schilling roer - welk profiel?
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Daar heb ik naar gekeken (en ook dubbel roer):careljan schreef:En de hak verlengen, een bovenlager achter de roerkoning maken en het roer met een arm vanaf de oorsponkelijke roeras bewegen?
http://www.oving1.nl/files/roer%20sleper%20dubbel.pdf
Het probleem hierbij is de 2x 70 graden die we willen halen met dit roer, dat is met een link / arm niet haalbaar, iig niet zodanig dat bb en sb ongeveer hetzelfde sturen.
Hallo boekel,
mooi stukje werk.
het dicht bij de scheg plaatsen van de schroef geeft een verhoging van het wieleffect doordat het pomp vacuüm van de schroef aan een zijde hoger wordt dan aan de andere zijde.
extra openingen in de scheg lossen die op. als je plaat rond de as kan weghalen scheelt dat veel. ook met sturen.
voor extra trillingen hoef je niet bang te zijn, de stroming langs de romp zal voornamelijk een laminair karakter hebben wat betekend dat de watersnelheid langs de scheg laag is. het pompvermogen rond de schroefnaaf is laag en wordt dan ook niet veel beïnvloed.
bij mijn schepen zit de schroef al jaren zo dicht op de scheg. bij de westlander om een scheg aan mijn aangehangen roer te kunnen maken en bij de beurtmotor omdat hij eigenlijk gebouwd is als trekschuit. het roer was verzet met een armen en benen winkel zoals jij ongeveer getekend hebt. wij hebben de roerkoning na 70 jaar verplaatst naar achteren.
cavitatie zal hoogstens in de straalbuis optreden rond de toppen van de schroef
ik verwacht eigenlijk geen overmatige toename van trillingen.
een schep van 30% gebruiken wij altijd voor motorboot roeren. dan heb je nog gevoel bij het sturen.
mooi stukje werk.
het dicht bij de scheg plaatsen van de schroef geeft een verhoging van het wieleffect doordat het pomp vacuüm van de schroef aan een zijde hoger wordt dan aan de andere zijde.
extra openingen in de scheg lossen die op. als je plaat rond de as kan weghalen scheelt dat veel. ook met sturen.
voor extra trillingen hoef je niet bang te zijn, de stroming langs de romp zal voornamelijk een laminair karakter hebben wat betekend dat de watersnelheid langs de scheg laag is. het pompvermogen rond de schroefnaaf is laag en wordt dan ook niet veel beïnvloed.
bij mijn schepen zit de schroef al jaren zo dicht op de scheg. bij de westlander om een scheg aan mijn aangehangen roer te kunnen maken en bij de beurtmotor omdat hij eigenlijk gebouwd is als trekschuit. het roer was verzet met een armen en benen winkel zoals jij ongeveer getekend hebt. wij hebben de roerkoning na 70 jaar verplaatst naar achteren.
cavitatie zal hoogstens in de straalbuis optreden rond de toppen van de schroef
ik verwacht eigenlijk geen overmatige toename van trillingen.
een schep van 30% gebruiken wij altijd voor motorboot roeren. dan heb je nog gevoel bij het sturen.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Dat gaat helaas niet, wel een idee voor de aangepastte tekening die ik aan het maken ben van deze sleper (dus open scheg / geen skeg)meester schreef:Hallo boekel,
mooi stukje werk.
het dicht bij de scheg plaatsen van de schroef geeft een verhoging van het wieleffect doordat het pomp vacuüm van de schroef aan een zijde hoger wordt dan aan de andere zijde.
extra openingen in de scheg lossen die op. als je plaat rond de as kan weghalen scheelt dat veel. ook met sturen.
Ok, ik bedoelde eigenlijk trillingen omdat de schroef steeds met twee bladen tegelijk 'achter' de skeg hangt, ipv steeds maar één bij een drieblads schroef. Of zal dit wel loslopen?voor extra trillingen hoef je niet bang te zijn, de stroming langs de romp zal voornamelijk een laminair karakter hebben wat betekend dat de watersnelheid langs de scheg laag is. het pompvermogen rond de schroefnaaf is laag en wordt dan ook niet veel beïnvloed.
Nu de straalbuis 'vast' komt willen we deze plamuren zodat de ruimte tussen de schroef en straalbuis zo'n 2mm is, ipv de 5mm zoals nu.[knip]
cavitatie zal hoogstens in de straalbuis optreden rond de toppen van de schroef
Weet iemand misschien wat de aanbevolen ruimte hiervoor is?
Ik heb met de berekeningen op deze pagina uitgerekend dat met een balansdeel van 25% de huidige stuurpomp en een nieuwe stuurmachine met een cilinder 25/16 slag 250 op 100mm van de as voldoen, met 30% doet deze installatie het dus makkelijkik verwacht eigenlijk geen overmatige toename van trillingen.
een schep van 30% gebruiken wij altijd voor motorboot roeren. dan heb je nog gevoel bij het sturen.
Ik vermoed dat het schilling-roer een groter balansdeel mag hebben ivm de verdikking aan de achterkant, die tijdens sturen meer effect heeft.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Weet iemand of het nadelig is als het roer meer hoogte 'boven' de schroefas heeft dan onder de schroefas? kan dit een stuurmoment oproepen bij meer of minder toeren?
Zie hier voor een tekening van wat ik bedoel:
http://www.oving1.nl/files/roersleper.jpg
Zie hier voor een tekening van wat ik bedoel:
http://www.oving1.nl/files/roersleper.jpg
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Bij ons vorige vletje staat de schroef asymetrisch t.o.v. het roer: http://qatsi.ath.cx/whitehorse/Boekel schreef:Weet iemand of het nadelig is als het roer meer hoogte 'boven' de schroefas heeft dan onder de schroefas? kan dit een stuurmoment oproepen bij meer of minder toeren?
Op de tekening staat zoals het roer was. Ik heb er een driehoekje vanaf gehaald zodat het roer rond kan draaien. Hele prettige bijkomstigheid daarvan was dat het roer minder gevoelig was. Origineel hoefde je maar naar de helmstok te kijken en de boot ging om. In beide gevallen loopt de boot uit het roer bij een hoger toerental.
- juhroen
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
- Locatie: Oude Wetering
- Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,
R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Ah op die fiets, ja dat ken ik nu van de sloep met het nieuwe roer.
Sleper heeft hydraulische besturing dus zal er niet echt vandoor gaan, maar het maakt het sturen niet makkelijker.
Hiervoor heb ik bij het roer van de sleper ongeveer 1cm speling genomen dat ik de as nog kan verplaatsen.
Uit het roer lopen dacht ik aan zeilen en zo sterk oploeven / afvallen door de wind dat het roer het niet meer red...
Sleper heeft hydraulische besturing dus zal er niet echt vandoor gaan, maar het maakt het sturen niet makkelijker.
Hiervoor heb ik bij het roer van de sleper ongeveer 1cm speling genomen dat ik de as nog kan verplaatsen.
Uit het roer lopen dacht ik aan zeilen en zo sterk oploeven / afvallen door de wind dat het roer het niet meer red...
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Op het vletje zat alleen een afdekzeil
Ik bedoel inderdaad wat juhroen zegt: tot plusminus 1500 min-1 kon het roer los gelaten worden, daarboven draaide de boot rondjes als je het roer los liet, ook volgas.
Dat is ook de reden dat het roer op de nieuwe boot hydraulisch bediend wordt. Wel een helmstok voor nood of de liefhebber.
Ik bedoel inderdaad wat juhroen zegt: tot plusminus 1500 min-1 kon het roer los gelaten worden, daarboven draaide de boot rondjes als je het roer los liet, ook volgas.
Dat is ook de reden dat het roer op de nieuwe boot hydraulisch bediend wordt. Wel een helmstok voor nood of de liefhebber.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Dit zijn ook mooie dingen:meester schreef:ik heb na wat zoeken deze gevonden
http://www.flo-tork.com/hydraulics/fth_index.htm
ik ga eens informeren naar de kosten
http://ajolink.ath.cx/Holland%20Hydraulics/CD/hks.html
Maar duuuuur!!
Heb jij nog prijzen gevonden van het type van jouw link?
Ik ben maar niet meer verder gegaan met hydraulisch sturen.
na weer met zo'n installatie gevaren te hebben ben ik erover uit dat mechanisch sturen gewoon prettiger is.
Wij gebruiken al jaren een haakse Tandwielkast over de roeras
http://www.products4engineers.nl/mechan ... asten.html
die je met een as met kruiskoppelingen naar je stuurstand voert
hier kan je met tandwielen en een ketting de juiste vertraging regelen zodat je roer b.v. in 8 slagen van boord tot boord gaat (180 graden)
de tandwielkast is zelfremmend maar het stuur heerlijk licht en je hebt ook nog gevoel
eigenlijk gewoon beter dan hydraulisch
na weer met zo'n installatie gevaren te hebben ben ik erover uit dat mechanisch sturen gewoon prettiger is.
Wij gebruiken al jaren een haakse Tandwielkast over de roeras
http://www.products4engineers.nl/mechan ... asten.html
die je met een as met kruiskoppelingen naar je stuurstand voert
hier kan je met tandwielen en een ketting de juiste vertraging regelen zodat je roer b.v. in 8 slagen van boord tot boord gaat (180 graden)
de tandwielkast is zelfremmend maar het stuur heerlijk licht en je hebt ook nog gevoel
eigenlijk gewoon beter dan hydraulisch
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Jup mechanisch is als het kan erg prettig, en met een helmstok bij kleine boten. In de grootste zeilboten (60 meter plus) zit soms zelfs mechanische besturing.meester schreef:Ik ben maar niet meer verder gegaan met hydraulisch sturen.
na weer met zo'n installatie gevaren te hebben ben ik erover uit dat mechanisch sturen gewoon prettiger is.
Ik verbaas me altijd hoe knullig het varen met zo'n plastic sloep eruit ziet met een stuurwiel, met helmstok ben je veel wendbaarder en zit op een plaats waar je overzicht hebt.
Bij onze sleper kunnen we niet om hydraulisch heen, en bij mijn eigen boot ook niet.
Bij mijn eigen boot komt de stuurstand 15 meter van het roer af, en het is makkelijk met meerdere stuurstanden / met electrische pomp te combineren.
Volgens de leraren/leraressen bij mij op school dient de speling tussen de schroef en kortstraalbuis zo klein mogelijk te zijn.
Echter hebben wij op mijn werk een keer een straalbuis vervangen waarvan de speling te klein zou zijn en daardoor trillingen zou veroorzaken.
Er was toen sprake van 5 mm speling tussen schroef en buis met een schroefdiameter van 1200 mm.
Is trouwens niet zo dat je door het plamuren je NACA profiel "verpest"?
Echter hebben wij op mijn werk een keer een straalbuis vervangen waarvan de speling te klein zou zijn en daardoor trillingen zou veroorzaken.
Er was toen sprake van 5 mm speling tussen schroef en buis met een schroefdiameter van 1200 mm.
Is trouwens niet zo dat je door het plamuren je NACA profiel "verpest"?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet