Motorgeluiddemping

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Motorgeluiddemping

Bericht door Gerard »

Omdat ik een CBB wil voor alle Europese binnenwateren (incl. dus de Duitse Rijn), lijkt het, dat ik vanwege ES-TRIN met mijn schip varend niet meer dan 75 dB(A) mag produceren op 25 meter afstand zijwaarts. Hoewel een jurist nog voor mij aan het bakkeleien met een gemandateerde van ILT en ILT en al is gebleken dat het toezicht van ILT structureel onder de maat is (geweest), ben ik me toch aan het orienteren op mogelijke geluidsreductie. Ik heb daar nauwelijks kennis van (heb geen idee van goede materialen en een goede aanpak). Het laatste deel van mijn uitlaatpijp (10 cm doorsnee) zit in een schacht van ongeveer 50 x 50 cm. Die schacht volspuiten met een dempend materiaal zou waarschijnlijk het eenvoudigst zijn. Maar nogmaals, verstand van zaken op dit punt heb ik (nog) niet.
Vandaar m'n vraag; wie kan mij wijzer maken m.b.t. mogelijkheden?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
berghout-2

Re: Motorgeluiddemping

Bericht door berghout-2 »

Om wat voor een motor gaat het?
Zijn er al dempers aanwezig, en zo ja: hoe en wat?

Wim.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Motorgeluiddemping

Bericht door Evert »

Een nieuwe demper doet over het algemeen wonderen. Als er dan buiten nog teveel mechanisch lawaai is moet je misschien eens kijken naar de uitlijning van je motor. Een goed uitgelijnde motor is vaak behoorlijk stiller
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Motorgeluiddemping

Bericht door wrotter »

bij mij zat er kort na de motor de eerste demper maar dat gaf erg veel herrie ,toen de tweede direct boven het dek naar boven dat hielp behoorlijk maar omdat het een passagiers schip betrof kwam er iemand met het verhaal zet er een afvlakker op noe dat hielp het werd zoemen maar goede oplossingen m=gewoon contact opnemen met de fabrikant deze hebben vrijwel overal een oplossing voor .
oja om de buiten demper zat alleen een bescherming geen isolatie .
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Motorgeluiddemping

Bericht door frank »

Tja, indertijd vroegen ze dan wat voor motor ik had staan en als ik dan zei dat dat een GM was dan kregen ze al een zenuwtick.
Woorden als 'vliegende bom" en zo kwamen er dan uit.

Maar, inderdaad een goede demper doet echt wonderen.
Ik heb toen de pijp geleegd, 2 oude dempers er uit, samen met een berg asbest en een echte demper gekocht.
Dat werd een forse combinatie van resonantie en absorptie van ruim 1m40 lang.
Aan de 4 duims uitlaatpijp gezet en resultaat was boven verwachting.
Als ik nou aankom dan zeggen ze 'heé , ben je er al'? Met andere woorden we hoorden je niet aankomen.
Daarnaast een 'marine-silencer' op de luchtinlaat gezet en dan is het leed geleden.

Echt, laat je eens goed voorlichten door die lui, sommige luisteraars buitenboord hebben er plezier van als je fluisterend langsvaart en de echte kenners zijn ontroostbaar omdat ze de prachtige motorgeluiden niet meer horen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
berghout-2

Re: Motorgeluiddemping

Bericht door berghout-2 »

Een GM dempen is een verhaal apart omdat het een tweetactmotor is. Die verdraagt geen tegendruk, anders wordt de cilinderspoeling slecht. Achter een GM (en andere 2-tacten) moet een heel grote demper met een heel ruime doorlaat.

Bij viertactmotoren komt dat minder kritisch.
Het is het beste om twee dempers in serie te zetten, een absorptiedemper die vooral de hoge tonen dempt en een resonantiedemper die vooral de lage tonen (het gedreun) wegfiltert. Als je niet weet wat je nu hebt kun je het checken: een absorptiedemper blijft vrij koel aan de buitenkant, een resonantiedemper wordt wel heet.
Er worden ook combinatiedempers verkocht, dat zijn een resonantie- en een absorptiedemper in 1 behuizing. Die zijn iets minder goed dan twee afzonderlijke dempers, maar wel veel compacter.

Wat ook veel scheelt, is de uitvoering van het pijpwerk. Er bestaan gelaste uitlaatspruitstukken waarbij de pijpen haaks op de verzamelpijp gelast zijn. Die zijn lekker goedkoop, maar daarin ontstaat veel lawaai doordat de stoten uitlaatgas steeds tegen de buiswand aanklappen.
Het is echt veel beter om een gegoten uitlaatspruitstuk te gebruiken met mooi vloeiende bochten en overgangen, of een goed (en duur) gelast spruitstuk.
Ook verderop in het leidingsysteem moeten scherpe bochten vermeden worden.

Een heel andere insteek is: water injecteren in het uitlaatsysteem. Daarmee koelen de uitlaatgassen enorm af, waardoor ze veel minder volume innemen. En dus veel minder geluid veroorzaken. Dat zie je vooral bij jachtjes.

Verder kun je kijken hoeveel geluid ontstaat bij de luchtinlaat. Een goede luchtfilter kan hier wonderen doen.

Wim.
Plaats reactie