schilling roer - welk profiel?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

schilling roer - welk profiel?

Bericht door Boekel »

Ik moet mijn roer vervangen (oude is op - lek, krom, etc) en overweeg een moderner profiel te gebruiken.

Één van de argumenten hiervoor is dat ik in de toekomst een (veel) groter vermogen hoofdmotor ga installeren (elektrisch!) en een efficienter roer kan hierbij geen kwaad.

Ik zit te denken aan een schilling roer, met eventueel boven het werkzame deel een deel 'nep' roer met de oude vorm (ziet het er toch nog een beetje oud uit).

Ik probeer de vorm van het roerprofiel een beetje af te leiden van plaatjes van diverse websites, maar de kans is aanwezig dat deze niet de juiste vorm zijn. Heeft iemand meer informatie / tekeningen van een dergelijk roer?

Grootste nadeel in mijn geval lijkt me dat ik de roerkoning naar achteren moet verplaatsen ivm het balansdeel, maar dat houd ook in dat ik al een deel kan voorbereiden terwijl het oude roer nog op z'n plek zit..

Ook overweeg ik om één of meerdere proefversies te maken en die te testen op onze motorsloep (iig verschillende maten balansdeel).
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE »

Misschien ook eens zoeken op visstaartroer? Daar zie ik een stuk meer treffers mee....

Groet, CJ
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik heb inmiddels iets getekend, wat aardig overeenkomt met de plaatjes die ik tegengekomen ben:

Afbeelding

Afbeelding

Voor mijn gevoel is ie erg dik, maar ik denk dat dat toch zo hoort...

Ik zal eerst een testversie maken, want ik ben bang dat als het balansdeel te groot is de boot erg zoekerig zal worden, terwijl je nu juist het roer een hele tijd los kan laten als ie op koers is.
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Wybe-M »

Zie ook http://www.dorusrijkers.nl/forum/read.p ... 82#msg-882
Je zou eens met de daar genoemden kontakt op kunnen nemen voor meer info.
Mij lijkt jouw balansdeel erg groot.

Ik herinner me dat er in de Waterkampioen eens een artikel heeft gestaan over een soortgelijk roer. Dat was opgebouwd uit gestapelde (gelamineerde) (houten) delen. Die waren ten opzichte van elkaar horiozontaal allemaal iets verschoven om de as. Daardoor kreeg je vertikaal gezien een twist in het roerblad.
Voordeel: er staat me iets bij dat het met het kompenseren van het wieleffekt te maken had.
Je kan het eens navragen bij de ANWB.
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Bedankt, ik heb Marten Tienstra een email gestuurd.

Zoals het roerflapje van de door ons gebouwde sleper zegmaar:
Afbeelding

Ik heb de maten een beetje afgekeken van de 'hydrospoilers' zoals o.a. door v/d Velden toegepast in de binnenvaart. Ze werken door het 'draaiende' schroefwater naar achter af te buigen, of het bij ons echt effect heeft durf ik nog niet te zeggen, maar als de mogelijkheid er is wil ik graag de paaltrektest een aantal maal doen met en zonder deze flap.

Een vriend van me werkt bij een kranenbouwer en kan een meetapparaat lenen, daarmee wil ik ook de diverse 'balansaandelen' testen. Ik denk daarbij aan het vastleggen van de sloep waarmee ik wil testen en dan de zijdelingse en voorwaartse kracht meten bij verschillende stuurhoeken. Uiteraard beginnende met het oude (plaat)roer.

Dat het balansaandeel kleiner is bij de 'knokkels' is waarschijnlijk vanwege de beperking van de originele roerkoker, maar als dit bij mijn boot ook op de originele plaats kan blijven zonder teveel negatief effect dan doe ik dit graag natuurlijk.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: schilling roer - welk profiel?

Bericht door sailor wim »

Boekel schreef: Één van de argumenten hiervoor is dat ik in de toekomst een (veel) groter vermogen hoofdmotor ga installeren (elektrisch!) en een efficienter roer kan hierbij geen kwaad.
Nieuw draadje,
Ik zou het erg intresant vinden als je een keer jou gedachte gang over dit onderwerp wil starten met een nieuw draadje.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: schilling roer - welk profiel?

Bericht door Boekel »

sailor wim schreef:
Boekel schreef: Één van de argumenten hiervoor is dat ik in de toekomst een (veel) groter vermogen hoofdmotor ga installeren (elektrisch!) en een efficienter roer kan hierbij geen kwaad.
Nieuw draadje,
Ik zou het erg intresant vinden als je een keer jou gedachte gang over dit onderwerp wil starten met een nieuw draadje.
Gr Wim.
bij deze.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Bericht door Evert »

Ik heb er een dubbel roer onder hangen met bij beide roeren een stukje balansdeel. Werkt heel goed. Ik kan tijdens normale vaart met twee vingers sturen.
Als je de boegschroef komt proberen kan je dat ook gelijk zien. :-)

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Evert schreef:Ik heb er een dubbel roer onder hangen met bij beide roeren een stukje balansdeel. Werkt heel goed. Ik kan tijdens normale vaart met twee vingers sturen.
Als je de boegschroef komt proberen kan je dat ook gelijk zien. :-)

Evert Jan
Oja die zou ik nog testen bij je ;) weet jij hoeveel je balansdeel ongeveer is qua verhoudingen?
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Bericht door Evert »

Ik weet het niet en heb net wat afbeeldingen proberen te maken. Lukt helaas niet heel goed met een huis tuin en keuken toestel in het donker.
De verhouding is hier wel redelijk uit op te maken denk ik. Roeren lopen recht naar beneden.

Afbeelding


Afbeelding

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Lijkt zo ongeveer 1/4 tot 1/3 balansdeel te zijn, bedankt.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: schilling roer - welk profiel?

Bericht door varg »

Boekel, overdrijf het balansdeel niet. Uit eigen ervaring en flink wat stukjes op het web heb ik ontdekt dat als je boven de 19-21% balansdeel komt er al snel sprake is van overcompensatie. Je roer wordt dan onrustig en je moet constant kleine koerscorrecties geven om rechtuit te blijven varen. Bij een shillingroer schijnt het balansdeel iets groter te kunnen zijn omdat de druk op het achterste roerdeel wat groter is dan bij een NACA profiel. Een te groot balansdeel is overigens niet nodig, zeker niet bij een hydraulische stuurinrichting. Ik vaar zelf geriefelijk met een 11% balansdeel, zowel hydraulisch als op de helmstok. Hou het totaal oppervlak van het roer flink groot, daar heb je plezier van bij het afmeren met weinig water op je roer.
Verder wordt bij roer-hydrauliek altijd 2x 35 graden aangehouden. Dat is in de praktijk echt te weinig. Neem een wat overbemeten cilinder en ga voor 2 x 45 graden, afmeren en wegvaren verloopt dan stukken eenvoudiger. (je hebt dan gelijk ook geen shillingprofiel meer nodig)
Hier is nog een interessante link: http://www.hollandcruise.nl/techniek.html
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

hey Boekel,
vooral bij het schip van mijn vader hebben we veel roer profielen en balansverdelingen moeten maken.
een gewoon balansroer met 1/4 balans deel met scherpe voorkant was totaal niet te varen. dit levert veel gespreksstof
na een stuk in de sleepboot te hebben gelezen hebben we een roer gemaakt met een zeer brede voorzijde van 60 mm en dan verdikkend tot 70 mm en eindigend op 20 mm, balansdeel de schat ik op 15%
dit stuurt erg goed, wij hebben gekozen voor een lang roer van 1 mtr, om ook met lage snelheden goed te kunnen sturen.
wij hebben echter wel een maximale uitslag van 2 x 60 gr (mechanisch) en dat zorgt ervoor dat je op de plek rondgaat ook met lage snelheden.

jou keuze voor (als je die actuatorkast gaat gebruiken) geeft mogelijkheid voor een grote uiitslag
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik zal inderdaad dit roerwerk gebruiken:
Afbeelding
Doet ongeveer 2x 80 graden :)


Om alles in één keer goed te hebben straks, gaan we eerst een testroertje maken die we achter onze sloep hangen:
Afbeelding

Met dit roer kunnen we het balansdeel, en de afstand tot de schroef varieren:
Afbeelding

Als we de juiste configuratie hebben kunnen we een nieuw roer voor de sleper (huidige bevalt niet goed), en een roer voor mijn eigen boot maken.

De grootte van het balansdeel (afhankelijk van het percentage en de totale maat van het roer) bepaald ook hoever de schroef 'afgedekt' wordt bij vol roer (schilling roer mag 2x 70 graden)

Die 'Volharding' heeft ook een mooi roer!

bij 10% balansdeel zou ik de positie van de huidige hennegatskoker kunnen gebruiken, wat een hoop werk scheelt en het makkelijker maakt het roer er boven water mooi 'oud' uit te laten zien. De vraag is of het roer de schroef dan voldoende afdekt....en er niet te dichtbij zit...
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

ALs je nu toch gaat proberen, kan je misschien ook een plaatroer maken.
gewoon een stuk plaat met een as . bij sommige schepen werkt dat beter dan al die ingewikkelde profielen.
zo heeft een(oude) super van craft gewoon een plaatroer met een mechanische overbrenging en dat stuurt echt prima. zo ook bij kagenaars werk dat het prima. een hoeklijn op de achterkant van de plaat kom je dan ook wel tegen.
het onderwaterschip bepaald meer het resultaat. persoonlijk vind ik dat schepen met een echt motorschip onderwaterschip alleen vooruit varend prettig sturen. met manoeuvreren blijft het meestal een drama omdat je de complete schep dwars door het water moet sleuren en een verschil in druk ontstaat waardoor het wieleffect toeneemt. D eschroef heeft de nijging om aan een kant van de scheg zijn water te halen en creëert zo een vacuüm
maar zo'n test vind ik erg waardevol (leuk verstelprincipe ontworpen!)

jouw stuurwerk vind ik echt subliem. ik zoek al een tijdje naar een leverancier van dat principe. mijn enige bedenking is dat alle krachten opgenomen moeten kunnen worden door 2 tandflanken. stel je eens voor: volgas achteruit je roer dwars eronder draaien!
maar als je het vergelijkt met de in de handel aangeboden stuurcilinders maak ik me geen zorgen. ze voeren een 20 mtr motorschip gewoon uit met een 12mm stuurcilinderas. Ik heb er wel eens aan zitten rekenen maar ik ben echt verbaasd dat het heelblijft.
Het balansdeel bepaald in grote mate die belasting. hoe meer balansdeel hoe kleiner de benodigde stuurkrachten. Dat noemen ze vaak een "week`stuurwerk. Ook heeft de totale roerlengte een grote rol, maar zeker als je vaak langzaam moet manoeuvreren kan ik je een groot roer aanbevelen, maar het is niet nodig als je een aandrijving hebt met een mogelijkheid van lage schroeftoeren (zoals bij elektrisch varen )

veel succes en ik hoor graag de uitkomsten.
Plaats reactie