Slangen oliekoeler Paragon

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
EMB
Berichten: 4
Lid geworden op: do apr 27, 2017 5:00 pm

Slangen oliekoeler Paragon

Bericht door EMB »

Hallo allemaal,

Bij de Paragon P23L van de sleper van onze scoutinggroep willen we graag de slangen van en naar de oliekoeler vervangen. Kunnen we hier standaard hydrauliekslangen voor nemen? De meeste standaard slangen gaan tot 100 graden, hoe warm zou de ATF in de koppeling worden?
https://www.nd5.nl/scheepspraet/spaus/2 ... 528218.jpg
https://www.halvewerk.nl/Webwinkel-Prod ... perst.html
berghout-2

Re: Slangen oliekoeler Paragon

Bericht door berghout-2 »

Ja, geen probleem.
Ik had vroegâh achter mijn DAF dezelfde koppeling. Werd niet warmer dan een graad of 50.
Wim.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Slangen oliekoeler Paragon

Bericht door Klaver vier »

Nou dat hij niet heter wordt als 50 graden daar geloof ik niets van,dan moet er wel een oliekoeler met een lengte van 1meter aanhangen of zo.
Zo,n paragon wordt echt wel bloedheet
Klaver vier
berghout-2

Re: Slangen oliekoeler Paragon

Bericht door berghout-2 »

Warmer dan 50 graden mag best, maar als een Paragon echt erg heet wordt, is er iets mis.
Of de koeling is onvoldoende, of de tandwielen zijn versleten of te strak afgesteld, of de remband loopt aan, of de koppelingsplaten slippen.

Dit soort Paragons is vrij kwetsbaar. 40 Jaar geleden hadden we het in Rotterdam al gekscherend over "de breekpen" als we een Paragon bedoelden.
Ook mijn Paragon is flink kapot geweest, ooit nog laten repareren door Martin de Groot. Het was een van zijn eerste klusjes in de schuur achter zijn ouderlijk huis. Later werd hij groot als De Groot Motoren :D
Wim.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Slangen oliekoeler Paragon

Bericht door buggyrene »

Ik heb een temp. meter op mijn Paragon P23-L wordt niet warmer als 55 graden na een volle dag varen.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
EMB
Berichten: 4
Lid geworden op: do apr 27, 2017 5:00 pm

Re: Slangen oliekoeler Paragon

Bericht door EMB »

buggyrene schreef: za jul 04, 2020 6:12 pm Ik heb een temp. meter op mijn Paragon P23-L wordt niet warmer als 55 graden na een volle dag varen.
Bedankt voor de reactie, hiervan uitgaande zou dit inderdaad geen probleem zijn. We gaan dan de huidige slangen vervangen door de hydrauliekslang.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Slangen oliekoeler Paragon

Bericht door buggyrene »

Heb ook hydrauliek Slangen laten maken, werkt perfect.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Slangen oliekoeler Paragon

Bericht door Klaver vier »

We hebben het toch over een hydrolische koppeling,nou die werd bij mijn boot bloedheet,daar kon je echt je hand niet ophouden
Maar ik heb nooit gemeten hoe heet
Verhaal van die klemband begrijp ik ook niet
Klaver vier
berghout-2

Re: Slangen oliekoeler Paragon

Bericht door berghout-2 »

Klaver vier schreef: za jul 04, 2020 10:36 pm We hebben het toch over een hydrolische koppeling................................
Verhaal van die klemband begrijp ik ook niet
Ik schreef over "remband", niet over "klemband".

Er wordt inderdaad vaak gesproken over hydraulische keerkoppelingen, bij deze Paragon ook.
Maar van binnen is het in feite een gewone ouderwetse mechanische keerkoppeling, met koppelingsplaten voor de vooruit en een remband voor de achteruit. Net zoals die oude open Brevo's.
Bij zo'n Brevo moet je schakelen met een lange pook. Bij een hydraulische koppeling zoals een Paragon gebeurt dat schakelen met hydraulische kracht.

Eigenlijk is de term "Hydraulische keerkoppeling" dus fout. Eigenlijk zou het moeten heten: een "hydraulisch bekrachtigde mechanische keerkoppeling". Maar ja, dat bekt niet hè.

En wat is "bloedheet" op jouw boot? 60 graden voelt al heel heet aan, dat kun je net wel / net niet vasthouden zonder je klauwen te branden, maar technisch gesproken is dat niet heet.
Als je koppeling boven de 100 graden wordt (dus als een druppel water er op sist), dan is er iets mis.
Wim.
Plaats reactie