Aansluiting 12V koelkast

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door quichot »

frank schreef: zo jun 28, 2020 4:27 pmDan even voor het gemak de groep compressorkasten. <...> Voordeel is dat er weinig stroom loopt, meestal max 2 amp, nadeel is de prijs. Betrouwbaarheid is groot evenals het koelend vermogen, daar kan geen ander systeem tegenop.
https://www.bcc.nl/keuken/koelkast/mini ... gI0VfD_BwE

Hoezo nadeel is de prijs?
Zelfs als je er een sinusomvormer bijkoopt ben je nog goedkoper uit dan met een 12/24/230V jachtkoelkastje. En dit formaat vind op het kleinste jachtje nog wel een plekkie.
Dit pikte ik er even als voorbeeld uit. Er zijn nog tal van andere 230V-huishoudopties.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door frank »

quichot schreef: ma jun 29, 2020 10:04 am
Zelfs als je er een sinusomvormer bijkoopt ben je nog goedkoper uit dan met een 12/24/230V jachtkoelkastje. En dit formaat vind op het kleinste jachtje nog wel een plekkie.
De eeuwige discussie. Omvormer versus native 12 of 24 kast.
In de laatste 45 jaar heb ik volgende ervaringen daarmee opgedaan:

Omvormers van twee verschillende firma's defect onderweg.
Huishoudkast op omvormer geeft te veel verlies. Vooral de opstartfase.
Aangegeven rendement van omvormer hangt af van belasting. (verlies)

Kast op 24V draait 25 jaar en daarna grotere kast op 24 volt draait weer 20 jaar.
Stroomverbruik door directe aansluiting minder dan via omvormer.

De meningen verschillen erg daar over maar de praktijk is bikkelhard.

Kennis met nieuwbouwjacht van formaat wilde alleen 230 v aan boord dus alles was 230 op 3KW blauwe omvormer en reusachtige accus's
Eerste reis onderweg op vakantie blauw fikt uit. Er kon zelfs geen lampje meer aan daar s avonds.
Over afhankelijkheid gesproken. Je zal maar diep in de Franse rimboe liggen.....
Dus... zet je geld nooit op één paard, altijd backup achter de hand.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door Twei Woiven »

Hmm, ik ga het als volgt oplossen, een koelkastje 230 op een eigen 300W omvormer en als backup voor de koelkast een Victron 1700W geval.
Tzt komt er een dieselgenerator in waardoor ik ook in staat zal zijn om alle gas eruit te gooien en elektrisch kan koken plus een wasmachine kan draaien.
Praktijk gaat het uitwijzen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door Peter-J »

Een 300 watt omvormer voor een 230 volt koelkast gaat niet vlekkeloos werken helaas. De aanloop stroom is te hoog en omvormer zal in storing gaan. Helaas ervaring hiermee.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door quichot »

frank schreef: ma jun 29, 2020 12:12 pmHuishoudkast op omvormer geeft te veel verlies. Vooral de opstartfase.
Dat 'verlies' valt wel mee hoor, ik heb het totaalverbruik van mijn koelkast plus omvormer destijds vergeleken met de zuinigste 12/24V-kast van vergelijkbare inhoud (wordt vaak niet in de vergelijking meegenomen) die toen (2016) op de markt was, maar die kwam nog niet in de buurt van de zuinigheid van mijn combi, verlies omvormer inbegrepen.

Maar zo'n omvormer kán inderdaad stukgaan. Dat valt moeilijk te ontkennen. Dan zul je onderweg een nieuwe moeten kopen.
Overigens was mijn combi zóveel goedkoper dan een 12/24-kast met dezelfde inhoud, dat ik er met dat verschil een reserve-omvormer bij had kunnen kopen.

Je noemt het een eeuwige discussie, maar ik zie het meer als keuze, een voorkeur. Een goedwerkend 12/24V-kastje is uiteraard ook een prima keuze.
Wat bij mijn keuze ook een rol speelde was dat ik met die omvormer ook permanent 230V aan boord had voor andere doeleinden. En dat bleek een voltreffer, want er zijn tal van 230V-apparaten die een schijntje kosten vergeleken bij hun 12/24V-broertjes en zusjes.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door varg »

Eén van de zaken die besparend werken is een omvormer die in standby-stand gaat zodra er geen vraag is. Een koelkast (zeker een A++ exemplaar) heeft lange rust-fases en laat de omvormer dus ook lang met rust. Als je echter kleine verbruikers zoals opladers laat aanstaan blijft de omvormer ook actief.....das jammer.
Mijn ervaring is dat ik echt veel minder gebruik uit mijn accu's dan toen ik nog mijn Engel trilcompressor 12V kastje had. Mijn tafelmodel A++ heeft veel meer inhoud, is stiller (vooral s'nachts, want hij woont onder mijn bed) maar het belangrijkste is dat het een moderne, super geïsoleerde kast is met glazen plateaus, ingekapselde verdamper en ledverlichting tegen een erg prettige prijs. Maar omdat ik Karel erg serieus pleeg te nemen heb ik een leuke reserve omvormer op de kop getikt die mee op reis gaat. tip: https://link.marktplaats.nl/m1559349202
groet, Arnold
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door varg »

Peter-J schreef: di jun 30, 2020 10:08 am Een 300 watt omvormer voor een 230 volt koelkast gaat niet vlekkeloos werken helaas. De aanloop stroom is te hoog en omvormer zal in storing gaan. Helaas ervaring hiermee.
Ik draai probleemloos een koelkast (tafelmodel 49 Watt) op een 600VA Studer omvormer. Een kennis doet hetzelfde op een Studer van 200VA. Belangrijk: zuiver sinus en en bestand tegen piekbelastingen (deze mini-Studer: kortstondig 450VA)
groet, Arnold
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door toine »

In mijn beleving is de factor ruimte in bijna alle gevallen bepalend wat voor soort koelkast er in boot, camper of sleurhut zit. Wij hebben inmiddels al wat campers versleten, en in alle gevallen de aanwezige electrolux kastjes eruit gemeubeld, en vervangen door een huis, tuin en keukenmodel koelkastje die gewoon op een blokgolf omvormertje prima functioneerden. De eerste koelkast die ik ingebouwd had, was btw een liebherr mini koekastje met klein vriesvakje, maar die bleek voor 4 personen te klein. En ook nu op de boot de aanwezige koelkast eruit, en een tafelmodelletje erin. Met een relatief kleine investering verzekerd van een optimaal gekoeld biertje.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door quichot »

varg schreef: di jun 30, 2020 10:39 amMaar omdat ik Karel erg serieus pleeg te nemen heb ik een leuke reserve omvormer op de kop getikt die mee op reis gaat. tip: https://link.marktplaats.nl/m1559349202
Nog niet zo'n slecht idee. Is dat een zuivere-sinusomvormer? Zo ja, geen geld.
Er zijn ook wel betaalbare nieuwe zuivere-sinusomvormers, zeker die met wat minder vermogen. Die hebben het nadeel van hoger eigen gebruik, maar kunnen ingeval van pech toch goed van pas komen.
Ik heb trouwens nog een gemodificeerde-sinusomvormer liggen, prima dingetje op zich, maar ik weet niet hoe de electronica van mijn koelkastje daarop reageert.
varg schreef: di jun 30, 2020 10:39 amEén van de zaken die besparend werken is een omvormer die in standby-stand gaat zodra er geen vraag is.
Dat kan een probleem zijn als je alleen van je accu-buffer afhankelijk bent, maar met zonnepanelen ondervang je dat nadeel. In het seizoen waarin je de koelkast het hardst nodig hebt laden die panelen 16 uur per etmaal die buffer continu bij. Normaal staat mijn solar-regelaar zomers iedere dag vanaf een uur of 11 weer op druppelladen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door varg »

quichot schreef: di jun 30, 2020 12:12 pm
varg schreef: di jun 30, 2020 10:39 amMaar omdat ik Karel erg serieus pleeg te nemen heb ik een leuke reserve omvormer op de kop getikt die mee op reis gaat. tip: https://link.marktplaats.nl/m1559349202
Nog niet zo'n slecht idee. Is dat een zuivere-sinusomvormer? Zo ja, geen geld.
ssssst....Studer...zwitsers top product, de firma bouwt ze in in ambulances ed. en vernieuwd ze na een paar jaar...regelmatig aanbiedingen van ongeveer €200,- Deze is foolproof...alleen walstroom (liefst via trafo) aansluiten, accukabels (ong. 75 cm) zitten al gemonteerd en uitgaande 230V aansluiten. groet, Arnold
Plaats reactie