schilling roer - welk profiel?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE »

meester schreef: jouw stuurwerk vind ik echt subliem. ik zoek al een tijdje naar een leverancier van dat principe. mijn enige bedenking is dat alle krachten opgenomen moeten kunnen worden door 2 tandflanken. stel je eens voor: volgas achteruit je roer dwars eronder draaien!
Is dat bij dit stuurwerk niet opgelost doordat er een relatief brede tandheugel en bijbehorend tandwiel gebruikt is?

Groet, CJ.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

meester schreef:ALs je nu toch gaat proberen, kan je misschien ook een plaatroer maken.
Die zit er nu onder...dus dat is makkelijk, moet alleen wel nog de zijdelingse kracht meten die deze geeft. Manouvreren hiermee gaat niet super, keren / steken is voornamelijk aan het wiel-effect te danken (we hebben het nu over de sloep)
[knip]
jouw stuurwerk vind ik echt subliem. ik zoek al een tijdje naar een leverancier van dat principe. mijn enige bedenking is dat alle krachten opgenomen moeten kunnen worden door 2 tandflanken. stel je eens voor: volgas achteruit je roer dwars eronder draaien![knip]
Wat je tegenwoordig vaak ziet is een soortgelijk principe maar dan met twee (rollen- ?) kettingen, eenvoudiger, goedkoper en m.i. minder kritisch qua uitlijning.

Ik kan zo snel alleen geen foto van zo'n systeem vinden...en moet nu weg (krijg weer hulp bij m'n boot vandaag)
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Nomade schreef:IK heb foto's van een stuurwerk met een ketting en cylinder
2x 45°
Maar weet niet hoe deze hier te plaatsen?

en dat is best zelf te maken
enkel een draaibank , freesmachien en laspost

groetjes pierre
Hier de foto's van Nomade:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooi systeem!
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

Ook een leuke oplossing. ik heb zoiets nog nooit gezien.
maar ik heb wel zorgen over de lassterkte van de ketiingblokjes aan de stalen trommel. Als die afscheuren ben je direct uitgestuurd. Maar een groot deel van de kracht wordt opgenomen door wrijving tussen ketting en trommel. hoe zit het met slijtage tussen en ketting en de trommel?

ik heb na wat zoeken deze gevonden
http://www.flo-tork.com/hydraulics/fth_index.htm
ik ga eens informeren naar de kosten
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Inmiddels is het proefroertje bijna klaar:

Afbeelding
Als het ijs weer weg is zullen we deze achter de sloep hangen om te testen :)
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

Hey Boekel,
ik zou hem onder de sloep monteren!
erachter hangen levert niet echt veel op;-))

mooi roertje!
ik zou wel eens willen weten wat de drukverdeling over het blad doet bij verschillende schep percentages.
kun je nog 2 meetnippels monteren?
ik heb wel een drukverschilmeter

vr gr Nico
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

mijn studenten zijn ook een roer aan het maken.
http://www.composail.nl/pics/11012010006.jpg
met een rechthoekige koolstof roerkoning.
we hebben hem helemaal berekend en je schrikt echt van de krachten bij een ontwerpsnelheid van 25 knopen. indien we voor staal hadden gekozen kwamen we op massieve as van 80mm.
nu hebben we een 7,5kg zware koolstof variant waar we een schuimblad aan gelijmt hebben die nu gewikkeld wordt met koolstofband en onder vacuum uitgehard. daarna lijmen we de schep eraan en wikkelen we nog een keer.
bij een aanvaring breekt dan eerst de schep en blijft er in ieder geval wat om te sturen over.
op de plaatsen van de Jeva lagers maken we de roerkoning rond zodat er aluminium sleeves over passen. koolstof kan nl niet tegen de dwarskrachten op het lager. de lagers zijn in polyesterschuim platen in de romp gelijmd.
hoe lichter hoe beter
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

meester schreef:Hey Boekel,
ik zou hem onder de sloep monteren!
erachter hangen levert niet echt veel op;-))
Aangehangen roer...'hangt' er echt achter ;)
mooi roertje!
ik zou wel eens willen weten wat de drukverdeling over het blad doet bij verschillende schep percentages.
kun je nog 2 meetnippels monteren?
ik heb wel een drukverschilmeter

vr gr Nico
meetnippels heb ik niet aan gedacht, alles kan maar zal niet echt makkelijk zijn.

Plan is om met verschillende opstellingen de stuwkracht en stuurkracht te meten, dus met meetklok zijwaardse kracht en trekkracht meten.
Extra is het interessant om met een licht urnster de kracht op de helmstok te meten.

Je mag het roer ook lenen, als je een mooi testplatform hebt (bijv. catamaran o.i.d.) kun je bij diverse snelheden heel mooi krachten meten.
meetnippels mag je er ook in maken.

Wil 'm alleen na de tests graag terug, hoop de sloep er ook mee om z'n as te kunnen draaien (of iig minder steken ;))
Sleepboot-Joost schreef:Onder mijn sleepboot zit ook zo`n roer. Mijn roer is qua verhoudingen wel iets anders dan jou roer. mijn roer is 1,60 lang en 1,40 hoog 1/3 van het roer is balance deel. met mijn stuurwerk kan ik het roer helemaal dwars zetten. Als ik het roer helemaal dwars zet heb ik geen stuwing vooruit en keer ik precies om mijn as. Erg prettig manoeuvreren.

Helaas gaan foto's niet lukken.

Ben benieuwd naar je bevindingen.
Dat zijn hoopgevende berichten :)
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

meester schreef:mijn studenten zijn ook een roer aan het maken.
http://www.composail.nl/pics/11012010006.jpg
met een rechthoekige koolstof roerkoning.
we hebben hem helemaal berekend en je schrikt echt van de krachten bij een ontwerpsnelheid van 25 knopen.
Een vrijhangend roer is inderdaad zwaarbelast.

Ik weet er iets van:
Afbeelding
Dit ophaalbare midzwaard heb ik grotendeels getekend, reactiekrachten bij astappen is uit m'n hoofd zo'n 600 ton per kant max bij zeilen (persoon op de foto ken ik niet, is van machinefabriek).

Deze heb ik ook getekend:
Afbeelding
Liftkiel van totaal 130 ton, loden bulb weegt 100 ton, gaat 4,2 meter omhoog.

Hier staan meer projecten waar ik een deel van heb getekend.
Laatst gewijzigd door Boekel op di mar 09, 2010 11:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Het roer zit eronder (achter-onder ;))

Hier de on-board-video:
http://www.youtube.com/watch?v=u6pgt_PWjck
Ik heb ook een video vanaf de kant, maar daar was het nog donkerder en op youtube is ie nog donkerder geworden.

Het resulaat is spectaculair, het balansdeel is nu nog te groot (37% of 1 op 2,7 - boot gaat vanzelf rondjes draaien), maar zaterdag gaan we verder testen met andere verhoudingen.

We hebben ook een meting gedaan van de stuwkracht, deze is exact hetzelfde als bij het oude plaatroer (390 kg).
De zijwaardse kracht was bij het oude roer 125 kg, met dit roer hebben we eigenlijk geen goede meting, de boot wordt schuin getrokken en de schroef slaat lucht. Hoogst gemeten kracht was 250 kg.

Sowieso is het verschil voornamelijk tijdens het varen enorm, dan heeft de schroef genoeg water en stuurt de boot alsof er een buitenboordmotor achter hangt (die tot een graad of 75 draait). Je moet je echt vasthouden als de roerganger niet rustig stuurt. (is ook wel een beetje te zien in de video)

Wat ik aan dit roer nog ga aanpassen is de bovenplaat, die moet groter zodat het water minder omhoog spuit bij manouvreren, het roer moet sowieso nog een cm of 5 hoger.

Bij uitdrijven in z'n vrij stuurt de boot slecht, wat dat betreft had het roer een stukje groter gemogen.

Nog wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE »

Ik ben onder de indruk van je werklust en energie, Daniel!

Mooie resultaten.

Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

En nog een filmpje van vandaag:
http://www.youtube.com/watch?v=TT6CtIXlrgg

-edit-

We hebben verschillende standen van de as geprobeerd, boot bleef van koers afwijken, het roer blijkt zo asymmetrisch te zijn dat dit blijft. Na het roer andersom (onderkant boven) gemonteerd te hebben is het roer ineens wel neutraal sturend, grappig dat dit blijkbaar het schroef-effect of het feit dat het roer iets te laag t.o.v. de schroef staat compenseert.

Het roer is nu wel neutraal, maar bij enige stuuruitslag komt deze niet meer vanzelf terug. met een kleiner balansdeel blijft dit enigszins zo, maar het sturen zelf gaat dan uiteraard wel weer zwaarder.

Het kleiner maken van het balansdeel zorgt ook voor minder afdekken van de schroef, dus minder stuur-effect.

Voor de sloep zullen we een groter roer maken (zowel hoger als iets langer), het stuur effect als de motor in z'n vrij staat is namelijk te klein. Dit nieuwe roer zullen we weer zo maken dat de positie van de as aan te passen is, zodat we nog een keer kunnen zoeken naar het ideale balansdeel.

Afbeelding
De sleper zoals hij nu is, geeft helaas onvoldoende stuurwerking. De schroef zullen we maximaal naar voren schuiven (schroefbladen slechts 5 cm van de skeg af, we hopen dat dit niet teveel negatief effect heeft) en de straalbuis wordt vast gelast aan de skeg / hak.

Voor de sleper zijn we zeer beperkt qua ruimte (omdat de roerkoning al aanwezig is, oorspronkelijk voor een draaibare straalbuis), dus daar kunnen we helaas niet zoveel kiezen en zullen we ongeveer 30% balansdeel hebben bij een roerlengte van 60cm (schroef is 50 cm).
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Wybe-M »

De schroef zullen we maximaal naar voren schuiven (schroefbladen slechts 5 cm van de skeg af, we hopen dat dit niet teveel negatief effect heeft) en de straalbuis wordt vast gelast aan de skeg / hak.
Krijg je dan wel voldoende watertoestroom naar de schroef?
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Wybe-M schreef:
De schroef zullen we maximaal naar voren schuiven (schroefbladen slechts 5 cm van de skeg af, we hopen dat dit niet teveel negatief effect heeft) en de straalbuis wordt vast gelast aan de skeg / hak.
Krijg je dan wel voldoende watertoestroom naar de schroef?
Dat kan tegenvallen, ook kunnen trillingen ontstaan (4 blads schroef). Maar het alternatief is een andere roerkoning en langere hak.

We willen het dus eerst zo proberen en indien nodig over een paar jaar nog eens verbouwen. Hoewel ik nu ik dit schrijf alweer mijn bedenkingen heb...
Plaats reactie