trillen motor

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

trillen motor

Bericht door toine »

Goedemorgen.
Aan boord van ZMS Jantje staat een MB OM615/616 van wel 62 manke ezeltjes, dwz.....toen hij nieuw was.
Daaraan zit een Hurth keerkoppeling 1/2,96.
Wat deze combinatie eigenlijk al doet sinds we de boot hebben, is bij stationair draaien (ong 750 rpm) vreselijk trillen, zodanig dat alles wat op tafel of elders los licht er vanaf trilt en naar beneden valt. Verhoog je het rpm dan neemt het trillen af, en naar mate het rpm toeneemt neemt ook het trillen af.
Op zoek naar een mogelijke oorzaak, begin ik steeds meer aan de motorsteunen te denken, die zullen ws net zo oud als de motor zijn, en het rubber agv de tand des tijds hard danwel versleten zijn.
Nb, bovengenoemde vind plaats als de kk niet in zijn werk staat, of bij stationair rpm en wel in z'n werk.
De redenatie is dat door het verouderen van het rubber motortrillingen 1 op 1 naar de de fundering, en dus de romp worden over gebracht.
De motor zelf staat op 2 steunen, en in het verlengde van de kk nog 2 steunen.
Deze motoren vind je ook in MB personen wagens en busjes. De "ophanging" van de motor is in deze hetzelfde als nu in de boot, 2 aan de motor, en 2 aan de bak.
Zit ik mbt mijn redenatie in de goede richting, of zijn er nog meer mogelijke oorzaken te bedenken ?.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: trillen motor

Bericht door paure nesci »

waarschijnlijk zit je in de goede richting , had t ook bij mn indenor ( 30 jaar oude motorsteunen ) nieuwe eronder en t was grotendeels weg.....
fototje van je steunen ?
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: trillen motor

Bericht door toine »

Foto's word ff een dingetje, want ik heb geen idee hoe dat moet. Bij voorkomende gelegenheid zal ik kijken of er een nr op de oude steunen staat, en het net afspeuren of die dingen er nog zijn.
Nb, de aandrijflijn is ooit door de Firma Drinkwaard uit Sliedrecht geplaatst.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: trillen motor

Bericht door Waterman »

toine schreef: wo apr 08, 2020 8:23 am Zit ik mbt mijn redenatie in de goede richting, of zijn er nog meer mogelijke oorzaken te bedenken ?.
Toine
Je zit in een hele goed richting te denken,maar dat is niet 1-2-3 gepiept.
Je moet de motor dan wel uitlijnen t.o.v. de schroefas.
Als dat niet goed gebeurd trilt die later nog meer.
Zet er dan gelijk een flexibele koppeling tussen,die lost dat weer op.
bijvoorbeeld zoiets: https://www.bakker-ijlst.nl/index.php?r ... ct_id=5551
De motor uitlijnen t.o.v. de schroefas luistert nauw.
Nb, de aandrijflijn is ooit door de Firma Drinkwaard uit Sliedrecht geplaatst.
Als je daar in de buurt zit,kun je zoiets beter uit besteden an dergelijke firma's.

Foto's toevoegen volg je deze stappen:

Mededelingen/registratie:
1. http://www.machinekamer.nl/forum3/viewforum.php?f=14
Afbeelding upload service:
2. http://www.machinekamer.nl/forum3/viewforum.php?f=14
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: trillen motor

Bericht door toine »

Een dergelijke koppeling zit erop, en om nou ff vanuit Den Helder naar Sliedrecht te pruttelen is nogal een onderneming. En idd, uitlijnen is een prs klusje, maar met een stalen rij en voelermaatjes kom je een heel end.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: trillen motor

Bericht door quichot »

toine schreef: wo apr 08, 2020 9:07 am Foto's word ff een dingetje, want ik heb geen idee hoe dat moet.
Upload je foto naar Imgur (google even, het is freeware) en kopieer dan de URL voor forums (je kunt kiezen uit vier URL's). Plak de URL in je posting. That's it!
Overigens trilt 'ie wel heel erg. Je kunt de pech hebben dat het toerental tot resonantie leidt, en delen van de betimmering gaan meetrillen. Dat effect verdwijnt bij opvoeren van het toerental.
Foute uitlijning zal zo'n vaart niet lopen. Dat wil zeggen, als de nieuwe dempers dezelfde maat hebben als de oude, én de uitlijning aanvankelijk goed was. Dan gaat het om millimeters. Of het een eind maakt aan de trillingen betwijfel ik trouwens, maar alle beetjes helpen!
Laatst gewijzigd door quichot op wo apr 08, 2020 12:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: trillen motor

Bericht door Baschinist »

Als de steunen inderdaad net zo oud als de motor zijn denk ik niet dat het kwaad kan om ze te vervangen, die hebben de gloriedagen dan wel achter zich liggen waarschijnlijk.
Of het echt de oplossing van je probleem gaat zijn durf ik niet te zeggen, daarvoor weten we te weinig. Resonantie op een bepaald toerental kan ook heel goed zoals Quichot aangeeft. Hoeveel toeren moet je omhoog om van het getril af te zijn? En die 750 rpm nakijken of die klopt kan ook geen kwaad, wil ook nog wel eens afwijken van het daadwerkelijke toerental.
Demperplaat zou ook nog een boosdoener kunnen zijn.
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: trillen motor

Bericht door toine »

Of het rpm ook overeenkomt met wat de meter aangeeft weet ik niet, heb btw ook geen middelen om dat extern te meten. Bij koude motor ligt, volgens de meter, het rpm zo rond de 600 toeren, en als de motor warm word stijgt dit naar rond de 750 toeren. Voer ik het rpm op naar ong 1000 rpm dan bereikt het trillen een accepabel niveau, dwz......alles blijft op tafel staan. Ga ik nog hoger in toeren dan is er welliswaar nog steeds trilling, maar dat beperkt zich tot het net merkbare.
Vooralsnog houd ik het op de steunen, waarbij het zowiezo geen slecht idee is om die te vervangen.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: trillen motor

Bericht door Baschinist »

Dat verschil in toeren is te groot voor een resonantie denk ik.
Inderdaad steunen vervangen is geen slecht idee na al die jaren. Kijk ook goed naar de flexibele koppeling tussen de kk en de as, daar zit ook rubber in, als die net zo oud is.
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: trillen motor

Bericht door toine »

Die heb ik afgelopen zomer nog los gehad, en in orde bevonden. Dat trillen komt echt van de motor af, of de kk nu in z'n werk staat of niet.
Net foto's gemaakt, en zal eens kijken of ik die hier op het forum krijg.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: trillen motor

Bericht door toine »

Afbeelding
Deze dus...maal 4.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: trillen motor

Bericht door Klaver vier »

Zijn volgens mij heel gangbare motorsteunen,ik zou die zeker vervangen,het zou heel onlogisch zijn als het in de flexkoppeling zit,die doet immers niets als hij in zijn vrij staat,demperplaat zou nog kunnen,al denk ik veel eerder aan de motorsteunen.
Stelt niet veel voor die motorsteunen vervangen,motor opkrikken steun hoogte opmeten en de nieuwe op de zelfde hoogte terug plaatsen
Ik denk dat je er blij van word als je dit gedaan hebt,en je hebt in iedergeval een grote kans dat je er vanaf bent.
Maar loopt de motor bij laag toerental wel op al zijn cylinders,want daar heeft niemand het over
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: trillen motor

Bericht door toine »

Ja, die loopt op alle 4 cillinders, en voor zover dat met dat getril waarneembaar is, ook heel mooi.
Kan op de steunen helaas geen nr's ontdekken, maar die zullen ws wel aan de onderzijde staan.
Maar eens een mailtje wagen naar de Firma Drinkwaard, die hebben per slot van rekening de aandrijflijn geinstalleerd.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: trillen motor

Bericht door quichot »

Die motorfundatie onder de motorsteun ziet er ook niet erg stabiel uit. Althans op deze foto. Zijn dat inderdaad alleen maar twee hoeklijntjes per steun? Dan zou het hele spul wel eens teveel kunnen schudden. Kijk daar ook eens naar!
Laatst gewijzigd door quichot op wo apr 08, 2020 4:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: trillen motor

Bericht door JanSr »

Waar ik niets over lees is de massa van vliegwiel+demperplaat.
Bij de ombouw van automotor naar bootjes motor gaat de koppeling er af, op die plek komt de demperplaat.
Als je verder niets doet, is de massa van vliegwiel+demperplaat een stuk minder dan van vliegwiel+koppelingsplaat.
Meestal wordt, om dat te compenseren, een stalen ring aan het vliegwiel vastgezet.

Ik koos altijd voor het maximaal haalbare gewicht. De ruimte in het vliegwielhuis bepaalt vaak de limiet.
Hoe zwaarder, des te beter. Het enige nadeel, dat ontstaan kan is dat de motor bij het gas geven er iets langer over doet om op toeren te komen.
In een auto zou dat hinderlijk zijn, in een boot niet.

En: die motorsteun is van een antiek type, notoir stijf. Die zou ik direct vervangen door het tegenwoordige standaard type.
Plaats reactie