Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door Funnyric »

Ik heb op mijn bood 3 accu's (start - licht - boegschroef) en daarop een IP22 30amp lader van Victron energy. Als de boot aan walstroom ligt laad hij netjes alle accu's op en dat werkt prima.

Ik heb een schakelkast die schakelt tussen walstroom en de omvormer. De lader zit dus op het 220 net op de boot die tijdens het varen werkt op de omvormer.

Ik vraag mij af of ik de lader tijdens het varen uit moet zetten.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door Marie Christina »

Dus de accu's maken 220volt die dan weer gebruikt wordt om de acculader te voeden die de accu's weer oplaadt?

Ik heb mij door een electricien eens uit laten leggen dat de beste manier om accu's naar de knoppen te helpen is door ze op te laden terwijl ze belast worden.
Hoe dat technisch gezien zat weet ik niet meer precies, maar ik zou het niet doen.

Perpetium mobilé bestaat niet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door Carel-k »

Natuurlijk moet je tijdens het varen de lader uitzetten ander gaat de boel naar de knoppen ook de eventuele boiler. Die twee moet je enkel op de walstroom of de generator zetten mijn omvormer is 1200 watt ook mijn wasmachine staat daar buiten
Sucses
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door Navigo »

HH,

Zonder elektrisch schema is er weinig zinnigs van te zeggen.
Dus krijg je eerst weer vragen. Zo nu ook.

Begint de lader daadwerkelijk aan een laadcyclus(zichtbaar middels ledjes), zodra je overgaat op de omvormer?
Of wordt deze, zodra je overgaat aan de ingaande of uitgaande kant ergens onderbroken? Bijvoorbeeld door een relais.

Als de lader daadwerkelijk aan een cyclus begint, zet hem dan maar uit. Opdat moment is het een “verbruiker” die niets oplevert.
Als de motor draait doet de dynamo immers de benodigde laagspanning en stroom leveren.


Navigo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door Klaver vier »

Als het werkelijk zo zit zou ik het wel heel onnozel vinden
Klaver vier
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door Navigo »

HH,

De handmatige handeling wordt overgenomen door een relais, waarom onnozel? Leg uit.


Navigo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: zo jul 19, 2020 10:31 pmIk heb mij door een electricien eens uit laten leggen dat de beste manier om accu's naar de knoppen te helpen is door ze op te laden terwijl ze belast worden.
Als je al varend (dus de dynamo laadt de accu) stroomgebruikers inschakelt, dan gaat de accu toch niet stuk?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door Marie Christina »

Nee dan uiteraard niet.
Dat is de normale gang van zaken.

Maar je moet niet met 12 (24) volt 220 gaan opwekken om dáár dan weer de accu's mee op te gaan laden.
Dat komt niet goed.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door Funnyric »

Klaver vier schreef: ma jul 20, 2020 9:48 am Als het werkelijk zo zit zou ik het wel heel onnozel vinden
Men is niet allemaal zo slim als u :!:
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door Funnyric »

Mijn lader staat nu net als de boiler op de walstroom aangesloten. Hiermee lijkt mij dat het zo juist is aangesloten Eerst zat de lader dus achter de schakelkast en werkte op de omvormer en op de walstroom. Bedankt voor alle reacties en ik wens jullie verder een mooie zomer.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: ma jul 20, 2020 11:21 amMaar je moet niet met 12 (24) volt 220 gaan opwekken om dáár dan weer de accu's mee op te gaan laden.Dat komt niet goed.
Het is uiteraard een denkfout om accu's te laden met een apparaat dat de benodigde stroom daarvoor uit diezelfde accu haalt. Daar heb je volkomen gelijk in.
Je zou theoretisch wel op die manier een andere accu kunnen laden, maar dan put je de donoraccu twee keer sneller uit dan dat je de andere accu oplaadt. Niet doen dus. Acculader alleen op walstroom of generatorstroom aansluiten.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door KarelE »

Mijn boegschroef accu's worden geladen met een 25A lader die voorin staat. Alleen tijdens het varen krijgt deze zijn 220V van de omvormer, die op de huishoudaccu's draait, die op hun beurt door een 90A dynamo wordt opgeladen.

Op deze manier hoef ik geen zware kabels over een afstand van 20m van achter naar voor te leggen. 220V~ is veel goedkoper door een gewoon snoer te transporteren dan 24V=, dat heeft over zo'n afstand minimaal 50mm2 nodig, zo niet meer.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door Twei Woiven »

Hmm, 25A zeg je?
Over 20 meter maal 2 (neem ik aan) is 40 meter.
A= (rho*l)/R
R kan je zelf bepalen, 28V laadspanning - (voor het gemak) 26V op de accus is 2V
2/25 is 0.08 Ohm
Kom je op (0.0175*40)/0.08 = 8.75 qmm kabel.
Neem er 10 qmm voor en je hebt voldoende.

Volgens mij dan.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door Navigo »

HH,

Dan zit hij nu goed aangesloten, de lader krijgt alleen zijn voeding als er gebruik wordt gemaakt van de walspanning.

Nee je hoeft de lader ook niet fysiek uit te schakelen met schakelaartje, dit heeft in dit geval geen toegevoegde waarde.

Tenzij je een purist bent, stekkers zijn niet gemaakt om te schakelen. Je krijgt altijd bij directe belasting een vonk.

Schakelaars zijn daar beter voor ingericht.

Navigo
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Acculader tijdens het varen uitzetten of niet?

Bericht door Evert »

Twei Woiven schreef: ma jul 20, 2020 2:30 pm Hmm, 25A zeg je?
Over 20 meter maal 2 (neem ik aan) is 40 meter.
A= (rho*l)/R
R kan je zelf bepalen, 28V laadspanning - (voor het gemak) 26V op de accus is 2V
2/25 is 0.08 Ohm
Kom je op (0.0175*40)/0.08 = 8.75 qmm kabel.
Neem er 10 qmm voor en je hebt voldoende.

Volgens mij dan.
Dat is de theorie om te zien of de draad niet te warm wordt. Voor het laden van accu’s is de spanningsval ook belangrijk. Bij dit soort lage voltages is het laden met een paar tiende minder al een aanslag op je accu’s. Vandaar de altijd overgemeten kabels bij laden en omvormers.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Plaats reactie