Nieuwe hoofdmotor...elektrische aandrijving.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Bericht door FKZ »

Boekel schreef:
Eigenlijk zou ik een schroefnaaf moeten maken waarbij ik de bladen onder water kan vervangen (of de hele schroef), het is nogal kostbaar om elke keer naar het dok of de helling te gaan om de schroef te vervangen ;)
Dit moet voor jouw grote zeker haalbaar zijn. Gezien jou goede relatie mbt draaien en frezen moet dit wel lukken. De schroeven van een solarboot lijken meer op een turbine blad met asymetrisch profiel en een redelijke hoek verdraaing. Wij frezen hier een aantal schroeven voor deelnemers. Hebben uit voorgaande jaren de ervaring dat alu schroeven prima werken nog geen kromme bladen. Hebben 1 rvs schroef voor zoutwater. Hebben ook met PPM schroeven geexperimenteerd maar die breken makkelijk af. Bij carbon schroeven zit je altijd met de naaf en de aanhechting van de bladen. Ivm anisotropie van een composiet.

Ik zit zwaar te over wegen om een serie hybride opstelling te realiseren. Ik ga het toeren tal voor de schroef zo uit zoeken dat ik met de huidige schroef ook electisch goed uit de voeten kan. Dit zal experimenteren worden met de overbrenging.

als het zover is volgen de foto's (juli??)

groet FKZ
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik heb zojuist via speurders een 'normale' bronzen schroef gekocht, 25,5 x 20"

Gezien het budget en de tijd is dit voorlopig even het beste voor mijn boot denk ik. Ik zal de huidige schroef en de nieuwe bij een schroevenboer laten bekijken en dan eventueel de nieuwe iets aanpassen.

Voor de toekomst blijft het interessant natuurlijk, en dan eventueel op een andere boot eerst testen (de testsloep? ;))
Maurice
Berichten: 3
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:29 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Volg al een tijdje je draad.

Betreft schroef is het heel eenvoudig.

Wat je nodig hebt is vorm, lengte, breedte,diepgang onderwater schip.
Vermogen en toerental aandrijving (let wel schroef toerental)

Ga daarmee naar EUROSCHROEF en neem je huidige schroef mee.

Zij kunnen aan de hand deze gegevens uitrekenen juiste diameter en met name spoed van de schroef.

Even laten verzetten die spoed en klaar ben je.

Dan heb je de juiste belasting van je schroef tov je motor.

Tevens kun je bepalen wat je max. snelheid gaat worden bij welk toerental.
Meer toeren daarna heeft geen zin ivm de rompsnelheid van je schip.
Voorkomt onnodig verbruik zonder versnelling van het schip.
Kun je daarop de grens instellen op je regelaar.

Het uit de losse pols experimenteren met schroeven lijkt me geen zinnige oplossing en met name tijd rovend.

Ik heb dat destijds laten uitvoeren op een scheepje van 9m.
Rokende motor op vollast en de toeren werden niet gehaald.
Daarna na verzetten, hopla geen rook meer en van 1500 naar keurig de 2500RPM op de motor volgens specs, verbruik zakte, snelheid perfect.

Ben ik alleen nog benieuwd hoe je de toeren regeling in de stuurhut gaat realiseren.
Is er een AB bij de regelaar?

Mooi project,

Maurice
ms Fram
www.fn12.nl
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Maurice schreef:Volg al een tijdje je draad.
Betreft schroef is het heel eenvoudig.

Wat je nodig hebt is vorm, lengte, breedte,diepgang onderwater schip.
Vermogen en toerental aandrijving (let wel schroef toerental)
Ga daarmee naar EUROSCHROEF en neem je huidige schroef mee.

Zij kunnen aan de hand deze gegevens uitrekenen juiste diameter en met name spoed van de schroef.
Even laten verzetten die spoed en klaar ben je.

Dan heb je de juiste belasting van je schroef tov je motor.
Tevens kun je bepalen wat je max. snelheid gaat worden bij welk toerental.
Meer toeren daarna heeft geen zin ivm de rompsnelheid van je schip.
Voorkomt onnodig verbruik zonder versnelling van het schip.
Kun je daarop de grens instellen op je regelaar.
Ik heb een gietijzeren schroef, dus verzetten gaat niet, maar ik heb inmiddels een tweedehands schroef gekocht welke wel verzet kan worden.

Eerdaags zal ik een proefvaart maken zodat ik weet hoeveel toeren / koppel dan beschikbaar is. Als ik het water uit ga zal ik bij de schroevenboer bij de werf de oude en nieuwe schroef laten meten en eventueel aanpassen.

De rompsnelheid is 22 km/h, daar heb ik een wat zwaardere aandrijving voor nodig. Ik hoop minimaal 15 km/h te halen.
Het uit de losse pols experimenteren met schroeven lijkt me geen zinnige oplossing en met name tijd rovend.

Ik heb dat destijds laten uitvoeren op een scheepje van 9m.
Rokende motor op vollast en de toeren werden niet gehaald.
Daarna na verzetten, hopla geen rook meer en van 1500 naar keurig de 2500RPM op de motor volgens specs, verbruik zakte, snelheid perfect.

Ben ik alleen nog benieuwd hoe je de toeren regeling in de stuurhut gaat realiseren.
Is er een AB bij de regelaar?
De regelaar kan op allerlei manieren aangestuurd worden, maar voorlopig met een potmetertje en een paar knoppen (dat is dan dus de afstandsbediening)
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Bericht door FKZ »

Maurice schreef:Volg al een tijdje je draad.

Betreft schroef is het heel eenvoudig.

Wat je nodig hebt is vorm, lengte, breedte,diepgang onderwater schip.
Vermogen en toerental aandrijving (let wel schroef toerental)


Maurice
Nadeel is dat elke schroef ontworpen is voor een diesel motor lees koppel kromme van een diesel motor. Je schroef word dus eigenlijk hier op afgestemd. Een koppel krome van een Emotor loop heel anders koppel direct beschikbaar maar is ook ineens weg bij over belasting. Hier moet je dus mee gaan rekenen met weerstand van je boot beschikbare vermogen en dan kan je een schroef uitrekenen. De meeste schroef berekeningen zijn gestoeld op de ervaring van jaren en jaren schroeven monitoren. En vergelijken met schepen met ongeveer de zelfde eigenschappen.

maar ik denk dat een diesel schroef een geschikt uitgangs punt is. Vooral bij laag toerental kan je beter manouvreren met een Emotor dan een Dmotor ivm de koppel krome.

succes.

groet FKZ
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

De proefvaart is geslaagd!

Afbeelding
Bedieningskastje in de hand...

Afbeelding
Sloep ernaast als noodvoortstuwing ;)

Afbeelding
8)

Afbeelding
De 'nieuwe' schroef is binnen!

Afbeelding
Bladen zijn praktisch dezelfde vorm vergeleken met de oude schroef die onder mijn boot zat toen ik 'm kocht, er was toen nog een reserveschroef aan boord die er nu onder zit.

De schroevenspecialist mag 'm nakijken, gat opboren en evt. aanpassen.

Oja...50 toeren meer op gang, 450 toeren dus, bij 60% vermogen, 11,5 km/h met de sloep ernaast.

filmpje is straks te zien op http://www.youtube.com/dboekel
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Bericht door FKZ »

mooi filmpje,

Wat is de knal aan het eind van de opname?

Kan je ook enkel op je accu's varen zonder de generator? Of komt dat nog in de toekomst?

groet FKZ
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

FKZ schreef:Wat is de knal aan het eind van de opname?
Ik heb geen flauw idee!
Misschien dat ie met de camera ergens tegenaan stootte ofzo..
Kan je ook enkel op je accu's varen zonder de generator? Of komt dat nog in de toekomst?
Dat is voor de toekomst, is een flink accupakket voor nodig (minstens 250 cellen...)

De laatste dagen heb ik door omstandigheden veel minder kunnen doen dan gepland, en tot overmaat van ramp bleek vanavond de frequentieregelaar weer stuk :(
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Bericht door FKZ »

Aaai Slecht nieuws van de Frequentie regelaar. lijkt nu toch wel een beetje de achilles hiel te zijn. Hopelijk vind je de rede van het "stuk"gaan zodat het structureel aangepakt kan worden.

240 cellen (2volts neem ik aan in accu bank van 48 volt bij 10X xxxAh?)

Zou eens bij heftruck bedrijven gaan kijken die hebben mooie tractie blokken.

succes
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

FKZ schreef:Aaai Slecht nieuws van de Frequentie regelaar. lijkt nu toch wel een beetje de achilles hiel te zijn. Hopelijk vind je de rede van het "stuk"gaan zodat het structureel aangepakt kan worden.
Ik dacht dat ik de reden aangepakt had (viezigheid op printen, regelaar komt uit een wei-fabriek)
Ik ben bang dat ik toch voor een andere regelaar moet gaan, de oorzaak nog verder achterhalen gaat mij zelf niet lukken denk ik (en ABB ruilt alleen printen, voor veel geld). En met weer nieuwe printen is het de vraag hoe lang het goed gaat.
240 cellen (2volts neem ik aan in accu bank van 48 volt bij 10X xxxAh?)

Zou eens bij heftruck bedrijven gaan kijken die hebben mooie tractie blokken.

succes
Nope, max 540 volt gelijkstroom moet het worden, dan kan de frequentieregelaar met dc gevoed worden.
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Bericht door FKZ »

Je filmpje is inmiddes ook opgepikt door bootjesgek.nl

http://www.bootjesgek.nl/index.php

Is de ABB regelaar al weer gerepareerd?

Hopelijk komt het goed
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

De regelaar is helaas nog steeds defect...

Als iemand nog een regelaar van 75 a 100 kW weet...
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

Da's jammer :(

Misschien heeft Konings een maatje lichter http://link.marktplaats.nl/332627978

Met mijn 15 kW regelaar kom je niet snel naar Sail...
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Dinsdag is mijn contactpersoon bij ABB er weer als het goed is, ik hoop dat die nog suggesties heeft.

Verder zal ik 'm nog eens openschroeven en de igbt's (eindtorren) weer door te meten.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Inmiddels heb ik van ABB voor tegen reparatiekosten een tweedehands frequentieregelaar kunnen kopen. Dit is een 110 kW ACS 800, een stukje nieuwer dan mijn oude regelaar dus.

Afbeelding
:D

Afbeelding

Afbeelding
Netjes op z'n plek (op frame welke via trillingsdempers aan spanten hangt).

Afbeelding
Ter vergelijking een foto'tje van de oude regelaar.

Afbeelding
Zekeringenkast verplaatst naar nieuwe locatie aggregaat.

Afbeelding
Kabelgootje aanleggen.

Afbeelding
Kabeltjes (4x 70mm^2) aansluiten.

Afbeelding
Motor ook met dezelfde afgeschermde kabel aangesloten.

Afbeelding
Aggregaat aangesloten met 3x 70mm^2 en 2x 50mm^2 voor massa / nul (70mm^2 was op, nul niet gebruikt door hoofdmotor)

Afbeelding
'doorvoer'

Afbeelding
Naar zekeringkast.

Afbeelding
Tijdelijke aarding, er mist nog een frame waar de kabels aan vast komen, deze krijgen we nog.

Afbeelding
Hij doet het!!!

Afbeelding
Frame van aggregaat in stukjes gesneden...

Afbeelding
En als ballast onder de vloer gelegd, toch weer een kleine 300 kg :)

Afbeelding
Eindelijk op eigen kracht naar de Stierop afgelopen weekend.

Filmpje van eerste vaart met nieuwe regelaar.

Vrijdag 23 juli vertrekken we vanaf de Stierop naar Roermond...nog wel e.e.a. te doen dus, maar het werkt iig!
Gesloten