Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

RobDeMan
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 09, 2020 12:44 pm

Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door RobDeMan »

Hallo mensen van dit forum. Ik ben nieuw hier en heb net afgelopen week mijn eerste bootje gekocht na aantal jaren zeilen dan nu een kajuitbootje van 7,50 meter bij 2,80 meter.

Nou is het zo dat ik gelijk 2x pech heb gehad tijdens het varen. Ik heb de vorige eigenaar gebeld en die denkt nog echt mee in oplossingen (oudere man), maar we komen er niet uit.

Als ik een dagje gevaren heb, ongeveer 5 vaaruren, dan verlies ik ineens vermogen van mijn motor. De hendel staat nog gewoon op dezelfde stand qua gasgeven, maar je hoort de toeren van de motor wegvallen en de boot komt bijna stil te liggen. Soms pakt ie ineens weer op, maar na een tijdje zakt het vermogen ineens weer terug.

De vorige eigenaar zei dat het het brandstoffilter kon zijn. Deze hebben we samen vervangen en toen ging het weer goed. Echter de volgende dag na een dagje varen weer hetzelfde probleem. Het vermogen viel plotseling weg, pakte soms weer een beetje op, maar hij zakte toch steeds weg (motor bleef wel gewoon lopen).
Ik had gelukkig een extra brandstoffilter gekocht, dus die heb ik op het water vervangen en ik kon doorvaren naar de haven (een uurtje varen verderop). Na het vervangen van de brandstoffilter deed alles het weer keurig.

Het is een ouder bootje met de volgende gegevens:
VW Golf dieselmotor met 45 pk uit 1979
Enfield Z-130 hekdrive uit 1979
Ligplaats: Waspik

Het hele rare vond ik dat toen ik vandaag het oude brandstoffilter losdraaide (welke er dus pas 1 dag in zat) dat deze gewoon helemaal schoon was. Ik zag geen smurie of drap. Ik had verwacht dat ik een vuile dieseltank zou hebben en dat het 'nieuwe' brandstof filter dus vies zou zijn, maar ik kon amper drap ontdekken (alleen een heeeel klein beetje).

Hebben jullie een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ik zou daar enorm mee geholpen zijn, want wij weten het gewoon niet meer zo goed.
Laatst gewijzigd door RobDeMan op zo mei 10, 2020 9:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door edje »

enkele mogelijke oplossingen:

-brstf toevoer leiding na lopen vanaf de tank naar de brstf pomp op gebreken zoals te scherpe bochten, verstoppingen of knikken welke de leiding teveel knijpen.
-brstf retour leiding van verstuivers/pomp naar de tank ook controleren op knikjes en of geknepen leidingen
-Ken je systeem niet maar zit er een voor filter na je tank en voor de brstf filter op de motor? (schoonmaken/vervangen)
-Op/in je brstf pomp zit ook een heel klein gaas filtertje, misschien is deze verstopt?
-Als je motor vermogen terug loopt. en je doet met je opvoerpompje een paar keer pompen gaat het motortje dan ineens beter draaien en kan je dan wel beschikken over je motor vermogen. (opvoerpompje is stuk als dit zo is)

Er zijn tal van oorzaken die deze problemen kunnen opleveren. Probeer en controleer bovenstaande zaken, er zullen vast nog wel wat reacties komen van de overige mede forummers, ervaring leerst dat er op dit forum ontzettend veel expertise is en een oplossing zal vast komen voor jouw probleem.

Veel succes en sterkte,
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door KarelE »

Heeft je tank en waterzak, of een aftapkraan in de bodem?
Een waterzak is een stukje in de bodem van de tank waar water en vuil zich kan verzamelen. Die kan je meestal met een aftapkraan aftappen, zo haal je eventueel vuil en water uit de tank.

Zit je aanzuigleiding een stukje boven de bodem van de tank of helemaal onderaan? Als hij onderaan zit kan tijdens het schommelen tijdens het varen vuil van de bodem in de tank schommelen.

Je zou een los tankje naar de motor kunnen zetten en met tijdelijke leidingen aanzuig en retour daarop aansluiten. Zo kan je de leidingen, tank en eventueel verouderde, vervuilde of door bacterie besmette dieselolie uitsluiten.

Succes!

Oh, en van harte welkom op het forum!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
RobDeMan
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 09, 2020 12:44 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door RobDeMan »

Allereerst ontzettend bedankt voor de snelle reacties! Hier ben ik enorm blij mee. Vooral na de teleurstelling van het kopen van een boot die kapot zou zijn.... dit geeft toch hoop. Ik weet natuurlijk dat als je tweedehands (oudere) spullen koopt, dat dit ook kapot kan gaan. Maar dit is wel fijn en geeft mij hoop dat het opgelost kan gaan worden.
edje schreef: za mei 09, 2020 11:02 pm -brstf toevoer leiding na lopen vanaf de tank naar de brstf pomp op gebreken zoals te scherpe bochten, verstoppingen of knikken welke de leiding teveel knijpen.
Deze leiding loopt goed door. Bij het vervangen van het brandstoffilter moest ik de boel ontluchten. Daarbij heb ik op de retourleiding moeten blazen om de tank onder druk te zetten. Daarna kwam er dus brandstof door de toevoerleiding en het brandstofftiler heen. Dus ik ga ervan uit dat die goed is.
edje schreef: za mei 09, 2020 11:02 pm -brstf retour leiding van verstuivers/pomp naar de tank ook controleren op knikjes en of geknepen leidingen
Zoals bij het punt hierboven ook geschreven heb ik deze retourleiding moeten doorblazen bij het vervangen van het brandstoffilter. Deze leiding leek daarbij helemaal in orde
edje schreef: za mei 09, 2020 11:02 pm -Ken je systeem niet maar zit er een voor filter na je tank en voor de brstf filter op de motor? (schoonmaken/vervangen)
Hier zou ik naar moeten kijken. Dit weet ik niet. Ik ben zelf niet mega technisch, maar vind het wel interessant allemaal en het is leuk om te leren. Dus hier ga ik nog naar kijken.
edje schreef: za mei 09, 2020 11:02 pm -Op/in je brstf pomp zit ook een heel klein gaas filtertje, misschien is deze verstopt?
Zou ik naar moeten kijken. Heb hier geen idee van. Zou dit wel te rijmen zijn met het feit dat als ik het brandstoffilter vervang dat ik dan wel weer gewoon vermogen heb?
edje schreef: za mei 09, 2020 11:02 pm -Als je motor vermogen terug loopt. en je doet met je opvoerpompje een paar keer pompen gaat het motortje dan ineens beter draaien en kan je dan wel beschikken over je motor vermogen. (opvoerpompje is stuk als dit zo is)
Haha.... hier raak je me even kwijt. Wat is een opvoerpompje?? Ik ga het even opzoeken of dit op mijn motor zit.
KarelE schreef: za mei 09, 2020 11:33 pm Heeft je tank en waterzak, of een aftapkraan in de bodem?
Een waterzak is een stukje in de bodem van de tank waar water en vuil zich kan verzamelen. Die kan je meestal met een aftapkraan aftappen, zo haal je eventueel vuil en water uit de tank.
Onderaan de tank zit een soort uitstekende cilinder. Door een slang in een buis te laten lopen kan ik vanuit het wc'tje bij dat cilindervormige bakje komen. De vorige eigenaar noemde dit het 'kwijlbakje' deze heb ik meerdere keren leeggezogen met een extern waterpompje. Hier kwam toen best veel prut uit. Dit leegzuigen deed ik totdat ik schone diesel door de slang van mijn waterpompje zag gaan.
KarelE schreef: za mei 09, 2020 11:33 pm Zit je aanzuigleiding een stukje boven de bodem van de tank of helemaal onderaan? Als hij onderaan zit kan tijdens het schommelen tijdens het varen vuil van de bodem in de tank schommelen.
Dit zou ik na moeten kijken. Maar mocht dit vuil in mijn systeem komen dan zou ik dat toch moeten zien in het brandstoffilter? Deze was nog helemaal schoon. Dat is juist het hele rare :roll:


Wat de vorige eigennaar mij gisteravond nog appte:
[21:01, 5/9/2020] Ik heb nog een kontrole idee.
[21:24, 5/9/2020] Wat als de beluchting voor 98% Dicht zit na al die jaren dat is dat ronde bolletje on der de diesel vuldop dan is een dergelijke storing mogelijk.


Zou dit wat kunnen zijn? Zou het kunnen zijn dat omdat ik best lang vaar (5 / 6 uur) dat er geen zuurstof meer in de tank aanwezig is waardoor er niet genoeg lucht aangezogen wordt?
En zou dit dan verholpen worden bij het vervangen van mijn brandstoffilter. Want op het moment dat ik het nieuwe filter plaats, ga ik natuurlijk ook opnieuw ontluchten enz. Dus dan krijg ik weer lucht in de brandstoftank en loopt hij weer goed (ondanks dus dat ik geen vuil in het brandstoffilter aantrof).

Zou bovenstaande een logische verklaring kunnen zijn?


Hierbij nog even een foto van mijn motortje:

Afbeelding



Nogmaals ik ben blij dit forum gevonden te hebben en heel tof dat hier zoveel expertise aanwezig is, maar ook dat jullie de tijd nemen om dit te willen delen met anderen! Dank daarvoor!
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door Twei Woiven »

Dat is een goed plan van de oude eigenaar, als de beluchting dicht zit trekt de tank vacuum en loopt de diesel niet meer door.
En stopt de motor.
Even nalopen, varen met de vuldop los.
Treed dan het probleem niet op heb je bingo.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
RobDeMan
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 09, 2020 12:44 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door RobDeMan »

Twei Woiven schreef: zo mei 10, 2020 12:15 pm Dat is een goed plan van de oude eigenaar, als de beluchting dicht zit trekt de tank vacuum en loopt de diesel niet meer door.
En stopt de motor.
Even nalopen, varen met de vuldop los.
Treed dan het probleem niet op heb je bingo.
Heel fijn dat je deze mogelijkheid kan bevestigen! Geeft hoop :wink:

Ik denk dat ik het volgende ga doen. Ik koop weer een nieuwe brandstoffilter. Deze neem ik mee aan boord voor het geval dat.
Ik ga een dagje varen (5/6 uurtjes) en wacht tot het probleem zich weer voordoet. Op dat moment zal ik de vuldop opendraaien.
Mocht de motor op dat moment ineens weer vermogen geven dan weet ik waar het probleem zit.

Mocht het openen van de vuldop geen oplossing geven kan ik altijd nog het brandstoffilter vervangen.
Op deze manier kan ik met zekerheid bepaalde mogelijkheden uitsluiten.

Als ik op dit moment al de vuldop ga checken enz, dan zit het denk ik in mijn eigen kop dat ik wacht tot het probleem weer gaat komen :oops: :? :lol:
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door Carel-k »

Let er op dat je geen lucht mag aanzuigen dus de koperen ringen goed terug zetten of vervangen voor nieuwe succes !
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
RobDeMan
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 09, 2020 12:44 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door RobDeMan »

Carel-k schreef: zo mei 10, 2020 4:54 pm Let er op dat je geen lucht mag aanzuigen dus de koperen ringen goed terug zetten of vervangen voor nieuwe succes !
Wat bedoel je hier precies mee? Ik weet niet hoe dit werkt eerlijk gezegd.
Zit er een systeempje aan de tankdop?

Hierbij een foto van de tankdop aan de rechterkant.
Afbeelding
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door Klaver vier »

Rob als ik het goed heb,ik kan jouw boot verder niet,maar onze schottel had een aparte tankontluchting
Die tankontluchting was een aparte gebogen pijp op hat gangboord ongeveer ter hoogte van je tankdop,daarin zit in het afhangende gedeelte een zeef
Wij hadden vroeger de stoere
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Gr René
Klaver vier
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door Gédeau »

Lijkt mij ook een ontluchting van de tank die verstopt is.
Zeker omdat je schreef dat je je filter hebt ontlucht door op de retour leiding te blazen om de tank onder druk te zetten...

Succes,

Geert
RobDeMan
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 09, 2020 12:44 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door RobDeMan »

UPDATE

Goededag allemaal, ik ben net terug van de boot en helaas heb ik het probleem nog niet gevonden.
De luchttoevoer naar de tank is gewoon goed. Ik weet inmiddels dat dat niet via de dieseldop gaat, maar via
het dopje eronder (zie foto). Onderaan zitten dus 2 gaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb eerst gekeken of de brandstof voordat hetnaar het brandstoffilter gaat schoon was. Dit deed ik door op de retourslang (A op foto hierboven) te blazen om zo druk op te bouwen in de tank zodat de diesel zou gaan stromen. Maar dit gebeurde niet. Mijn zoontje luisterde bij die gaatjes aan de zijkant van de boot (zie foto hierboven) en daar kwam idd gewoon lucht uit. Die waren dus niet verstopt.

Door zijn vingers op de gaatjes te houden kon ik wel druk opbouwen in de tank en kwam er wel diesel uit. Deze zag er wel gewoon schoon uit....
Dus de diesel voor de brandstoffilter is schoon. Het brandstoffilter zelf was ook nog helemaal schoon.

Afbeelding

Dus conclusie:
- De dieseltank is niet mega smerig, want er komt gewoon schone diesel uit.
- De beluchting van de brandstoftank is in orde, de gaatjes zitten niet verstopt.

Enkele vragen waar ik antwoord op heb van de vorige eigenaar:
- Deze motor heeft geen opvoerpompje
- Deze motor heeft geen voorfilter

Wat kan het nou nog zijn? :roll:
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door Klaver vier »

Sorry Rob Ik dacht dat je iemand anders was van de schottelclub,die heet namelijk ook de man
Helaas kan ik je niet verder helpen,maar ik denk aan een verstopt filtertje,omdat het wel gaat als je erop geblazen hebt
Gr René
Klaver vier
RobDeMan
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 09, 2020 12:44 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door RobDeMan »

Klaver vier schreef: zo mei 10, 2020 8:10 pm Sorry Rob Ik dacht dat je iemand anders was van de schottelclub,die heet namelijk ook de man
Helaas kan ik je niet verder helpen,maar ik denk aan een verstopt filtertje,omdat het wel gaat als je erop geblazen hebt
Gr René
Geen probleem! Tof dat je wel meedenkt.

Maar er zitten toch verder geen filters op dit blok (VW Golf 45 pk - 1978)?
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door buggyrene »

Maak de banjobout die je omcirkeld hebt met "T" eens los, en verwijder deze van de slang, kijk op aanwezigheid van een filtertje in deze connector of in de brandstofpomp.
Een ding snap ik niet:
Ik had gelukkig een extra brandstofpomp gekocht, dus die heb ik op het water vervangen en ik kon doorvaren naar de haven
.
Welke pomp bedoel je? Een inspuitpomp vervang je niet zomaar op open water en als leek zeker niet en ook niet op de kant.
Geef even duidelijk aan evt. met foto welke pomp dat het is, dit verschaft veel duidelijkheid.

Dit zijn vw 1.6 dieseltjes die wanneer ze diesel, koeling en oliedruk hebben, de wereld uitlopen.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door Klaver vier »

Ik denk dat die brandstofpomp een verspreking is en dat bedoelt word brandstoffilter,maar ik kan het mis hebben,een brandstofpomp vervang je niet ff op het water
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Plaats reactie