wat voor bikhamer+compressor

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door wrotter »

wij maakten van stukjes kleine ketting twee eindjes van zeg 8/10 cm en geruist over elkaar heen in het midden een slotbout die er door paste dubbele moer er op en als het klaar was op de boortol en draaien maar maakte goed herrie maar verwijderde alle roest onze baat toen een grote rederij had geen cent over voor naald bikhamers ed neen ouderwetse hand bik hamer maar je op een schip van 100 meter komt er nooit een eind aan .
de kettingen sleten wel behoorlijk later op mijn eigen schip ook zo gedaan werkte prima tegen woordig heb je ook die roterende roest en verf dingen even de naam kwijt en schijnen ook prima te werken tja en naald je schijnt ze ook elektrisch te hebben dus geen gedoe met slangen .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Marie Christina »

Ik denk niet dat het door het Noorderpoort, IL&T, de onderwijsinspectie en DNV bijzonder gewaardeerd wordt als ik de studenten laat werken met niet gecertificeerd zelfgeknutseld gereedschap. :)

Het electrische spul is nóg duurder dan het pneumatische.
De lichtste/kleinste die ik speurend op het www vond was 1059 euro.
Alilaatmaar en andere Chinezen daar gelaten.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door frank »

Eerder schreef ik al over mijn ervaringen met een naaldenhamer.
zie kopietje hier onder

als update kan ik zeggen dat de aanschaf van de compressor best meeviel en dat ik inmiddels in het genot ben van diverse lucht gereedschappen, twee perslucht ratelsleutels groot en klein, slijptol, schuurmachine etc Allemaal afdankertjes die niks gekost hebben. Die compressor heeft zich al terugebetaald.

===============================
Voor mij niks beters dan de naaldenbikhamer op lucht. Mat dat ding kom je in alle hoekjes en gaatjes
in tegenstelling tot andere oplossingen.
Wat je nodig hebt is een zuinige naaldenhamer, ik heb al jaren een von Arx en ben daar zeer tevreden over.
Flinke compressor, kun je ook huren voor een weekend of zo.
Wat ik wel merk is dat de naaldenhamer 'bevriest' tijdens lang werken. Door de drukverlaging in dat mechaniek
staat het ijs er op dus doe maar handschoenen aan.
Daarnaast moet ik regelmatig wat WD40 in de luchtingang spuiten anders gaat dat ding in staking. Heb al een
set naalden moeten wisselen, zoveel is hij al gebruikt.
Verflagen bikken gaat het beste in de winter als het goed koud is en de verf hard, dan vliegt het er af.
Plekken waar de verf wat meeveert of zacht is gaan moeilijker.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Baschinist »

Het electrische spul is nóg duurder dan het pneumatische.
De lichtste/kleinste die ik speurend op het www vond was 1059 euro.
Klopt, maar voor dat geld heb je geen fatsoenlijke naaldenhamer van enig kwaliteit + bijbehorende compressor van voldoende capaciteit.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door dconel »

Evert schreef: zo aug 30, 2020 9:06 pm Voor de hoekjes en putjes gebruiken wij de ibix straler. Fantastisch om de pitjes echt mooi blank te krijgen. Maar daar heb je echt een grote compressor voor nodig en hij is vrij kwetsbaar. Wij hebben geen moment spijt gehad van de aanschaf van dat ding
Daarnaast zullen de kosten wel een drempel zijn voor de meeste, denk ik tenminste, want ik weet niet wat ze kosten maar ze zien er duur (maar degelijk) uit.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Marie Christina »

Vanaf 1700 euro ex BTW als ik zo in de gauwigheid even kijk.
Dat is helaas geen optie voor die paar keer dat we hem nodig gaan hebben.
Dan kunnen we beter huren
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Evert »

dconel schreef: ma sep 07, 2020 9:02 pm
Evert schreef: zo aug 30, 2020 9:06 pm Voor de hoekjes en putjes gebruiken wij de ibix straler. Fantastisch om de pitjes echt mooi blank te krijgen. Maar daar heb je echt een grote compressor voor nodig en hij is vrij kwetsbaar. Wij hebben geen moment spijt gehad van de aanschaf van dat ding
Daarnaast zullen de kosten wel een drempel zijn voor de meeste, denk ik tenminste, want ik weet niet wat ze kosten maar ze zien er duur (maar degelijk) uit.
Zijn inderdaad niet gratis. Ibix was duur en de bijbehorende compressor ook. Maar als je overweegt een naaldenbikhamer en bijbehorende grote compressor te kopen dan is dit ook nog het overwegen waard.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Plaats reactie