Druk hydrofoor

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Druk hydrofoor

Bericht door Nieuwkoop »

Ik heb de hydrofoor schoongemaakt. Drukregelaar was nogal gecorrodeerd en tankbalg vervangen.
Hij werkt weer prima, maar welke bovendruk en onderdruk houden jullie aan?
Hij slaat af bij 2,8 bar bovendruk en start weer net boven 1 bar.
Ik wil zuinig zijn met water, dus misschien de drukken wat laag houden?
Kan er niet veel over vinden, dus graag jullie ervaring.

Tegendruk in het vat staat op 2 bar.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Druk hydrofoor

Bericht door KarelE »

Die van mij staat tussen 1,8 en 2,5 bar.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Druk hydrofoor

Bericht door Aquanaut »

Zuinig met water bepaal je zelf door de kraan minder ver open te draaien of hem niet nodeloos te laten lopen.

Ik hou voor het afstellen altijd het volgende aan:
Bovendruk schakelaar (afslag) ongeveer 0,5 bar onder de maximale pompdruk (zie typeplaatje)
Onderdruk is meestal door vaste hysteresis bepaald, dus met de manometer aflezen op welke druk de schakelaar weer inkomt.
De balg pomp je net onder deze waarde op.
Let op dat je dit oppompen doet als de waterdruk 0 is!!

Met 1 bar afslag en 2 bar balg druk beperk je dus het volume van je tank en slaat de pomp onnodig veel aan (wat dan weer niet zuinig is met stroom)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: Druk hydrofoor

Bericht door Nieuwkoop »

OK, bedankt. Was net nog even op de boot en nogmaals gecontroleerd.
Balgdruk staat op bijna 2 bar.
Pomp heeft 2,4 bar cutoff. flowjet 4305-501. Hij moet inderdaad flink zijn best doen om die 2,8 te bereiken.
Bovendruk afslag pomp is 2,8
Onderdruk opnieuw inkomen is 1,5 bij kraan open.

Ga de bovendruk dus wat verlagen. Even kijken welke veerdruk ik daar voor moet veranderen.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Druk hydrofoor

Bericht door edje »

Aan boord stel ik de hydrofoor als volgt af:

Geheel de waterzak leegmaken, dan 1,3 bar luchtdruk in de ketel pompen. Dan de pomp bij zetten en wacgten totdat de hydrofoor op 2,8 bar staat. dan de pomp af en de pressostaat afstellen tot 2,8 bar dat hij de pomp uitschakeld. doe gemiddeld een 2 jaar met de rubberbalg en vervangen hem dan uit voorzorg. Eigelijk volgens de legeonella bijbel moet je de balg iedere 6 maanden vervangen. (op papier gebeurt dit ook samen met tal van andere verplichte werkzaamheden :roll: )
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Druk hydrofoor

Bericht door quichot »

Aquanaut schreef: di feb 18, 2020 4:07 pm Onderdruk is meestal door vaste hysteresis bepaald,
Hysteresis. Een niet lineair verschijnsel, waarbij het gevolg enigszins - maar niet proportioneel- achterblijft bij de oorzaak ervan.

Ik kan me voorstellen dat de meesten van ons nu denken: o, zeg dat dan meteen! :lol:

Voor mijn warmwatervoorzienig gebruik ik een geysertje. Te groot verschil tussen onder- en bovendruk is met name onder de douche niet prettig, omdat de temperatuur schommelt naarmate de druk verandert. Daarom houd ik dat verschil klein. Geen idee wat hysteresis is, maar ik kan gewoon de onderdruk instellen. Toch slaat de pomp niet nodeloos veel aan. Dat bezwaar heb ik ondervangen door een groter drukvat te installeren. Dat gaat erg goed.
Overigens: per saldo pompt de pomp over de dag dezelfde hoeveelheid water door, ongeacht het drukverschil. Dan kost dat toch niet (veel) meer stroom?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Druk hydrofoor

Bericht door Aquanaut »

quichot schreef: wo feb 19, 2020 9:15 am
Aquanaut schreef: di feb 18, 2020 4:07 pm Onderdruk is meestal door vaste hysteresis bepaald,
Hysteresis. Een niet lineair verschijnsel, waarbij het gevolg enigszins - maar niet proportioneel- achterblijft bij de oorzaak ervan.
Sorry sorry sorry, :oops:
Hysteresis of hysterese is bij een drukschakelaar het verschil tussen de inschakeldruk en de afschakeldruk.
Het zelfde zie je bij bijvoorbeeld thermostaten, als je deze zou maken met één schakelpunt dan gaat het niet werken.
Maar ook bij accubewakers en dergelijk.
Laat ik het aan de hand van een voorbeeld proberen uit te leggen.
Stel, je stelt je huiskamer thermostaat in op 20°C, in theorie zou dat betekenen dat zodra het apparaatje meet dat het 20,0°C is de ketel een een seintje moet krijgen.....maar krijgt hij nu het seintje dat hij aan moet?
Of juist dat hij uit moet?
Om te voorkomen dat de kachel inschakelt en direct daarna weer uitschakelt en weer inschakelt enz. wordt er een hysteresis toegepast.
In de praktijk betekend dat, dat de ketel op een lagere temperatuur de dan de ingestelde waarde al gaat branden en op een hogere dan de ingestelde waarde pas uit gaat.
Bij de meeste drukschakelaars kun je de afschakeldruk instellen waaruit automatisch een inschakeldruk volgt vanwege een vaste hysteresis, ofwel verhouding tussen inschakelpunt en afschakelpunt.
Indien je een luxe drukschakelaar hebt waarbij deze punten afzonderlijk van elkaar instelbaar zijn blijft de afstelling grotendeels gelijk alleen bepaal je het onderpunt (de inschakeldruk) door te kijken naar wat je prettig vindt bij het gebruik van de kraan, hoe groter de ingestelde hysteresis des te slapper de straal alvorens de pomp inschakelt.
Dit kan ook nadelig werken voor een geyser die op waterdruk regelt zoals je al aangeeft.

Iets duidelijker?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Druk hydrofoor

Bericht door Marie Christina »

Ik persoonlijk wordt er een beetje histerys, historisch, eh.. histerisch van :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Druk hydrofoor

Bericht door quichot »

Aquanaut schreef: wo feb 19, 2020 10:48 amIets duidelijker?
Helemaal!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie