Dieptemeter, zo maar een ideetje

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door quichot »

Bij de prijzen die ik zag van 69 tot 3300 euro is Raymarine is nog betaalbaar, dus wellicht een optie voor mij.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door JanSr »

Marie Christina schreef: zo mar 08, 2020 7:06 pm Waarom koos je voor waterdiepte?
Niet dat dat fout is ofzo, hoor, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de gedachte erachter.
In mijn optiek ben je maar in 1 ding geïnteresseerd: hoeveel ruimte er nog tussen het bootje en de bodem zit.
En als je de correctie dan instelt op de diepgang moet je de aflezing steeds terugrekenen.
Zoals gezegd bevoer ik het wad op basis van vaarplannen. Tijdens het borreluur kwam dan de vraag op tafel: waar gaan we morgen heen, rekening houdend met weer en tij. Tot afgrijzen van de jeugd noemden wij dat het "Leermoment".
Het getij bepaalt in hoge mate wat er kan en niet. Het weer in mindere mate, alles tot Bft 6 is bevaarbaar, omdat het Wad geen deining heeft, behoudens in de zeegaten. Daarboven wordt het gaandeweg onaangenaam.
Met de jaren begaven wij ons steeds meer buiten de betonde routes. Je kan er grote stukken mee afsteken en het is er nooit druk.
Harlingen-Ameland is 25 zm via de betonning en 20 zm "rechtuit". Vanaf Harlingen naar Terschelling of Vlieland vv kozen wij altijd de route ten noorden van de Pollendam. Omdat je daar altijd rond hoog water vaart is er water zat en je bent gegarandeerd alleen. En geen hekgolven van haastige veerponten. Van Vlieland naar Harlingen steevast west van de Richel. Je vermijdt zo de heksenketel van de Vliestroom en je hoeft veel minder vaak te gijpen of door de wind.
Bij het maken van een plan kijk je op de kaart naar de waterdieptes boven LAT (de kaartreferentie) en op de getijtabel voor dat gebied. Ook voor die getijtabel koos ik altijd LAT en niet NAP. Je weet zo steeds hoeveel water ergens staat, zonder rekensommen.
En ik wist precies hoe diep mijn schip ging. Als je dat niet weet, moet je niet op het Wad varen.
Als je zo vaart is een dieptemeter een ding om te zien of je sommetjes klopten. En ook handig bij het scharrelen langs een 1 à 2 m lijn, bijvoorbeeld over het Brakzand, onder Schier. Van of naar het Lutjewad, kan je langs die lijn een enorm stuk afsteken.
Onhandig is, dat de verkeersdienst (kan 2 of 5) de waterdieptes met NAP omroept, ipv LAT. NAP is een hobby van RWS, voor die club handig, omdat NAP ongeveer op half-tij ligt. Maar je moet met NAP dus ALTIJD rekenen naar de kaartreferentie. Rekensommetjes tijdens het varen dien je te vermijden, vanwege de kans op fouten. Het Wad vergeeft geen fouten. Vandaar een vaarplan.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JanSr op ma mar 30, 2020 10:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Carel-k »

Ik heb een diepte meter van Simrad en niet een standpijp alles is kunststof met schroefdraad gat boren in het vlak en de sounder plaatsen met kit en klaar is Kees zit bij mij al 18 jaar op zijn plaats ik heb hem naast de kielbalk van 20 cm geplaats en op het disple kan ik dat instellen water diepte min 20 cm
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door JanSr »

Voor als je echt geld wil uitgeven:
Vigilant Forward looking Sonar:
Field of view 90°
Range 600 m in 2D/3D depth modes and 1500 m in sonar mod
Operating frequency 70 kHz
Operational speed up to 25 knots
Bottom mapping ratio up to 20 x water depth
Depth detection up to 100 m
https://www.sonardyne.com/product/vigil ... ing-sonar/
Daevanos
Berichten: 1
Lid geworden op: do nov 16, 2017 12:29 pm

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Daevanos »

Ik heb een vrachtschip van 39 meter, gebruik een (Robertson) Dataline SDX, met als tussenstation een NMEA183 databox van hetzelfde merk, maar met een kabellengte van ca. 35 meter is het eerder een uitzondering, dat ik achterop signaal over houd.
Vroeger had ik een ander merk, Stowe, die deed het zonder koppelstation met dezelfde kabel uitstekend. Die ging kapot en was niet meer leverbaar en door de leverancier vervangen door de Dataline, die compatible moest zijn.
Maar wat is goede kabel? Mag de voeding door dezelfde kabel lopen? Al diverse leveranciers gebeld, maar nooit een bruikbaar antwoord.
Plaats reactie