te vullen vanuit een jerrycan. Maar ja, ieders situatie is anders natuurlijk.
Dit jaar heb ik voor het eerst kunnen genieten van een verwarmd schip. Je komt aan boord, drukt op de afstandsbediening (zat er ook bij) en 5 minuten later begint het langzaam warm te worden. Zeer aangenaam verpozen moet ik zeggen! groet, Arnold
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door quichot »

Arnold, voor mij is het bijverwarming. De hoofdkachel staat in het ruim. Daarvoor heb ik al een aparte dieseltank van 300 liter in de machinekamer. Een aftakking daarop brengt de leiding naar de motor dus niet in gevaar.
Ik snap het voordeel van die schone diesel, en ik zou het zeker overwegen als ik een auto zou hebben. Ik zie me op de fiets niet naar een pomp gaan om een tank te vullen. Dan maar een keer extra schoonmaken. Als ik ergens bij een bunkerstation GTL kan tanken laat ik dat in de kacheltank stoppen.

Ja, voor dat onderpresteren ben ik ook gewaarschuwd door Dekker Watersport. Gekgenoeg niet door Webasto zelf. Ik sprak de standhouder aan op de Hiswa, en die wenkte gelijk de verkoper buitendienst om mij te woord te staan. Die adviseerde me uiteraard het grootste (lees: duurste) type te kopen. Met alle toeters en bellen. Met een appje aandoen enz.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Zowel bij de Planar als de Chinees bij mij aan boord, word in de handleiding geadviseerd, buiten het stook seizoen, 1 keer per maand de kachels flink op te stoken. Dit om vervuiling/aanslag van het brandstof systeem te voorkomen. En aangezien er hier een drietal koukleumen rond lopen, moeten de kacheltjes flink werken, dus vervuilen zullen ze niet.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Om het draadje maar weer eens aan te slingeren.
De Planar geeft de laatste tijd toch wat problemen.
Voornamelijk het gevolg van de huidige brandstof. Ik vermoed dat de toevoegingen aan de diesel maakt dat met enige regelmaat de brander vervuilt en een zg "flame faillure" veroorzaakt. Demonteren en inspecteren laat een donkerbruine harde aanslag zien, die brandergaatjes etc dicht koekt, en om die reden de brander niet goed functioneerd en in de storing valt. Die brander op het fornuis zetten en goed heet stoken, met de nodige rookwolken, zorgt dat die aanslag weg brand en het ding weer schoon is. In de brandstoftanks gaat alleen B7 diesel ivm een nogal bejaarde MB motor. Bovenstaande heeft zich inmiddels een paar keer voorgedaan.
De chinees doet het nog steeds prima.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door KarelE »

Die harde bruine aanslag is zeer waarschijnlijk de beruchte dieselbacterie. Daar gaan je tank en motor dan ook last van krijgen. Is het kleverig?

Ik zou maar gauw een biocide aan je tank toevoegen, en daarna goed roeren, of, zoals ik deed, met een losse pomp en een paar slangen de tankinhoud een tijdje rondpompen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Die bruine meuk is keihard en laat zich het best vergelijken met gecarameliseerde suiker. Met een staalborstel is het niet weg te krijgen. Brandstof filters zijn btw schoon. En wederom, de sjienees heeft nergens last van.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door varg »

Over mijn chineesje...draait probleemloos, regelt zich ook heel mooi (digitaal) terug als het warm genoeg is. Ik heb een dure marine uitlaat gekocht (in Nederland, webasto dacht ik) en flink wat chinees glasvezelband gebruikt om alles te isoleren. Omdat ik het 10 liter tankje dat werd bijgeleverd gebruik kan ik (zoveel mogelijk) GTL of een andere synthetische diesel in de tank doen. daar blijft ie vast schoner van en je ruikt het niet bij het vullen. Voor mensen die zich afvragen of ze een hoog-vermogen chinees nodig hebben zou mijn tip zijn: koop gelijk 2 kleine chineesjes, kan je veel beter regelen, zit je altijd warm en installeren doe je toch maar 1 keer. warme groet, Arnold
Plaats reactie