wat voor bikhamer+compressor

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Marie Christina »

De Aquarius PW 18 oet vooral cosmetisch opgeknapt worden.
Daarvoor wil en mag ik naaldbikhamers op lucht aanschaffen.
De bikhamers die ik ken en die me altijd bevallen hebben zijn de bekende;

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gK6TfD_BwE

Ze verbruiken 6 liter per minuut.
En dat stelt mij voor de vraag:
Wat voor compressor moet daar bij?
Hetzelfde bedrijf heeft compressoren zat.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... =&perPage=
Maar hoeveel liter inhoud moet hij zijn?
Een te kleine en de compressor zal constant moeten draaien.
Een te grote en het is overkill.

Bovendien vraag ik mij af of alle hamers en compressoren dezelfde aansluiting voor de slang hebben.
Of dat ik straks met een pippeltje voor de hamer zit en dat er dan een pappeltje aan de slang zit en weer een peppeltje aan de compressor.
Ik heb inmiddels zoveel ge-www't dat ik té wijs geworden ben en door de bomen het bos niet meer zie.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Handige Harrie »

Marie Christina schreef: za aug 29, 2020 8:43 pm Ze verbruiken 6 liter per minuut.
115 liter lees ik bij 6 bar.

Zelf hebben we hier een slagje grotere hamer en de Roda compressor (3pk van de van cranebroek) net bijbenen.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Marie Christina »

Oh ja, ik verhaspelde de boel.
Maar bestaat er niet een soort handvat voor?
Een soort formuletje a la verbruik gedeeld door tijd is inhoud vat ofzo?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Klaver vier »

Menno wat de aansluitingen betreft,je kan aan elk hulpstuk dezelfde koppeling zetten,ik heb hier thuis allemaal orion koppelingen
De hulpstukken hebben zonder koppeling een schroefdraad bijv 3/8 of 1/2 duim daar kan je een orion koppeling opmaken zodat je het zo aan elkaar klikt net als een gardena koppeling
Hoe groot de compressor moet zijn weet ik niet,mijne thuis kan tot 10 bar,daar kan luchtgereeschap op en kan je banden mee op pompen en de motor mee schoon blazen
Hoe groter de tank hoe minder hij aanslaat
Ik heb een mobiele makkelijk als je auto een zachte band heeft,of bij de boot om te tackeren
Ik heb hem 2 de hands gekocht,en heb er veel plezier van.
Tip neem geen Gamma ding
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Marie Christina »

Dank je René.
Hiermee ben ik alweer een stapje verder.
Geen zorg.
De Gamma loop ik ver omheen.

De school heeft contracten met lokale leveranciers en het komt allemaal bij een leverancier vandaan waar werven en aannemers ook hun gereedschap halen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Baschinist »

Als je geen bouwmarkten spul wil moet je hier ook ver weg van blijven, het is hetzelfde spul.
Ik haal er veel om de hobby's betaalbaar te houden en weet zo langzamerhand wat ik er wel vandaan wil hebben en wat absoluut niet.
Heb best veel gereedschap op lucht en je moet er een beetje geluk mee hebben. Doe al 10 jaar met een slagtol van 3 tientjes en die heeft al heel wat bouten los en vast gekregen en gaat nog als de brandweer. Uitgerekend de bikhamer is dan vanuit de doos eigenlijk gelijk de oud ijzer bak in gegaan, hoop herrie zonder resultaat. voor die paar 10 tientjes waag ik de gok en soms gok je mis. Maar koop je een vonarx bikhamer dan ben je grofweg het tienvoudige kwijt.
Compressor heb ik hier ook niet vandaan, wel gehad maar niet heel lang mee gedaan voordat ie de geest gaf. De beloofde luchtopbrengst was ook wat aan de optimistische kant. Dat zijn met name voor grote verbruikers als bikhamers wel de getallen waar het om gaat en daar gaan ze nogal creatief mee om.
Hoe vaak en hoe lang denk je te gaan bikken op het scheepje? Denk dat daar een beetje de afweging ligt.
En heb je enkel een compressor nodig voor een bikhamer dan is mischien een elektrische variant een handigere optie?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Marie Christina »

Wij halen onze spullen bij Delftechniek in Delfzijl, Bas.
Daar is de kwaliteit op zijn minst OK.
Sleutels zijn bijvoorbeeld altijd op zijn minst van Gedore.
Geen topspul, wel goed maar geen top, en voor ons doel meer dan goed genoeg.
De getoonde plaatjes is slechts ter illustratie van wat ik zoek.

En het tienvoudige is wel weer het andere uiteinde van het spectrum voor iets dat misschien eens per jaar een weekje gebruikt gaat worden.
Maar tussen zwart en wit zit grijs en dat is een gebied waar doorgaans veel moois aangeboden wordt tegen een acceptabele prijs.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
berghout-2

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door berghout-2 »

Naaldenbikhamers hebben veel lucht nodig. Gewone hobbycompressortjes kunnen dat niet leveren omdat ze te weinig lucht aanzuigen, en omdat er altijd zo'n regelventieltje in zit met een veel te kleine doorlaat.
Gevolg: je naaldenbikhamertje krijgt dan uiteindelijk misschien maar 3 bar, en dan doet-ie helemaal niks behalve een beetje pruttelen.

De genoemde naaldenbikhamer zou 115 liter per minuut gebruiken bij 6 bar. Als je de verliezen in slang en koppelingen meerekent, moet de compressor die 115 liter leveren met 8 bar.
De opgegeven aanzuigvolumes van de compressoren zijn theoretisch berekend, en gelden altijd bij 1 bar. Om 115 liter op 8 bar te kunnen persen, moet de compressor 8 x 115 = ongeveer 900 liter per minuut aanzuigen.
Omdat er bij het aanzuigen en comprimeren ook altijd verliezen zijn, zal de theoretische aanzuighoeveelheid (waarmee geadverteerd wordt) ongeveer 10% hoger moeten zijn, in dit geval dus ongeveer 1000 liter per minuut.
Dus, als je met de genoemde naaldenbikhamer flink wilt doorwerken, dan heb je een zware compressor nodig die 1000 liter per minuut aanzuigt.
Als je steeds korte stukjes bikt, kun je toe met een minder zware compressor (ca. 600 l/m) die een flinke tank heeft, bijvoorbeeld 200 liter.

Omdat 115 l/m best veel is, moet je geen dunne slangetjes (of nog erger: spiraalslangen) gebruiken, anders hou je aan het einde van de slang geen druk meer over. Gebruik bij voorkeur slang van minstens 10 mm binnendiameter, met bijpassende koppelingen (die zijn niet duur). Hou de slang zo kort mogelijk.
Vergeet niet om de bikhamer te smeren, doe er regelmatig een drupje olie in (als er geen olievernevelaar bij de compressor zit).

Kortom: als je een naaldenbikhamer wilt gebruiken, dan heb je een knaap van een compressor nodig. Kopen is duur. Zelfs huren is duur. Lenen is goedkoper 8)

Bedenk wel, dat je geen vrienden maakt als je langdurig met een naaldenbikhamer op een ijzeren koekblik gaat rammelen. Het is een k*therrie!
Eigenlijk denk ik, dat er op dat bootje helemaal geen luchthamer nodig is.

Wim.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Marie Christina »

IJzeren koekblik?
Wim toch! :shock:
Onze trots...
:mrgreen:

Hmm mja. Dat is wel waar wat je allemaal zegt.
Maar nu is zo'n ding wel even nodig.
Voor het uit de vaart genomen werd was er al een hele tijd geen onderhoud meer aan gepleegd en daarna heeft ze meer dan een half jaar in een pishoekje gelegen.
Dus er moet wel even iets gebeuren.

Met dat lawaaioverlast zal het wel meevallen.
We liggen tegenover het buitendok van Niestern Sander.
Niemand die er last van heeft en wie er wel last van heeft is het gewend.
Daarover pratend: misschien kan ik het van hen lenen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Evert »

Ik zou inderdaad eens kijken bij de overburen. Anders zou ik toch gaan voor de tercoo schijven. Daar haal ik altijd de grotere oppervlaktes mee kaal. De randjes dan met een flex mooi blank maken en alles dik in de epoxyprimer zetten. Als je de stukken die je doet in een keer goed doet wordt het geen gebed zonder eind.
Ik heb beide schepen voor het grootste deel boven de waterlijn in het jachtensysteem van international. Primer 2 computer en de afwerking 1 computer. Ik volg daarbij braaf hun aanwijzingen. Het enige is dat ik op oppervlaktes die niet hondérd procent blank heb kunnen maken eerst een laag CIP smeer. Per liter geen goedkoop systeem, maar op langere termijn vind ik het wel goedkoop. Als de aflak goed doorgehard is levert het aanleggen van mijn spits met kunststof wrijfhouten geen beschadigingen op aan de lak.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Marie Christina »

Oh dat is ook nog wel een optie, van die schijven.

Of....
Afbeelding
Dit is ook een goede optie.
Ouderwetschen elleboogstoom. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Evert »

Voor de hoekjes ontkom je daar zeker niet aan.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Marie Christina »

Inderdaad.
Dan heb je ze sowieso nodig.
En ik noem mijn 1e jaars studenten niet voor niets liefkozend "mijn slaafjes". 8)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door dconel »

Evert schreef: zo aug 30, 2020 1:12 pm Voor de hoekjes ontkom je daar zeker niet aan.
Daar gebruik ik juist graag de naaldbikhamer :mrgreen:

Maar die van HBM niet kopen. Heb ik ook gedaan en is niets. Op het werk gebruiken we de Von Arx NP23k.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: wat voor bikhamer+compressor

Bericht door Evert »

Voor de hoekjes en putjes gebruiken wij de ibix straler. Fantastisch om de pitjes echt mooi blank te krijgen. Maar daar heb je echt een grote compressor voor nodig en hij is vrij kwetsbaar. Wij hebben geen moment spijt gehad van de aanschaf van dat ding
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Plaats reactie