Dieptemeter, zo maar een ideetje

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: za mar 07, 2020 2:30 pm Zo'n draaiend lampje, zeg maar.
Zo'n ding zat er ook in de huidige boot die we hebben.
Kon dat ding niet aan de praat krijgen.
We vaarden toen het Lauwersmeer op,en wilden om de Ballastplaat varen,want daarachter was een mooi aanmmeerplekje.
Dus zo gezegd,zo gedaan,zitten we ineens vast ,rechts naast me op circa 3 meter afstand een boei.Ik denk we zitten in vaargeul.
Blijkt dat ding weggedreven te zijn.
Na een poosje "spartelen",achteruit-vooruit-achteruit, kwamen we weer los.
En wie kom ik tegen? RWS met de Thomas van Seerat. Boeien op zijn plaats leggen denk ik.
Achteraf bleek dat oude ding kapot te zijn.
Heb er toen een bijpassende nieuwe dieptemer meter bijgekocht,een Nasa Taget 2 (ik wist wat erin zat) bij Kok Watersport.
De oude transducer deed het gelukkig nog.
De nieuwe zit dus nog in de doos.
Ik heb nog een oude Eagle Magna III liggen hier.Is een fishfinder.
Dat is een 192 Khz geval.
Mijn transducer is een 150 Khz.
Vraag, zou dat ook willen werken met die Eagle Magna?
Of steekt dat nogal nauw wat betreft de Kiloherz.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Marie Christina »

Ja, dat steekt nogal nauw.
Het is een heel gedoe om dat uit te leggen, maar in het kort komt het er op neer dat het golfje van 192 kHz niet lekker in de ontvanger van de 150 kHz past.
Het "kamertje" waarin de signaalpakketjes binnen komen is te klein.
Er zullen eerst 150 Kilohertzjes het kamertje binnengelaten worden, die gaan dan eerst naar het apparaat, en daarna de overige 42 Kilohertzjes, tesamen met de eerste van het volgende pakketje.
En daarna gaat het deurtje weer dicht.
Het restant van laatstgenoemd pakketje gaat verloren en de eerste 150 kilohertzjes van het volgende pakketje wordt vervolgens binnen gelaten.
Enzovoorts.
Kortom, dat wordt een zooitje.

Ik leg het waarschijnlijk niet helemaal correct uit (wellicht dat iemand mij kan aanvullen), maar hier komt het zo'n beetje op neer.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: za mar 07, 2020 2:30 pm Daar heb je een goed punt: je kunt inderdaad een alarmdiepte instellen
Handig bij een gelijkmatig afnemende of variërende diepte, maar bij een bult, of bij welk obstakel onder water dan ook, heb je daar weinig aan. Dan gaat je alarm pas af als het al te laat is.
Met de transducer voorin behoud je alle functies en voordelen van je dieptemeter, waaronder die alarmdiepte, en komt de waarschuwingsfunctie daar nog als toegevoegde waarde bij. Lijkt mij geen kwaad te kunnen.
Ik heb het hier al eens eerder aan de deskundigen voorgelegd, maar kabellengte hoeft geen probleem te zijn.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Waterman »

quichot schreef: za mar 07, 2020 5:19 pm …………., maar bij een bult, of bij welk obstakel onder water dan ook, heb je daar weinig aan. Dan gaat je alarm pas af als het al te laat is.
Maar dat is dan ook zo,als je hem voorin hebt zitten,bv nog voor de boegschroef.
De RENA ( https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Rena ) had er waarschijnlijk ook geen één bij de boegschroef zitten,want anders had hij waarschijnlijk niet op die rif gezeten.Of wel,en was afremmen niet meer mogelijk .
De massa van het schip zette hem op het rif,met alle gevolgen van dien.
En ik denk dat het bij jou dan hetzelfde is.
Zit je er ook voor een kwart of half op.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Marie Christina »

Ik heb in de bagger regelmatig met de boeg geboeid gezeten.
Al of niet expres.
Volle kracht achteruit en je bent vroeg of laat weer los.
(Als het geen rotsbodem is. Of een rif :) )
Je spoelt het bodemmateriaal weg met het schroefwater en je geraakt los.
Het wordt pas een probleem vanaf zo'n 1/3 van de lengte. (Is míjn ervaring dan.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door JanSr »

Waterman schreef: za mar 07, 2020 6:20 pm
quichot schreef: za mar 07, 2020 5:19 pm …………., maar bij een bult, of bij welk obstakel onder water dan ook, heb je daar weinig aan. Dan gaat je alarm pas af als het al te laat is.
Maar dat is dan ook zo,als je hem voorin hebt zitten,bv nog voor de boegschroef.
De RENA ( https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Rena ) had er waarschijnlijk ook geen één bij de boegschroef zitten,want anders had hij waarschijnlijk niet op die rif gezeten.
Niet zo'n best voorbeeld, vrees ik. De Rena kwam door een navigatieblunder recht over dat rif. Met ca 20 knoop vaart totaal kansloos om gered te worden door een dieptemeter alarm. De "remweg" van dat soort schepen is vele scheepslengtes. En op dat soort schepen is de wacht op de brug meestal wat anders aan het doen dan opletten.
Een jaggie heeft meestal een remweg in de orde van de scheepslengte. Dus, als je de dieptemeter uitboomt tot de scheepslengte vooruit, heb je een kans.
Echt veel handiger is, om een serieus vaarplan te maken. Ook bij de Rena.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door quichot »

Dat brengt ons op de hamvraag: waaróm willen we een dieptemeter.

In mijn geval zou ik het na 42 jaar zonder te hebben gevaren nu alsnog willen, omdat ik op mij onbekende watertjes voor de nacht nog wel eens naar een anker- of ligplaats zoek, door met kleine klapjes vooruit de boeg in die richting te sturen. Vroeger stond mijn zoon dan voorop met een vaarboom, later mijn vrouw, of ikzelf als m'n vrouw aan het roer stond.
Helaas worden we wél ouder, maar niét jonger, dus ik wil dat voortaan gewoon kunnen zien vanaf de stuurstand.

In mijn eentje, dus zonder peilhulp voorop, heb ik een paar keer lelijk vastgezeten. Een keer op een leembult 10 meter uit de wal, en een keer op een onder water verdwenen oude steenstorting. Omdat de hak 40 cm dieper steekt dan de boeg merkte ik dat pas toen het te laat was. Dan zit de schrik er goed in.
Zit die transducer voorin, en het alarm gaat af, dan heb ik nog tijd zat om te reageren. Als dat alarm al varend gaat, gewoon in de vaargeul dus, krijg ik het schip misschien niet meer tijdig afgestopt, maar kan ik in elk geval nog wel de schroef uit z'n werk zetten om schade te voorkomen. Het komt namelijk wel voor dat er bij bruggen een gedumpte koelkast of een autowrak onder water schuilgaat. Door de vaart die ik dan heb glijdt de massa van het schip daar wel overheen, maar blijft de schroef gespaard.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Marie Christina »

Ik heb al vele keren plezier gehad van mijn echolood.
Zeker op het Wad.
Kan het zonder?
Oh zeer zeker.
Wil ik nog zonder?
Nee, liever niet.

Maar geldt dat niet voor heel veel navigatieapparatuur?
Elektr kaart (al of niet op een app)
Elektr kompas. (Idem)
GPS (Idem).

Ik kan alles zonder, maar het leven wordt er wel een stuk eenvoudiger van aan boord als ik het wel heb.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door varg »

Nasa Clipper zegt: diepteaanwijzing vanaf 80 cm. Als je hem dan onder je vlak monteert heb je dan de eerste 80 cm geen adequate aanwijzing? Dan heb je er weinig aan!
Of word er bedoeld 80 cm onder het wateroppervlak....in dat geval heb ik er ook niet veel aan, 80 cm is mijn max. diepgang bij de hak van het roer.
Ik zit dan ook wel eens te kijken naar een goedkope fishfinder. Die zijn 'forward looking'. Maar ja..hoe monteer je zoiets een beetje degelijk? https://nl.aliexpress.com/item/32977615 ... hweb201603_
groet, Arnold
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door quichot »

varg schreef: zo mar 08, 2020 10:54 am Nasa Clipper zegt: diepteaanwijzing vanaf 80 cm. Als je hem dan onder je vlak monteert heb je dan de eerste 80 cm geen adequate aanwijzing? Dan heb je er weinig aan!
Dat is zeker nog een punt van aandacht. Hij zou minimaal 40 cm onder de tranducer betrouwbaar moeten zijn.
Leuk hoor, als je op het binnenwater kunt zien dat er 3 meter water onder je schip staat, maar wat heb je eraan? Op getijdewater is dat misschien nog wat anders. Dan kun je zien dat je weer in de vaargeul zit.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Marie Christina »

Men bedoelt, als het goed is, inderdaad dat je een zuivere meting krijgt vanaf 80 cm onder de transducer.
Het schip dus.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door JanSr »

Hoe duurder, des te beter.
De Raymarine dieptemeters geven ook op zeer ondiep water al betrouwbare gegevens,
70 cm waterdiepte bleek goed afleesbaar en stabiel.
Dat kwam overeen met ca 10 cm onder de transducer.
De aflezing kan je kalibreren op waterdiepte of diepte onder transducer.
Ik koos altijd de waterdiepte.
Ze werken niet of minder bij lucht onder het schip. In mijn geval bij hoge snelheden over de bakboordsboeg, omdat de transducer aan stuurboord zat.
Maar 8-10 knoop vaar je niet over minder dan een meter water.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door Marie Christina »

Waarom koos je voor waterdiepte?
Niet dat dat fout is ofzo, hoor, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de gedachte erachter.
In mijn optiek ben je maar in 1 ding geïnteresseerd: hoeveel ruimte er nog tussen het bootje en de bodem zit.
En als je de correctie dan instelt op de diepgang moet je de aflezing steeds terugrekenen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: zo mar 08, 2020 7:06 pmIn mijn optiek ben je maar in 1 ding geïnteresseerd: hoeveel ruimte er nog tussen het bootje en de bodem zit.
Lijkt mij ook. Tenzij je de gemeten diepte wil vergelijken met de opgegeven kaartdiepte ter plaatse.

Overigens heb ik bij geen van de merken eenduidig kunnen vinden wat de minimum meetbare diepte is. Het blijft bij algemene informatie als 'ook nauwkeurig op kleine dieptes', en 'instelbaar voor kleine dieptes'. Maar wat 'klein' is, blijft in het ongewisse.
Verder valt me op dat nautische toepassingen bij de productinfo nauwelijks een rol spelen. Het draait voornamelijk om hengelsporttoepassingen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Dieptemeter, zo maar een ideetje

Bericht door JanSr »

Het minimum wat mijn Raymarine aanwees was 0,7 m waterdiepte en dat klopte precies.
Let wel, ik had hem geijkt op waterdiepte. De diepte onder de transducers was ca 25 cm.
Ergens in de specs is te vinden dat hij vanaf 0,5 m betrouwbaar is.
Plaats reactie