koelkasttype ?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: koelkasttype ?

Bericht door Waterman »

buggyrene schreef: wo jan 08, 2020 5:36 pm Deze heeft wel een interessante maat:

https://www.bol.com/nl/p/primo-pr100fr- ... oductImage

En met compressor.

René
Dat is wel een interessant ding René.
Een omvormer erbij,en je bent aardig goedkoper uit dan bij een IndelB of Dometic van pakweg 700 eurotjes.
Kan daar een blokomvormer bij of een echte sinus.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: koelkasttype ?

Bericht door quichot »

toine schreef: wo jan 08, 2020 6:19 pm Helaas, is een tafel model. Dwz staat er boven.
Is een stuk kleiner dan een normaal tafelmodel. Maar @roadrunner heeft het niet over afmetingen. Hij vraagt of goedkoop 230V een verstandiger keuze is dan duur 12/24V. En dat lijkt me in z'n algemeenheid het geval.

@Waterman vind het formaat wél belangrijk, en dat is logisch bij een Doerak. Tafelmodel vindt hij daarom veel te groot. Deze middelmaat lijkt me voor de kleiner behuisde een prima alternatief.
Maar ik zou dan toch voor een echte sinusomvormer gaan. Kost een paar centen, maar is op termijn een verstandiger keuze, en waarschijnlijk kostenbesparend. Er komt steeds meer electronisch gestuurde randapparatuur op de markt, en dat gaat stuk met een bloksinus.
En zelfs 'duur' is betrekkelijk: mijn combi koelkast/sinusomvormer was per saldo nog altijd goedkoper dan alleen een 12/24V-kastje.
Laatst gewijzigd door quichot op do jan 09, 2020 10:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: koelkasttype ?

Bericht door paure nesci »

@Waterman ,ruimtegebrek op de Doerak ? dan is een koellade van waeco dometic ook een aardige optie , compressor kan op een willekeurige plek ingebouwd worden , ik heb m zelf ook , tweedehands van de "vrachtwagensloop" werkt perfect !
http://www.nd5.nl/scheepspraet/spaus/20 ... 879142.jpg
groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: koelkasttype ?

Bericht door quichot »

Dat is hem weer te klein, Do! :D
Waterman schreef: wo jan 08, 2020 1:21 pm Voor erbij prima,maar als hoofddoel totaal ongeschikt.
Te klein , miniformaat.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: koelkasttype ?

Bericht door Waterman »

quichot schreef: do jan 09, 2020 9:57 am En zelfs 'duur' is betrekkelijk: mijn combi koelkast/sinusomvormer was per saldo nog altijd goedkoper dan alleen een 12/24V-kastje.
Goedkoop vond ik ze i.i.g. niet.
In 2007 ben ik op een aanbieding ingegaan voor inbouw van een echte sinus en een magnetron in een truck.
Was toen 800 euro all in , magnetron was het goedkoopste ,die koste 35 euro.
De rest was voor inbouw en kabels , stopcontacten en een sinus van 3000 Watt continu.
Kon een Kärcher hogedrukcleaner op draaien.
Het mag wat kosten nietwaar?

En wat is duur?
Duur of te duur , is iets dan niet aan de verwachtingen voldoet.
Iets dat wel daaraan voldoet kost gewoonweg meer.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: koelkasttype ?

Bericht door Waterman »

quichot schreef: do jan 09, 2020 9:57 am Tafelmodel vindt hij daarom veel te groot.
Volgens mij begrijp jij het verkeerd.
Ik vind een tafelmodel niet te groot namelijk.
Maar het ding past er gewoonweg niet in.
Mijn inbouw ruimte is beperkt tot 48cm breedte en 65 cm hoogte.
Eventueel iets hoger ,zou nog kunnen door de lijst smaller te maken van keuken ,maar breder dat gaat niet.
En in de stuurstand heb ik inbouw diepte niet,en staat het ding op de luiken van de motorruimte. Niet handig lijkt mij.
Iemand die in een Doerak van voor 1980 een normaal huismiddel koelkast heeft staan,heeft ook zijn binnenkant van de boot compleet verbouwd.
Zo niet ,past deze er gewoonweg niet in tot i.i.g. model 950AK.
Dus moet ik dealen met hetgeen ik aan besteedbare ruimte heb.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: koelkasttype ?

Bericht door Marie Christina »

Iets is pas duur als je het geld er niet voor hebt of het er niet voor óver hebt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: koelkasttype ?

Bericht door Arrejoan »

Goedemiddag allen, @ Waterman: in jouw geval zou een zelfbouw misschien een optie zijn? dan kun je de maten zelf bepalen namelijk.
Omdat ik op de TADI met hetzelfde probleem te maken heb op de plaats waar ik de KK wil hebben, ben ik daar zereneus 8) over aan het nadenken, ook niet goedkoop maar wel maatwerk.
He is maar een idee, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: koelkasttype ?

Bericht door Waterman »

Arrejoan schreef: ma jan 13, 2020 5:19 pm ,......in jouw geval zou een zelfbouw misschien een optie geweest.
Ja dat had gekund ,maar nu paste er ook een IndelB Cruise 85 in ,en ik denk dat ik dan met zelfbouw niet veel goedkoper uit was geweest.
En het voordeel is dat je deze er weer gemakkelijk eruit haalt ,mocht er iets mis mee gaan.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie