En nog een filmpje van vandaag:
http://www.youtube.com/watch?v=TT6CtIXlrgg
-edit-
We hebben verschillende standen van de as geprobeerd, boot bleef van koers afwijken, het roer blijkt zo asymmetrisch te zijn dat dit blijft. Na het roer andersom (onderkant boven) gemonteerd te hebben is het roer ineens wel neutraal sturend, grappig dat dit blijkbaar het schroef-effect of het feit dat het roer iets te laag t.o.v. de schroef staat compenseert.
Het roer is nu wel neutraal, maar bij enige stuuruitslag komt deze niet meer vanzelf terug. met een kleiner balansdeel blijft dit enigszins zo, maar het sturen zelf gaat dan uiteraard wel weer zwaarder.
Het kleiner maken van het balansdeel zorgt ook voor minder afdekken van de schroef, dus minder stuur-effect.
Voor de sloep zullen we een groter roer maken (zowel hoger als iets langer), het stuur effect als de motor in z'n vrij staat is namelijk te klein. Dit nieuwe roer zullen we weer zo maken dat de positie van de as aan te passen is, zodat we nog een keer kunnen zoeken naar het ideale balansdeel.
De sleper zoals hij nu is, geeft helaas onvoldoende stuurwerking. De schroef zullen we maximaal naar voren schuiven (schroefbladen slechts 5 cm van de skeg af, we hopen dat dit niet teveel negatief effect heeft) en de straalbuis wordt vast gelast aan de skeg / hak.
Voor de sleper zijn we zeer beperkt qua ruimte (omdat de roerkoning al aanwezig is, oorspronkelijk voor een draaibare straalbuis), dus daar kunnen we helaas niet zoveel kiezen en zullen we ongeveer 30% balansdeel hebben bij een roerlengte van 60cm (schroef is 50 cm).