schilling roer - welk profiel?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE »

En de hak verlengen, een bovenlager achter de roerkoning maken en het roer met een arm vanaf de oorsponkelijke roeras bewegen?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

careljan schreef:En de hak verlengen, een bovenlager achter de roerkoning maken en het roer met een arm vanaf de oorsponkelijke roeras bewegen?
Daar heb ik naar gekeken (en ook dubbel roer):
http://www.oving1.nl/files/roer%20sleper%20dubbel.pdf

Het probleem hierbij is de 2x 70 graden die we willen halen met dit roer, dat is met een link / arm niet haalbaar, iig niet zodanig dat bb en sb ongeveer hetzelfde sturen.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

Hallo boekel,
mooi stukje werk.
het dicht bij de scheg plaatsen van de schroef geeft een verhoging van het wieleffect doordat het pomp vacuüm van de schroef aan een zijde hoger wordt dan aan de andere zijde.
extra openingen in de scheg lossen die op. als je plaat rond de as kan weghalen scheelt dat veel. ook met sturen.
voor extra trillingen hoef je niet bang te zijn, de stroming langs de romp zal voornamelijk een laminair karakter hebben wat betekend dat de watersnelheid langs de scheg laag is. het pompvermogen rond de schroefnaaf is laag en wordt dan ook niet veel beïnvloed.
bij mijn schepen zit de schroef al jaren zo dicht op de scheg. bij de westlander om een scheg aan mijn aangehangen roer te kunnen maken en bij de beurtmotor omdat hij eigenlijk gebouwd is als trekschuit. het roer was verzet met een armen en benen winkel zoals jij ongeveer getekend hebt. wij hebben de roerkoning na 70 jaar verplaatst naar achteren.

cavitatie zal hoogstens in de straalbuis optreden rond de toppen van de schroef
ik verwacht eigenlijk geen overmatige toename van trillingen.
een schep van 30% gebruiken wij altijd voor motorboot roeren. dan heb je nog gevoel bij het sturen.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

meester schreef:Hallo boekel,
mooi stukje werk.
het dicht bij de scheg plaatsen van de schroef geeft een verhoging van het wieleffect doordat het pomp vacuüm van de schroef aan een zijde hoger wordt dan aan de andere zijde.
extra openingen in de scheg lossen die op. als je plaat rond de as kan weghalen scheelt dat veel. ook met sturen.
Dat gaat helaas niet, wel een idee voor de aangepastte tekening die ik aan het maken ben van deze sleper (dus open scheg / geen skeg)
voor extra trillingen hoef je niet bang te zijn, de stroming langs de romp zal voornamelijk een laminair karakter hebben wat betekend dat de watersnelheid langs de scheg laag is. het pompvermogen rond de schroefnaaf is laag en wordt dan ook niet veel beïnvloed.
Ok, ik bedoelde eigenlijk trillingen omdat de schroef steeds met twee bladen tegelijk 'achter' de skeg hangt, ipv steeds maar één bij een drieblads schroef. Of zal dit wel loslopen?
[knip]
cavitatie zal hoogstens in de straalbuis optreden rond de toppen van de schroef
Nu de straalbuis 'vast' komt willen we deze plamuren zodat de ruimte tussen de schroef en straalbuis zo'n 2mm is, ipv de 5mm zoals nu.
Weet iemand misschien wat de aanbevolen ruimte hiervoor is?
ik verwacht eigenlijk geen overmatige toename van trillingen.
een schep van 30% gebruiken wij altijd voor motorboot roeren. dan heb je nog gevoel bij het sturen.
Ik heb met de berekeningen op deze pagina uitgerekend dat met een balansdeel van 25% de huidige stuurpomp en een nieuwe stuurmachine met een cilinder 25/16 slag 250 op 100mm van de as voldoen, met 30% doet deze installatie het dus makkelijk :)
Ik vermoed dat het schilling-roer een groter balansdeel mag hebben ivm de verdikking aan de achterkant, die tijdens sturen meer effect heeft.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Weet iemand of het nadelig is als het roer meer hoogte 'boven' de schroefas heeft dan onder de schroefas? kan dit een stuurmoment oproepen bij meer of minder toeren?

Zie hier voor een tekening van wat ik bedoel:
http://www.oving1.nl/files/roersleper.jpg
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Zo moet het nu gaan worden:

Afbeelding
De roerkoning gaat toch 200mm naar achteren, anders ging toch niet.

Nog een paar plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

Boekel schreef:Weet iemand of het nadelig is als het roer meer hoogte 'boven' de schroefas heeft dan onder de schroefas? kan dit een stuurmoment oproepen bij meer of minder toeren?
Bij ons vorige vletje staat de schroef asymetrisch t.o.v. het roer: http://qatsi.ath.cx/whitehorse/
Op de tekening staat zoals het roer was. Ik heb er een driehoekje vanaf gehaald zodat het roer rond kan draaien. Hele prettige bijkomstigheid daarvan was dat het roer minder gevoelig was. Origineel hoefde je maar naar de helmstok te kijken en de boot ging om. In beide gevallen loopt de boot uit het roer bij een hoger toerental.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Richard van den Berg schreef: In beide gevallen loopt de boot uit het roer bij een hoger toerental.
Wat bedoel je met uit het roer lopen? Wat is het effect daarvan?
Gebruikersavatar
juhroen
Berichten: 44
Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
Locatie: Oude Wetering
Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,

R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.

Bericht door juhroen »

Ha Daniel,

Dat ken je toch wel...
Ben je lekker aan het varen, laat je het roer even los en ineens krijg je een afwijking.
Dat is uit het roer lopen, dan stuurt je roer langzaam wat bij door de werveling van de schroef
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ah op die fiets, ja dat ken ik nu van de sloep met het nieuwe roer.

Sleper heeft hydraulische besturing dus zal er niet echt vandoor gaan, maar het maakt het sturen niet makkelijker.
Hiervoor heb ik bij het roer van de sleper ongeveer 1cm speling genomen dat ik de as nog kan verplaatsen.

Uit het roer lopen dacht ik aan zeilen en zo sterk oploeven / afvallen door de wind dat het roer het niet meer red...
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

Op het vletje zat alleen een afdekzeil :?

Ik bedoel inderdaad wat juhroen zegt: tot plusminus 1500 min-1 kon het roer los gelaten worden, daarboven draaide de boot rondjes als je het roer los liet, ook volgas.

Dat is ook de reden dat het roer op de nieuwe boot hydraulisch bediend wordt. Wel een helmstok voor nood of de liefhebber.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

meester schreef:ik heb na wat zoeken deze gevonden
http://www.flo-tork.com/hydraulics/fth_index.htm
ik ga eens informeren naar de kosten
Dit zijn ook mooie dingen:
http://ajolink.ath.cx/Holland%20Hydraulics/CD/hks.html

Maar duuuuur!!
Heb jij nog prijzen gevonden van het type van jouw link?
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

Ik ben maar niet meer verder gegaan met hydraulisch sturen.
na weer met zo'n installatie gevaren te hebben ben ik erover uit dat mechanisch sturen gewoon prettiger is.
Wij gebruiken al jaren een haakse Tandwielkast over de roeras
http://www.products4engineers.nl/mechan ... asten.html

die je met een as met kruiskoppelingen naar je stuurstand voert
hier kan je met tandwielen en een ketting de juiste vertraging regelen zodat je roer b.v. in 8 slagen van boord tot boord gaat (180 graden)
de tandwielkast is zelfremmend maar het stuur heerlijk licht en je hebt ook nog gevoel
eigenlijk gewoon beter dan hydraulisch
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

meester schreef:Ik ben maar niet meer verder gegaan met hydraulisch sturen.
na weer met zo'n installatie gevaren te hebben ben ik erover uit dat mechanisch sturen gewoon prettiger is.
Jup mechanisch is als het kan erg prettig, en met een helmstok bij kleine boten. In de grootste zeilboten (60 meter plus) zit soms zelfs mechanische besturing.

Ik verbaas me altijd hoe knullig het varen met zo'n plastic sloep eruit ziet met een stuurwiel, met helmstok ben je veel wendbaarder en zit op een plaats waar je overzicht hebt.

Bij onze sleper kunnen we niet om hydraulisch heen, en bij mijn eigen boot ook niet.

Bij mijn eigen boot komt de stuurstand 15 meter van het roer af, en het is makkelijk met meerdere stuurstanden / met electrische pomp te combineren.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Bericht door dconel »

Volgens de leraren/leraressen bij mij op school dient de speling tussen de schroef en kortstraalbuis zo klein mogelijk te zijn.

Echter hebben wij op mijn werk een keer een straalbuis vervangen waarvan de speling te klein zou zijn en daardoor trillingen zou veroorzaken.

Er was toen sprake van 5 mm speling tussen schroef en buis met een schroefdiameter van 1200 mm.

Is trouwens niet zo dat je door het plamuren je NACA profiel "verpest"?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie