Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

RobDeMan
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 09, 2020 12:44 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door RobDeMan »

buggyrene schreef: zo mei 10, 2020 9:05 pm Maak de banjobout die je omcirkeld hebt met "T" eens los, en verwijder deze van de slang, kijk op aanwezigheid van een filtertje in deze connector of in de brandstofpomp.
Een ding snap ik niet:
Ik had gelukkig een extra brandstofpomp gekocht, dus die heb ik op het water vervangen en ik kon doorvaren naar de haven
.
Welke pomp bedoel je? Een inspuitpomp vervang je niet zomaar op open water en als leek zeker niet en ook niet op de kant.
Geef even duidelijk aan evt. met foto welke pomp dat het is, dit verschaft veel duidelijkheid.

Dit zijn vw 1.6 dieseltjes die wanneer ze diesel, koeling en oliedruk hebben, de wereld uitlopen.

René
Sorry ik bedoel dat ik de brandstoffilter heb vervangen. Excuses.
Ik heb dus deze vervangen op het water:

Afbeelding
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door Navigo »

HH,

Als ik zo naar de fles en inhoud kijk(gelukkig een duidelijke foto) vallen me twee dingen op.

1-Ik zie onderin in de "uitstulpingen" van de fles ophoping van vocht.
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat je fles op voorhand omgespoeld hebt met water en niet geheel droog was.
Meestal zijn de brandstoffilters van een fijnmazig papier wat dus dichtslaat door vocht.
2-Ik vind de diesel helemaal niet zo schoon, ik zie het één en ander fijn residu rondzweven of is dat gezichtsbedrog.
Dus ik denk dat je filter dichtslaat.

Als je de fles en inhoud mee naar huis heb genomen laat hem dan eens wat dagen met rust en kijk dan eens of het uitzakt.
Persoonlijk denk ik in eerste instantie aan een vervuilde tankinhoud en tank.

De retour slang gemarkeerd met A is ook een potentiele oorzaak. Deze is niet geschikt voor diesel, harden op den duur uit. Ze geven uiteindelijk miniscule scheurtjes, gevolg er kan lucht in je brandstofsysteem komen. Deze zou ik iig vervangen.

Blijf ons iig van feedback voorzien dan vind je de oorzaak.

Navigo
RobDeMan
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 09, 2020 12:44 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door RobDeMan »

Super thnx voor het meedenken! Dit helpt me wel echt. We gaan het probleem sowieso vinden 8)

Ik zag in de emmer (laatste foto van het brandstoffilter met de emmer) dat er idd wat residu op de bodem van de emmer ligt.
Deze emmer heb ik gisteren met het brandstoffilter erin zo meegenomen van de boot. Toch wel wat vervuiling? Maar kan dat een
brandstoffilter binnen 7 uur varen helemaal verstopt maken zodat ik dit vermogen verlies kreeg?? Daar zou toch wel wat meer voor nodig zijn?
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door ErikH »

Ook ik vind dat die diesel er niet fris uitziet.

Een jaar of 7 geleden exact hetzelfde probleem gehad. Terugvallen naar stationair voor een halve minuut en daarna vrolijk verder met een redelijk frisse motor. Dat gebeurde 2x in 1 seizoen. Als het probleem er niet is, is dus nooit te lokaliseren. Ik dacht aan valse lucht ergens ondanks dat alles er goed uit zag. Omdat dit me niet lekker zat heb ik het hele zooitje tussen tank en fijnfilter op de motor vervangen. Slangen, slangeklemmen en filter inclusief de houder. Sindsdien is het nooit meer voorgekomen. Moraal van het verhaal; Denk ook eens aan een klein lekje ergens.

P.s. Ik had toen ook zo'n Vetus filter erop zitten, dat werd me op de forums afgeraden. Op hun advies heb ik er toen zo 1 opgezet;

Afbeelding

Water en vuil zijn direct zichtbaar onderin het glas.

2-3 jaar later tijdens routine-inspectie soortgelijk drab onderin het glas als jij in je emmer hebt. Toen de dieseltank leeggehaald en de diesel opgestookt in de bedrijfsbus. Mangat in de tank geslepen en de boel schoongemaakt, de drab onderin viel mee. Tijdens het schoonmaken drup-drup, dat was dus regenwater wat via de tankdop naar binnen drupte. Ook de tankdop weer gangbaar gemaakt.

Met dit soort dingen wil je het zekere voor het onzekere nemen, zeker als je nogal eens tussen de beroepsvaart rondvaart.

Gr.

Erik
Laatst gewijzigd door ErikH op zo mei 10, 2020 10:19 pm, 7 keer totaal gewijzigd.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door Navigo »

HH,

Daar sta ik niet zo van te kijken.
Je ziet het tenslotte als ik het ten minste goed zie/ zag in de fles zweven, het brandstoffilter filtert vele male kleine deeltjes dan dat wij met het blote oog kunnen zien.

Denk aan 5 tot 10mu.

Dan zit je er ook nog eens mee dat veel van je brandstof retour gaat richting tank.
Je opvoerpomp doet bijvoorbeeld 50 liter per uur en je verbruikt er 2,5. Dus na vijf uur heb je dan bijna 240 liter aan flow door je filter gehad.

Dus nee is niet zo vreemd.

Vervang iig ook even dat retour slangetje, voor iets wat geschikt is.

Navigo
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door stevedem »

Ik weet uit ervaring dat je lang kan zoeken naar de oorzaak.

Ooit een boot gehad die ook dit gedrag vertoonde, en zelfs stilviel.
Daar zat enkel een filter op de motor, ongeveer hetzelfde als hij toont.

Toen ik hem verving zat hij vol vuil.
na vervanging, een paar vaar dagen later wederom terugvallen in in toeren.
Toen een voorfilter geplaatst,
Ging weer even goed, maar toen begonnen de toeren weer te schommelen.
Wederom filters vervangen, maar die waren nu schoon.

Na lang zoeken bleek een koperen ringetje, wat tussen de ontluchtingschroef van het brandstoffilter huis op de motor zat, niet goed meer was, en dus minuscuul lucht doorliet.
Ik wist toen nog niet dat je die koperen ringetjes eigenlijk altijd moet vervangen als je de boel loshaalt.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat bij jou daar ook de oorzaak in zit,
Maar wel dat de mogelijk oorzaak ik de meeste kleine dingen kan zitten.
Zeker als je alles al een paar keer los hebt gehaald.

Zit er op de brandstofpomp op de motor of er vlakbij een zwart dopje ? zoja, dan is dat waarschijnlijk de handmatige opvoerpomp. (zit vaak op oudere types)
Wanneer je toeren terugvallen, zou je die eens kunnen bedienen om te zien of het dan beter gaat.

Verder kan je alle aansluitingen, slangen e.d. eens controleren op mogelijke slechter verbinding waar valse lucht bij komt.
Tap ook eens een liter of anderhalf af in een doorzichtige fles, en laat dat 24h staan.... wat zie je onderin ?
Zoals eerder al gezegd, in de bouten van de leidingen bij de motor kunnen zeefjes zitten, die kunnen ook verstoppen.

Ik las ook dat je geen voorfilter hebt,
die is zeker aan te raden om te plaatsen.
Neem dan 1 die ook water afscheid,
de separ die getoond werd is een hele goede, (ik heb hem ook) maar ook een dure.
Als je budget niet zo groot is volstaat deze ook, evt in dubbele uitvoering, en ook te verkrijgen op een handpompje erop voor ontluchten.
https://www.combinoord.nl/Catalogus/Ron ... Groep.aspx
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door buggyrene »

Denk dat T.S. er meer bij gebaat is om de storing op te lossen, en dan pas te gaan investeren in onderdelen en verbeteringen.
Een VW diesel (1500, 1600, en 1900) hebben geen van allen een opvoerpomp, de roterende hogedrukpomp is zelf aanzuigend en ontluchtend, wel is aan te raden dat de hogedrukleidingen op de verstuivers te lossen na het ontluchten.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door Navigo »

HH,

Even een kleine zijsprong om een onnodige dure uitgave te voorkomen.

De getoonde Separ is een onnodige dure uitgave.
In de meeste pleziervaart ook een filter wat niet tot zijn recht komt en niet doet waar het voor bedoeld is.
Tenzij je het koopt om te zeggen kijk eens wat ik heb.

De centrifugale werking komt pas tot zijn recht als er hogere snelheden en flow wordt gehaald.
Aan beide wordt meestal niet voldaan, dus niet aanschaffen tenzij je er aan kunt voldoen.

Het getoonde filter is goed genoeg bij normale vervuiling.

Navigo
RobDeMan
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 09, 2020 12:44 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door RobDeMan »

Goededag allemaal,

Dank voor alle reacties en ik zal het advies zeker meenemen. Het is inderdaad niet mijn bedoeling om gelijk van alles te gaan vervangen. Eerst wil ik kijken of ik het probleem zonder grote uitgaven kan oplossen.

Vandaag had ik contact met de vorige eigenaar en hij had gesproken met de monteurs op de werf waar hij de boot had liggen.
Daar vertelde ze het volgende:

Volgens hen was het probleem bijna zeker de biodiesel. Doordat er biodiesel in de tank zit kunnen daar bacterieen komen en
zul je dus vervuilde diesel hebben. De tank zou dus schoongemaakt (of vervangen) moeten worden (er zit helaas geen luik oid op de tank).
Daarna zou het probleem opgelost moeten zijn.

Zouden jullie eens willen meedenken of dit een logische verklaring van mijn probleem zou kunnen zijn? En zou dit de oplossing zijn?

Hartelijk dank alvast!
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door stevedem »

vervuilde diesel kan..
maar dan raakt je filter ook vervuild en die was schoon toch ?

tap een flinke hoeveelheid af, paar liter.
en laat dat 24 staan in een helder glas/pot/fles .

dan kan je goed zien of het sterk vervuild is of niet.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door stevedem »

is ook te testen overigens,
pak een jerrycan met verse diesel o.i d. en laat de motor daar op draaien.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
RobDeMan
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 09, 2020 12:44 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door RobDeMan »

stevedem schreef: ma mei 11, 2020 5:36 pm is ook te testen overigens,
pak een jerrycan met verse diesel o.i d. en laat de motor daar op draaien.
Helaas komt het probleem pas naar voren na een uurtje of 5 a 6 varen.
Dus zou dan eerst een heel stuk moeten varen..... :roll:
RobDeMan
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 09, 2020 12:44 pm

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door RobDeMan »

stevedem schreef: ma mei 11, 2020 5:34 pm vervuilde diesel kan..
maar dan raakt je filter ook vervuild en die was schoon toch ?

tap een flinke hoeveelheid af, paar liter.
en laat dat 24 staan in een helder glas/pot/fles .

dan kan je goed zien of het sterk vervuild is of niet.
De diesel was zo schoon als op de foto waar het filter met de emmer op stond. Het is niet heel erg vies, maar ligt wel wat drap ofzo op de bodem van de emmer. Deze diesel kwam uit het brandstoffilter.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door buggyrene »

Schone kan met diesel ( 20 liter ), direct op de brandstofpomp, retour weer in de kan, en laten lopen.
Kijk of de motor dan anders gaat lopen. (P.S. nog naar het zeefje in de ingaande kant van de brandstofpomp gekeken, zoals ik opperde ?? ). Ga varen met de boot en kijk wat hij dan doet.

Lucht in het systeem sluit ik bij voorbaat uit, de motor loopt immers bij koudstart goed, het probleem manifesteert zich pas na een aantal uur, dit betekent dat de brandstofpomp met een tekort aan brandstof kampt.
Grote filter is nagekeken en vervangen en sluiten we dus uit.
Zoals gezegd kunnen er meerdere filtertjes in het systeem zitten, zoals beschreven in mijn vorige post.
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Dieselmotor verliest spontaan vermogen

Bericht door KarelE »

Het zou kunnen, maar ik over het algemeen zit met de diesel bacterie je filter binnen 10 minuten dicht. De bacterie vormt een taaie kauwgumachtige zwarte slijmlaag, die zelfs mechanisch lastig te verwijderen is. Dat je daarmee nog 5 uur kan varen vind ik heel bijzonder.

Ik heb hem ook gehad. Ik heb een biocide gekocht (Njord Acticide CMG (biocide) 0,5 kg bottle) en een hoeveelheid horend bij een shockbehandeling toegepast. Daarna met een pomp diesel van de aanzuig bij de tank rondgepompt naar de vulopening aan dek totdat het goed was gemengd.

Het enige wat bij mij nu nog af en toe blijft hangen is het aanzuigpompje, maar door dat voor het starten even handmatig te bedienen gaat dat de rest van de dag ook goed.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie