Nieuw schuifluik maken.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Marie Christina »

Wat mij betreft topic je er maar lustig off los, hoor.
Zijpaden zijn vaak interessanter dan de hoofdweg. :)
En we nemen vanzelf weer een afslag terug naar de hoofdweg.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door wrotter »

ah gereedschap je moet er maar geluk mee hebben in 78 kocht ik een elu boormaschine een schaaf en een frees set met tafel omdat we een schip gingen verbouwen ,de prijzen toen schrok je van ,daarbij ook nog een hand cirkel zaag blauw van bosh .
de frees heb ik nog steeds en gebruik hem al jaren veelvuldig ,de schaaf heeft het een jaar of 10 uitgehouden de boor mach ook de crkelzaak is nog steeds aan het rondjes zwemmen het ijsselmeer kocht later een vlakschuur masc van bosch een groen e 1a 2 uur later donderde hij uit elkaar tijdens het schuren van de boeiing ,garantie niets de man waar ik hem kocht zij ik moet alle delen hebben tja ga daar maar ergens duiken er na was in rotterdam coolhaven een dag later in haarlem een metabo en ja die doet het nog steeds .
een voordeel wij konden alles opvoeren voor de belasting dus dat scheelde een paar borrels .
later een schaaf gekocht bij de praxis van en peer tientjes en die geeft geen krimp .
ach je moet gewoon pech of geluk hebben in ikke heb geregeld pech .
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Twei Woiven »

Ooit een keer een zg Mouse schuurmachine gekocht.
Halfweg de klus was ie opgerookt.
Dat was de laatste keer dat ik consumentenzut heb gekocht.
Alleen meer geld uitgeven en profi spullen.
Nu ik een eigen zaak heb profiteer ik daar weer wel van.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Marie Christina »

Ik ben wel opgehouden met gereedschap uit de 5 eurobak van de bouwmarkt.
Daar heb ik volgens mij echt nooit iets goeds uit gepakt.

Ik bedoel: wat kan er nou mis gaan met een klauwhamer?
Nou, bijvoorbeeld dat je er een draadnagel van " 'mannelijk' formaat mee uit wil trekken en er dan één helft van de klauw afbreekt en waarvan het rubber van het handvat na iets van een jaar zo verdroogd is dat hij eraf schuift tijdens het hameren.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Twei Woiven »

Marie Christina schreef: do feb 25, 2021 6:27 pm Ik ben wel opgehouden met gereedschap uit de 5 eurobak van de bouwmarkt.
Daar heb ik volgens mij echt nooit iets goeds uit gepakt.

Ik bedoel: wat kan er nou mis gaan met een klauwhamer?
Nou, bijvoorbeeld dat je er een draadnagel van " 'mannelijk' formaat mee uit wil trekken en er dan één helft van de klauw afbreekt en waarvan het rubber van het handvat na iets van een jaar zo verdroogd is dat hij eraf schuift tijdens het hameren.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Ja, dat verwacht je niet....
Een keer goed uithalen en de overbuur heeft een hamer in zijn voorhoofd zitten...

Ik heb in de tijd van stortbouw alleen 8 meter rolmaten uit de 5 euro bak gehaald, immers, op stortbouw slijt het gereedschap zo snel dat een 30 euro rolmaat net zo lang meegaat als een van 5 euro.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Carel-k »

Menno ik zou als je schuif Luik weer in elkaar zit , aan de buitenkant een matje polyester plakken en dan aflakken met 2K verf
Ons klimaat verziekt hout met gewone verf. Het heeft bij mij ook even geduurd voor ik er aan begon ,maar wat ik nu in de 2K heb is al jaren goed gebleven
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Marie Christina »

Dat heb ik met het vorige luik geprobeerd, Carel.
Waarschijnlijk heeft dat toen ergens net niet helemaal goed gehecht of wat ook, want na een paar jaar begon de hele boel te delamineren.
De glasmat kon ik er bijna in zijn geheel af trekken en bleek de multiplex plaat voor ⅓ verrot.
Maar als ik een manier kan vinden om het echt 100% te laten hechten is het wellicht een optie.

Deze keer komen er hardhouten latten op.
Die gaan ook mooi met de vorm van het frame mee.
De naden gaan afgekit worden en dan in de verf.
Of dat 1 of 2 k verf wordt ben ik nog niet helemaal uit.
Op zich voldeed de 1k verf, International Super Gloss, prima.
Tot het ging inwateren.
Toen liep het zaakje scheef.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door frank »

Twei Woiven schreef: do feb 25, 2021 1:14 pm Het gaat natuurlijk offtopic, maar ik hang aan mijn accuboormachine een komboor van 76 mm en die mag dan door 4 cm hout heen, en dat een keer of 40 a 50 achter elkaar zonder stuk te gaan of een lege batterij.
Tegenwoordig bestaat er een mooi nieuw woord wat te pas en te onpas gebruikt wordt in de reclame met glunderende mannen en mooi blinkend gereedschap. En dat woord is " DUURZAAM "
Wanneer ik weer iemand dat woord hoor gebruiken loop ik brakend de tent uit. Ik ben nu toe aan mijn derde accuboormachine.
Na een paar jaar zijn de accu s kapot en die zijn dan zelfs bij de goedkoopste bijna net zo duur als een heel nieuwe machine in koffer met twee accus.
Met andere woorden, ik koop zowat iedere vijf jaar een nieuwe duurzame.. machine zoals ze daar zeggen.
Weet je wat duurzaam is? Dat je een auto wilt kopen en dat dan juist NIET doet, dan mag je bij je verjaardagsborrel zeggen dat je duurzaam bezig bent.

Mijn echte zware gereedschap gebruik ik met snoer uit een zogenaamde "wandcontactdoos " , wie kent dat woord nog, al een jaar of veertig en werkt altijd als je het nodig hebt. Ik haat accu gereedschap. Enige gemak geeft een accu slijptol want daar maak je alle sloten mee open... oepss...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door KarelE »

De accu van mijn eerste B&D schroeftol uit de jaren 80 doet het nog steeds...... Net weer opgeladen, nu ik hem na 5 jaar doosvakantie terugvond. Niet meer zoveel oempf als weleer, maar nog steeds handig op de werkbank. En voor de DeWalt heb ik na een jaar of 6, 7 nieuwe dikkere accu's besteld, die doen het nog steeds prima.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Twei Woiven »

Frank, ik zit nogal eens op plekken waar die WCD's nu net juist gerealiseerd moeten worden.
En dan is een accugeval verdomd handig.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Marie Christina »

frank schreef: za feb 27, 2021 5:05 pm Na een paar jaar zijn de accu s kapot en die zijn dan zelfs bij de goedkoopste bijna net zo duur als een heel nieuwe machine in koffer met twee accus.
Bepaald niet mee eens hoor.
Voor 27,50 heb ik geen nieuwe Makita met 2 accu's
https://www.123accu.nl/Makita-9100-9101 ... 17942.html
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Evert »

Ik heb mijn makita al een jaar of twaalf en die is niet gespaard. Een complete roef mee ingetimmerd en nog veel meer. Ook aardig wat gaten in staal. Beide accu’s doen het nog steeds prima. In het kader van een tweede boot en een gereedschap fetisj een nieuwe gekocht. Dit keer het zwaarste accu model. Die heeft er niet voor niets een hulpstuk van een halve meter bij. Als de voor stopt met draaien gaat de machine nog wel even door. Onafhankelijk of je er nog wel of niet aan vast zit.
Echt zwaar boorwerk gaat hier ook nog steeds met een draadje. Dat vinden de accu machientjes niet leuk.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Marie Christina »

Even een kleine update, waaruit maar weer eens blijkt dat je sommige dingen aan een vakman kunt en moet (niet noodzakelijkerwijs in deze volgorde) overlaten.

Afbeelding
Met behulp van een mal en het oude frame wordt de kromming van de dwarsliggers bepaald.

Afbeelding
De Zeeolifant (1927) had vorig jaar een verrotte doft, die vervangen is.
De oude had ik nog bewaard, waar het nieuwe frame uitgehaald kon worden.
De Marie Christina krijgt dus een luik waarvan het frame uit een Barkas uit 1927 komt.

Afbeelding
De voorste dwarsligger

Afbeelding
Het geultje, waarop het frame op een steun komt te liggen als het luik dicht is geschoven, erin gefreesd. (Voorste dwarsligger.)


Afbeelding

Afbeelding
Ik lag te corona-en op mijn nest maar dochter en Schipperse zijn even naar de boot geweest om één en ander eens "live"te passen.
Deze ruimte gaat geen enkel probleem vormen, volgens Bram. (De timmerman).
"Beetje schaven, beetje stomen, komt goed."


Afbeelding
Voor de afdekplaat is wederom gekozen voor een plaat 16mm watervast verlijmd multiplex.
Maar dat trok het frame toch recht?
Daar begon de ellende nu juist mee?

Afbeelding
Niet bij Bram, die heeft er sleuven in emaakt zodat de plaat met de kromming mee kan buigen.

Afbeelding
De kromming voorkant.

Afbeelding
En die aan de achterkant.

De keuze is aan mij om de sleuven op te vullen met...?
Ja, met wat?
Acrylaatkit?
2 comp plamuur?
Kneedbaar hout?
Dat laatste is niet echt een optie.
Er gaat ongeveer een tube per half metertje sleuf in, zo leerde een snelle berekening.
Zal de kneedbaar hout-fabrikant wel fijn vinden.

Morgen met Bram naar de boot om het luik in zijn geheel te passen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door paure nesci »

vullen met.....epoxyplamuur !
is niet poreus, blijft dus goed..... 8)
mooi luik in wording , altijd mooi om een vakman aan t werk te zien !
sterkte met de coronaperikelen !
groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Marie Christina »

Die gaan ook de goede kant op, Do.
Schipperse kan ook weer ademhalen zonder te piepen en lopen zonder zich vast te houden.

Ja, epoxyplamuur dacht ik ook aan.
Sterk en waterdicht en ik ga het luik schilderen, dus geen probleem voor de "looks".
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie