schilling roer - welk profiel?
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Klopt, straalbuis zit vast een roer erachter, maar we hebben nog geen nieuw stuursysteem, de stuurcilinder is te zwak en door o.a. een stuk vrije slag en te weinig kracht stuurt het voor geen meter vrij varend. Slepend gaat het gelukkig beter.
Ik heb al een nieuwe stuurcilinder laten maken maar moet de rest van de constructie nog maken...
Ik heb al een nieuwe stuurcilinder laten maken maar moet de rest van de constructie nog maken...
- Richard van den Berg
- Berichten: 579
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
- Richard van den Berg
- Berichten: 579
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Dat maakt de dimensies van je "roertje" duidelijkerBoekel schreef:Goede vraag....heb het kamertje op 45mm laten draaien, omdat ik nog een stukje 45mm rvs as heb liggen (schroefas sleper )Richard van den Berg schreef:Hoeveel kg dwarskracht kan de as hebben die daarin komt? Waar je roer op draait bedoel ik.
Ik verwacht dat het sterk genoeg is
Yep; een 8.8 M8 kan ruim 300 kg hebben, als de rvs qua eigenschappen in de buurt zit zal dat "asje" 10 ton kunnen hebben voordat het breekt
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Zo...
Oude roer in twee delen verwijderd.
Gat gemaakt voor vers roer.
De hak en skeg blijken behoorlijk krom te zijn, waarschijnlijk door dezelfde reden dat het oude roer ook krom was.
van de andere kant gezien.
De hak moet verlengt worden voor het nieuwe roer, daarmee vangen we gelijk een deel van de kromte op, zodat het roer recht achter de schroef komt.
Hak bijna klaar.
Lekker stevig vastgebakken.
Lekker warm klusweer...
Roer in de takels, eerst naast boot op karretje, en toen door het gat in de boot op z'n plek gehesen.
De ophanging in het achterschip (hoeklijn 100x100) zal later steviger worden, maar dan moet ik eerst weten wat voor ruimte het stuursysteem in zal nemen.
(als er nog tijd voor is zal ik het roer nog een ouderwetse look geven, zoals het oude roer.
De lagerpot in de hak moet nog afgelast worden, het kunststof lager zal ik met (dikke / sneldrogende) epoxy op z'n plek lijmen.
Oude roer in twee delen verwijderd.
Gat gemaakt voor vers roer.
De hak en skeg blijken behoorlijk krom te zijn, waarschijnlijk door dezelfde reden dat het oude roer ook krom was.
van de andere kant gezien.
De hak moet verlengt worden voor het nieuwe roer, daarmee vangen we gelijk een deel van de kromte op, zodat het roer recht achter de schroef komt.
Hak bijna klaar.
Lekker stevig vastgebakken.
Lekker warm klusweer...
Roer in de takels, eerst naast boot op karretje, en toen door het gat in de boot op z'n plek gehesen.
De ophanging in het achterschip (hoeklijn 100x100) zal later steviger worden, maar dan moet ik eerst weten wat voor ruimte het stuursysteem in zal nemen.
(als er nog tijd voor is zal ik het roer nog een ouderwetse look geven, zoals het oude roer.
De lagerpot in de hak moet nog afgelast worden, het kunststof lager zal ik met (dikke / sneldrogende) epoxy op z'n plek lijmen.