Dieptemeter, zo maar een ideetje

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Manke

Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Manke »

Hallo, Ik heb het onderwerp 'dieptemeter' al vaker op dit forum voorbij zien komen. Toch nog maar even nieuw draadje gestart.
Want binnenkort moet ik waarschijnlijk aan een dieptemeter. Geboor in de stalen vlak van het schip vind ik maar niets. Als het moet, moet het… maar liefst zo min mogelijke gaten in mn schip onder de waterspiegel :D
Nu heb ik het volgende bedacht:
Ik heb aan boord loospijpen. Ik heb achter een open kuip en eventueel binnengekomen water kan via deze loospijpen het schip weer verlaten.
Plan is om een pvc buis te nemen die in de pijp past. Aan het einde van de pvc buis de transducer te bevestigen en wel zodanig dat de waterverbinding binnenin de pvc buis open blijft (water kan dus vanuit de kajuit weg blijven stromen. De PVC pijp met transducer wordt de loospijp ingeschoven en vastgezet. Vervolgens de transducerdraad aansluiten op de meter en bij het aflezen rekeninghouden met de hoogteafstand uitgang loospijp en het vlak (wellicht kan ik dit bij de instellingen bij de meter al afstellen).
Vraag 1: Dit is toch een goeie oplossing, of zie ik iets over het hoofd?
Vraag 2: Heeft iemand een advies voor mij (gezien bovenstaande) welke transducer/ meter hievoor aan te schaffen?
alvast dank voor het meedenken.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Waterman »

Omdat ik in mijn vorige Doerak een fishfinder wou als dieptemeter ,had ik tegen het tussenschot in de motorruimte een stuk steigerpijp laten lassen.
Daarin had ik een aluminium stang ,waaraan de transducer bevestigd zat.
Op die manier kon ik de transducer laten zakken tot aan de onderkant van de kiel.
Op die manier hoefde dat ding niet achteraan de spiegel.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Manke

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Manke »

Waterman, dank voor je reactie. In mijn situatie zou ik dan geen stuk steigerpijp laten zetten, maar daavoor in de plaats gebruik maken van een bestaande loospijp. Dus ik begrijp dat zo'n oplossing goed kan werken?
Mag ik vragen elke fishfinder en transducer jij daarvoor hebt aangeschaft?
Groeten
Marco
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door sailor wim »

Ik had een bus gedraaid die een wand had dikker als de huid.
Een gat erin van de transducer en met een diameter die 4 mm groter was als de zender.
Ingelast dan de draad erdoor de bus vol met kit en rustig in de bus geduwd. Te veel kit weg en na droging het geheel in de teer.
Vele jaren later was het draadeind van de zender gebroken.
Je moest eens weten wat klus het is geweest om die te vervangen, nog spijt van had deze rustig kunnen laten zitten.
Ik denk dat het verstandig is om eerst de binnendiameter van de pijp te weten. Je idee werkt met veel zenders als die maar gelijk met de huid hangen.
Suc6 met je klus.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Waterman »

Manke schreef: ma feb 17, 2020 3:30 pm Dus ik begrijp dat zo'n oplossing goed kan werken?
Mag ik vragen welke fishfinder en transducer jij daarvoor hebt aangeschaft?
Je moet wel een soort van bescherming ervoor maken,want als je een stuk hout raakt,( heb ik toen het eerste jaar gehad) ,dan kan de transducer van de bracket breken.
Ik heb hem dus later hoger gehouden,een blokje ijzer onder de boot gelast,dat ervoor zat,en nooit weer last gehad.
Was een setje van Eagle ,de Cuda 128 (inclusief transducer)
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Nieuwkoop »

Bij ons zit hij in een stalen bus die in de bodem is gelast.
Vlak met de bodem.
Snoertje komt door een draadeind door de bus en daar moet het goed zitten,
Zit een draadeind met moeren door de stalen bus om de diepte af te stellen.
Deze lekte onlangs iets en dat gaat roesten.
Sonde verwijderd en staal goed behandeld tegen corrosie.
Sonde opnieuw geplaatst en aan de bodem rondom afgekit.
Kan nu geen water meer bij de doorvoer komen.

Afbeelding

De snelheidsmeter zit ernaast.
Manke

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Manke »

Nieuwkoop, Waterman en Sailor Wim, dank je wel voor jullie bijdragen en suggesties.
Ik ga dr weer even op broeden.
Het is wel een beetje houtje touwtje vind ik nu om mijn transducer via de loospijp onder mn schip te krijgen.
Misschien toch maar op zo'n degelijke manier zoals door jullie aangedragen.
Dank je wel
Marco
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door JanSr »

Jarenlang met veel genoegen het Wad op en neer gevaren met een transducer in de standpijp van vlak naar dek waar ook het koelwater uit kwam.
Dat was een flinke jongen, ca Ø 80 mm. De transducer zat gemonteerd op de zeefplaat aan de onderzijde.
Die zeefplaat zat aan een stuk rond, dat bovenaan aan het deksel zat. Op dat deksel een markering voor "Voorzijde", want het was een Raytheon ST40 en die kijkt vooruit.
De lengte van het stuk rond bepaalde precies hoever de transducer onder het vlak uitstak. En je kon hem er dus zo uittrekken voor de winter.
Manke

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Manke »

Bedankt JanSr!
Zoiets had ik ook in gedachten. Een duidelijke omschrijving! Mooi te lezen dat het dus wel werkt.
Grote kans dat ik het ook op deze manier ga proberen.
Dank voor je bijdrage!
Manke
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door JanSr »

Door het onderste stuk stang van schroefdraad te voorzien kan je de zeefplaat in hoogte verstellen.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door quichot »

Nadeel lijkt mij dat de transducer dan te dicht bij het achterschip zit.
Het nut van een dieptemeter is volgens mij in de eerste plaats waarschuwend. Bij de eerstvolgende werfbeurt ga ik die dan ook zover mogelijk bij de boeg monteren. Dan krijgt de dieptemeter de functie van de matroos die vroeger op de vooruit stond met een peillood om de diepten door te geven aan de stuurman.
Volgens mij komt een dieptemeting als mosterd na de maaltijd als je daarop afleest dat je al aan de grond zit. Vergeet niet dat er altijd nog een beetje gang zit in je schip, en dat je je na die constatering dus alleen nog maar vaster vaart.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Marie Christina »

Inderdaad, de transducer van een echolood moet zo ver als uitvoerbaar naar voren geplaatst worden.
Anders wordt het een apparaat dat gaat bevestigen dat je met je neusje aan de grond zit ipv dat het dat voorkomt.

In de bagger hebben ze er vaak eentje voor én achter.
Maar dat gaat voor een jachtje wel wat ver. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door JanSr »

Tien jaar het Wad op en neer gevaren met mijn skûtsje van 20 m.
Met een Raytheon ST40 dieptemeter in de standpijp van de machinekamer, dus vrij ver naar achteren.
In al die jaren éénmaal midden in de nacht vastgelopen op een bultje in het geultje tussen de Eems en Noordpolderzijl.
Door opkomend water zo weer los.

Ik gebruikte het ding als check op het vooraf gemaakte vaarplan. Zo ontdekte ik, dat de waterdieptes op de waddenkaarten behoorlijk betrouwbaar zijn op de wantijen, maar niet te vertrouwen in snelstromende geulen, zoals tussen de eilanden.
De gedachte, dat je die dieptemeter zou kunnen gebruiken als "waarschuwing vooraf" doet mij huiveren. Daar is zo'n ding niet voor, vind ik.
Misschien, als je met minder dan een knoop vaart, kan je er iets aan hebben als je zomaar ergens rondscharrelt.

"Langs het randje van een plaat" varen om stroom te vermijden bleek erg goed mogelijk. Meestal tussen de 1 en 2 meterlijn. Met ca 0,7 m diepgang ging dat prima.
Als voorbereiding op droogvallen pak je een vaarboom om te checken of de bodem een beetje vlak is. Een dieptemeter helpt daar ook niet bij.

En: zoals altijd, kiest elke schipper zijn eigen methode.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: za mar 07, 2020 9:57 am Inderdaad, de transducer van een echolood moet zo ver als uitvoerbaar naar voren geplaatst worden.
Anders wordt het een apparaat dat gaat bevestigen dat je met je neusje aan de grond zit ipv dat het dat voorkomt.
Bij mij zit die ook in de motorruimte,en de transducer hoeft m.i. niet voorop te zitten bij een plezierjacht.
Er zit toch een alarmfunctie op, die je zelf instelt op een bepaalde diepte?
Dan wordt je dus nog bijtijds gewaarschuwd.
Heb één keer een beetje vast gezeten op het Lauwersmeer,had toen op de huidige boot nog geen dieptemeter.
Kon gelukkig zelf weer loskomen,achteruit.

Ik vraag me ook af, als je een boot hebt van bv 20 lang,en je maakt vóór de transducer,en je bent zelf achterop,of je dan nog genoeg signaal krijgt,en/ óf het niet verzwakt wordt door de lengte van de draad.Uitgaande van het feit,dat het een consumenten versie is,en niet professioneel.
Heeft de kabellengte daar invloed op?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Marie Christina »

Daar heb je een goed punt: je kunt inderdaad een alatmdiepte instellen
Dat kan op de meest eenvoudige al.
Ik heb een Seafarer van een jaartje of 40 oud.
Zo'n draaiend lampje, zeg maar.
En zelfs daar kan het op.
Niet erg nauwkeurig, maar het kan wel.

Dit apparaat kwam uit het vorige schip van mijn vader, de Vrouwe Marie Christina (Zie elders op dit forum), en toen zat er ook 20+ meter kabel tussen het apparaat en de transducer, en het ding deed het uitstekend.
Wanneer je een beetje goede kwaliteit kabel neemt kan je denk ik weinig gebeuren.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie