Iets geks net elektra

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Iets geks net elektra

Bericht door Navigo »

HH,

Zou inderdaad kunnen.

De dynamo heeft een zetje om spanning te gaan leveren, dit gebeurd met spanning vanuit de accu.

Nu neem ik aan dat je een gescheiden start en service accu hebt, bijvoorbeeld door een cyrix of wat dan ook.

-De motor startte normaal, dus iig voldoende om te startten.
Na starten te weinig om inderdaad de dynamo te bekrachtigen.
Wat gebeurd er met iets verhoogt toerental ging / gaat het laadstroomlampje dan wel uit?
Denk dat de accu, gedurende de winter wat teruggelopen is in capaciteit.

-Je service accu's werden niet geladen vanaf de wal stroom aansluiting, accu's leeg door sluipverbruiker of gewoon niet meer in voldoende goede staat om capaciteit vast te houden.

Dus bij deze denk ik inderdaad breuk, slecht contact of afgevallen zekering van de wal voeding.

Bijkomend door spanningsdaling sluit je cyrix of wat je hebt niet meer, heb je dus twee gescheiden systemen.
De startaccu is dus nog van voldoende kwaliteit, goed genoeg om te startten.
De service accu's zijn geheel leeg , niets deed het tenslotte meer. Nu je de wal stroom hebt hersteld zag je ook misschien meteen een flinke laadstroom gaan lopen richting je service accu's?

Navigo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Iets geks net elektra

Bericht door Klaver vier »

Navigo een paar antwoorden ik heb een gescheiden systeem met argofat,ik had vol op startstroom,ik had zodra het weer werkte ook vol op gebruikers stroom 26 ,4 volt
In de winter zitten de zonnepanelen ondereen zeil dus die doen niks,dan laat ik de walstroom eraan en zet de inverter op standby en de charter op min,dat gaat opzich goed.
Maar ik zoek de verklaring waarom hij niet laad als er een stagnatie zit in de walstroom,terwijl als je gaat varen je nooit aan de walstoom ligt
Voor de rest komt het wel weer goed dat los ik wel op
Afgevallen zekering kan niet,want op mijn walstroom stekker brande de led,en dat doet hij niet als ik walstroom heb
Gr René
Klaver vier
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Iets geks net elektra

Bericht door Klaver vier »

In de onderste regel staat een foutje de led brand natuurlijk wel als ik aan walstroom lig
Klaver vier
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Iets geks net elektra

Bericht door Navigo »

HH,

Ligt de min van je 24 volt systeem aan het schip of is alles massa vrij.

Waarschijnlijk ligt deze aan het schip. Kan het zijn dat er in je walaansluiting een aardfout naar je schip dit en deze dus iets onder spanning heeft gestaan vanuit de 220volt aansluiting.

Navigo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Iets geks net elektra

Bericht door Klaver vier »

Ik denk maar dat weet ik niet zeker dat de min niet aan het schip zit,er zit immers ook een scheidingstrafo tussen.
Maar ik denk inderdaad ook een aardfout,en die is opgelost omdat ik er aan rommelde.
Maar kan dat dan ook verklaren dat de dynamo niet lade.
Dat is nog steeds mijn raadsel
Gr René
Klaver vier
van der Heide
Berichten: 60
Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:41 pm

Re: Iets geks net elektra

Bericht door van der Heide »

Klaver vier schreef: ma apr 06, 2020 1:46 pm Even voor van de heide die weerstand van de dynamo wordt naar mijn mening toch opgewekt door de magneten in de dynamo
Daar veranderd de walstroom toch niet aan
Het enigste wat ik zelf zou kunnen verzinnen is dat het met aarde te maken heeft.
Maar dan kan ik mij weer niet voorstellen dat de motor dan start,of mischien dan weer wel die pakt dan waarschijnlijk de aarde ( min ) direct van de accu
Even als extra vermelding er zit ook een scheidingstrafo op.
Het werkt nu maar ik vermoed toch bij het stopkontakt een slecht kontakt,dat ga ik van de week uitzoeken,want nadat ik daar rommelde werkte alles weer naar behoren.
Gr René
Hoi Rene, sommige dynamo's zijn niet zelf bekrachtigend, die hebben een 'opstart stroompje' nodig. Dat kan bijvoorbeeld leiden tot het niet laden van de dynamo als het laadlampje stuk is. Kan ook andere vreemde storingen geven, vervang je laadstroomlampje b.v. voor led en je motor gaat niet meer uit over het contactslot :o , dan ontbreekt de weerstand. Vind het moeilijk uit te leggen. Buggyrene zegt ongeveer het zelfde maar met een andere invalshoek.
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Iets geks net elektra

Bericht door Klaver vier »

Van der heide,dat van dat laadlampje is mij helemaal duidelijk,want ik heb een keer dat lampje kapot gehad en toen lade de dynamo niet.
Maar als ik volop startstroom heb,heb ik toch ook stroom zat om de dynamo te bekrachtigen,daar is immers niet zoveel stoom voor nodig.
Ik heb nog ff niet de mogelijkheid om verder te kijken, maar ik verwacht een aard of min probleem door een gedeeltelijk los kontakt bij het stopkontakt waar de walstroom binnenkomt op het schip
Dit denk ik ook omdat toen ik daar aan rommelde alles her opeens weer deet,dus moet ik daar in iedergeval naar kijken.
Bedankt voor het meedenken
Gr René
Klaver vier
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Iets geks net elektra

Bericht door JanSr »

@Klavervier.
Kennelijk heb ik iets gemist.
  • Op grond van welk verbod mag je niet naar je boot?
    Op grond van welk verbod mag je niet varen? (Behoudens Amsterdam, maar daar mag wel meer niet).
    Op grond van wat voor redenering is besmetting te verwachten op het water? Of verspreiding van het virus?
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Iets geks net elektra

Bericht door Klaver vier »

Slaap lekker verder Jan
Gr René
Klaver vier
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Iets geks net elektra

Bericht door JanSr »

Ik ga vannacht slapen en morgen lekker varen.
Plaats reactie