Accuscheiding en Atlas Combi

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Waterman »

Funnyric schreef: zo okt 04, 2020 11:47 am Graag jullie reactie waarvoor dank.
Zou je mij een plezier willen doen?
Zoek even contact met Aquanaut ,hier ook op het forum.
Trouwens op dat andere forum heet hij ook Aquanaut.
Die legt je het haarfijn uit.
Is daar zeer kundig in.
Veel Succes ermee.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Waterman »

Funnyric schreef: zo okt 04, 2020 12:14 pm Bedankt voor de tip. Ik heb hem een PB gestuurd.
En vermeld richting die persoon ,en in je schema's ook even in het vervolg de capaciteit in amperes van je accu's per stuk.
Dat is belangrijk i.v.m. de capaciteit van je omvormer ,cq charger.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Waterman »

Funnyric schreef: zo okt 04, 2020 12:34 pm UDe enige vraag is, hoe kan ik een voorziening maken om alle accu’s zonder schakelaars op te laden. Als ik dat weet ga ik verder met uitzoeken hoeveel ampere de dynamo levert en de accu’s enz.
Ik vraag me zo langzamerhand af ,of je het niet begrijpt,of het niet begrijpen wilt.
Want om het automatisch te krijgen ,is het je al een paar keer haarfijn uitgelegd.
Dan is er maar één weg ,en dat is een ArgoFET.
Indien je dat met Cyrixxen wilt doen ,prima, maar dan ben je alleen maar duurder uit,want dan ben je er 2 stuks nodig.
2 keer een set met kabels etc erbij ,is 2 keer 90 euro ,dus is een ArgoFET een betere en schonere oplossing.
Maar ik betwijfel het ,of je het wilt aannemen.

Een gedeelte van je laatste antwoord is daar mede debet aan.
Je geeft zelf aan dat er capaciteit niet van belang is .
Dan vraag ik mij af, als je het allemaal al weet ,waar stel je dan hier vragen? :o
Kunnen wij beter aan jou de vragen gaan stellen toch? :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Ook van hier, wees duidelijk.
Wat ik al zei, de boegschroef en startaccu hoeven niet geladen te worden door de walstroom.
Als je je zaken goed voor elkaar hebt is dat volledig overbodig.
Ik zeg dat al hier in dit bericht.
Gebruik voor de dynamo die Agrofet en de rest is bijzaak.

Je startaccu is alleen maar dat, je startaccu.
Daar dient het ding voor, om te starten.
En als de motor loopt neemt de dynamo de elektriciteitsvoorziening over.
Zelfde met de boegschroef, die gebruik je alleen voor de boegschroef en die gebruik je als de motor loopt.
Dus de dynamo vult de gebruikte energie aan.
Alleen de huishoudaccu, die gebruik je ook bij gestopte motor.
Als je aan de walstroom ligt is dat ook de enige die bijgeladen kan worden omdat je energie gebruikt.
Dus kan de Atlas ineens op de hh-accu.

Alles wat je anders wilt is onnodig gecompliceerd en ruim overbodig...


Zelfs met mijn eigen installatie, vier verschillende accu's, drie verschillende dynamo's en twee soorten 230V supply is alleen de huishoudaccu die een eventuele acculader van 230V heeft. (met een noodlader voor de 24V omdat dat dat ook de besturing voed)
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Waterman »

Nederlandse gebruiksaanwijzing Victron Combi Atlas 12/800/30
https://www.victronenergy.nl/Manuals/at ... 04001n.PDF
Funnyric schreef: zo okt 04, 2020 3:14 pm Dus een ArgoFet met 2 uitgangen en 1 ingang.
Ik zou een ArgoFET met 3 uitgangen ,als ik je was.
Je hebt 3 accu's ,dus ook 3 uitgangen.
Als je 2 uitgangen neemt,moet er nog een Cyrix tussen 2 accu's,dat lijkt me totaal overbodig,en je maakt het daarmee extra duur,en je krijgt meer kabels.Niet doen dus.

Je eerste posting:
Funnyric schreef: do okt 01, 2020 8:28 pm Op mijn boot heb ik 3 accu's die worden opgeladen door een Atlas Combi 12/800/30
Ik wil hier een Victron laadstroomverdeler op aansluiten zie schema. Kan dit wel?
Ja dat kan op basis van de summiere info die je ons verstrekt.
In het schema zie je een rode aansluiting lopen. Dit met de gedachten dat de laadstroomverdeler geen spanning terug geeft aan de Atlas Combi. En dus de omvormer alleen gevoed zal worden door de lichtaccu.
Waarvoor moet je dan een voeding voor de AC hebben?
Wil je accu's met accu gaan laden.
Waarvoor dient er dan een voeding te komen,want het waarom,dat laat je in deze thread tot dusverre totaal achterwege.

Of verwacht je van ons,dat wij eerst het internet af gaan struinen,op zoek naar een manual van een Atlas Combi 12/800/30 en daar eerst een studie van gaan maken ,en zodoende jou van een antwoord moeten voorzien.

Tot dusverre was de Vraag Hoe laad ik automatisch 3 accu's op".
Dan is het antwoord daarop , simpel een ArgoFET ,los van het feit van wat een Atlas Combi is,want dat is voor mij een laadeenheid,waarin 230 V gaat,en 12 volt uitkomt om je accu's te voeden.
Schijnbaar is er meer, want het is combi, maar waarvoor??????????
Dit heb even van het andere forum afgeplukt:
De achterliggende gedachten zijn dat ik voeding nodig heb om de Atlas Combi (omvormer) te kunnen laten werken. Nu weet ik dat er dus geen ArgoFet op de Atlas Combi kan.
Als jij die stelling bent toegedaan, geef me dan nog eens een reden waarom ik mij nog langer in jouw vragen zou moeten verdiepen,als je op voorhand al dergelijke uitspraken doet,en dat dat de waarheid is?
Funnyric schreef: zo okt 04, 2020 1:45 pm Het is uitgelegd op de manier die onjuist is.
Misschien dat u even wat terug moet lezen.
Heb ik inmiddels gedaan.
Geef dan antwoord op de vraag " waar haal je de voeding vandaan zonder dat je hiermee de overige accu's laad en ontlaad"
Waarvoor?
Wil je accu's met accu's opladen?
Nogmaals,als jij niet aangeeft waarvoor,moeten wij dat dan eerst uitvissen?
Je vraag was toch, hoe laad ik mijn accu automatisch op?
Dat is het antwoord heel simpel ,een ARGOFET.
U doet alsof ik een eigenwijs persoon bent die niet wil luisteren.
Dank U.
Wel eens over nagedacht dat er info betreffende je Atlas Combi ontbreekt?
Ik stel gewoon wat vragen waarin ik hoop een antwoord te krijgen.
Maar de info die al aanwezig was bij jou, ontbreekt in dit draadje totaal.
De ArgoFet kan dus gewoon op de dynamo dat is geen probleem.
Ja
Maar zal niet werken op de Atlas Combi gezien je dan geen voedingspanning meer heb.
Waarom niet? waarom kan er geen draad van je lichtaccu naar je AtlasCombi?
Wat is daar op tegen?
Ik ken het device niet,maar zijn er geen separate ingangen?
Ps laten we open staan voor elkaar i.p.v. van te gaan oordelen.
Schijnbaar ben ik al veroordeeld.
Ik ga niet het gehele internet afstruinen op zoek naar info betreffende jou Atlas Combi.
Als jij het niet geeft,mij best.
De rest is aan jou.
Richt je pijl maar Aquanaut,dat is de persoon die daar meer van af weet,of hetgeen jij wil, wel en wat niet kan.

Ik wens U allen verder een gezegende zondag toe.

P.S.
Jenny ,ik kom er nu achter ,dat het probleem zijn accu's niet zijn,maar in feite zijn Atlas combi.
Die moet om een bepaalde reden, welke dat is weet ik niet,want dat geeft hij niet aan, van een voeding worden voorzien.
Aam het ladergedeelte zou in feite een ArgoFET kunnen,die zijn accu's automatisch laad,en dan moet er een separate draad van de lichtaccu naar het "combi gedeelte van de Atlas om dat gedeelte te voeden.
Maar of dat kan,en/of daar een aansluiting voor is,weet ik niet.
Laatst gewijzigd door Waterman op zo okt 04, 2020 7:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Beste Funnyric, nog een keer, er geen noodzaak om de andere accu's te laden dan alleen je huishoudaccu.
Als je motor niet draait worden de startaccu en de boegschroefaccu niet gebruikt en hoeven dus ook niet geladen te worden.
Iets dat ik (en anderen hier) vanaf bijna het begin al zeg, maar wat blijkbaar niet is wat je wilt horen.

Daarom trek ik mijn toetsenbord nu van je af.
Pruts lekker verder en luister naar mensen die de materie niet begrijpen en of er geen verstand van hebben.

Succes.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

Man Man Man wat een volslagen kinderachtig gedoe hier.

Het gaat jullie goed, en ik wens jullie een behouden vaart.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Waterman »

Funnyric schreef: zo okt 04, 2020 5:07 pm Nog even wat over de Atlas Combi waar ik onterecht vanuit ging dat men wist wat voor apparaat dit is.
Daar ging het in dit draadje toch niet om?
Dus dat was niet relevant om dat op te zoeken
Funnyric schreef: zo okt 04, 2020 5:07 pmDit apparaat is een omvormer en tevens acculader in 1 vandaar de naam COMBI. Er is maar 1 ingang 12volt aanwezig waarmee de omvormer voorzien wordt van spanning maar deze ingang is ook tevens de uitgang 12volt om de accu's op te laden.
Waar haal je die info vandaan?
Ik ben dat namelijk niet met je eens.
Hieruit blijkt namelijk,dat je geen gebruiksaanwijzingen leest.
Er zijn wel degelijk 2 aansluitingen voor 12Volt.
Eentje input,en eentje output.
Manual vanaf pagina 60 Paragraaf 4.4.4.
Illustratie 8 , Input 12 Volt t.b.v. de omvormer.
Illustratie 9 , aansluitingen 19 en 20 zijn de output 12 Volt van de acculader.

Het kan ook andersom zijn,maar dat is te controleren.
Zet de walstroom erop,en meet op de punten Plus en Min van 19 en 20 of je daar 12 volt spanning hebt.(draden mogen niet aangesloten zijn op de accu.
Zo ja dan is dat correct.Zo nee,dan is het een input,en zijn de aansluitingen van illustratie 8, aansluitingen op de printplaat de laadaansluitingen van accu lader.
Maar ik denk dat 19 en 20 de accu laadkabels zijn,en die van illustratie 8,je input aansluitingen voor je omvormergedeelte zijn(12V-->230V)
Waarom? Dat moeten dikkere draden zijn,dan die van 19 en 20.
Funnyric schreef: zo okt 04, 2020 5:07 pmAls deze in/uitgang wordt aangesloten op de ArgoFet input en de overige output 1 (lichtaccu) output 2 (startaccu) ontbreekt de 12volt toevoer naar de Atlas Combi. Sluit je output 1 (lichtaccu) ook aan op de ingang van de atlas dan is deze ook verbonden met de input van de ArgoFet.
Zodoende laad en ontlaad je de overige accu (output 2) met de lichtaccu.
Het laadgedeelte is staat dus niet los van de omvormer gedeelte.
Nee dat is geen in en uitgang.
Zie hierboven.

Weet je wat jij eens moet leren?
Afleren dat je uitspreken doet,die nergens op gestoeld zijn,en puur eigen aannames zijn.
Mag ik je een advies geven?
Lees eens goed een gebruiksaanwijzing door,alvorens dergelijke uitspraken te doen.
Want dat vermijd een hoop onzinnige discussies namelijk.
En ja ,je zou dus gewoon een ArgoFET kunnen aansluiten op de uitgangsdraden,te weten 19 en 20 ,en de omvormer van spanning kunnen voorzien via de input-aansluitingen van illustratie 8,blz 61, Paragraaf 4.4.4. Accu aansluiting.
Misschien moet je nog via een jumpersetting deze op ON zetten,wat te zien is in illustratie 10. Jumpers.
Over dat laatste kan Aquanaut je beter inlichten.
Laatst gewijzigd door Waterman op zo okt 04, 2020 7:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

Waterman schreef: zo okt 04, 2020 6:39 pm
Funnyric schreef: zo okt 04, 2020 5:07 pm Nog even wat over de Atlas Combi waar ik onterecht vanuit ging dat men wist wat voor apparaat dit is.
Daar ging het in dit draadje toch niet om?
Dus dat was niet relevant om dat op te zoeken
Dit apparaat is een omvormer en tevens acculader in 1 vandaar de naam COMBI. Er is maar 1 ingang 12volt aanwezig waarmee de omvormer voorzien wordt van spanning maar deze ingang is ook tevens de uitgang 12volt om de accu's op te laden.
Waar haal je die info vandaan?
Ik ben dat namelijk niet met je eens.
Hieruit blijkt namelijk,dat je geen gebruiksaanwijzingen leest.
Er zijn wel degelijk 2 aansluitingen voor 12Volt.
Eentje input,en eentje output.
Manual vanaf pagina 60 Paragraaf 4.4.4.
Illustratie 8 , Input 12 Volt t.b.v. de omvormer.
Illustratie 9 , aansluitingen 19 en 20 zijn de output 12 Volt van de acculader.

Het kan ook andersom zijn,maar dat is te controleren.
Zet de walstroom erop,en meet op de punten Plus en Min van 19 en 20 of je daar 12 volt spanning hebt.(draden mogen niet aangesloten zijn op de accu.
Zo ja dan is dat correct.Zo nee,dan is het een input,en zijn de aansluitingen van illustratie 8, aansluitingen op de printplaat de laadaansluitingen van accu lader.
Maar ik denk dat 19 en 20 de accu laadkabels zijn,en die van illustratie 8,je input aansluitingen voor je omvormergedeelte zijn(12V-->230V)
Waarom? Dat moeten dikkere draden zijn,dan die van 19 en 20.
Als deze in/uitgang wordt aangesloten op de ArgoFet input en de overige output 1 (lichtaccu) output 2 (startaccu) ontbreekt de 12volt toevoer naar de Atlas Combi. Sluit je output 1 (lichtaccu) ook aan op de ingang van de atlas dan is deze ook verbonden met de input van de ArgoFet.
Zodoende laad en ontlaad je de overige accu (output 2) met de lichtaccu.
Het laadgedeelte is staat dus niet los van de omvormer gedeelte.
Nee dat is geen in en uitgang.
Zie hierboven.

Weet je wat jij eens moet leren?
Afleren dat je uitspreken doet,die nergens op gestoeld zijn,en puur eigen aannames zijn.
Mag ik je een advies geven?
Lees eens goed een gebruiksaanwijzing door,alvorens dergelijke uitspraken te doen.
Want dat vermijd een hoop onzinnige discussies namelijk.
En ja ,je zou dus gewoon een ArgoFET kunnen aansluiten op de uitgangsdraden,te weten 19 en 20 ,en de omvormer van spanning kunnen voorzien via de input-aansluitingen van illustratie 8,blz 61, Paragraaf 4.4.4. Accu aansluiting.
Misschien moet je nog via een jumpersetting deze op ON zetten,wat te zien is in illustratie 10. Jumpers.
Over dat laatste kan Aquanaut je beter inlichten.
Ik zal het aan Victron doorgeven dat zij het onjuist hebben.

Einde mijn toevoegingen op dit forum.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Waterman »

Funnyric schreef: zo okt 04, 2020 6:38 pm Man Man Man wat een volslagen kinderachtig gedoe hier.
Het gaat jullie goed, en ik wens jullie een behouden vaart.
Vind je het van je zelf niet kinderachtig,om nu je de oplossing hebt voor je probleem,om alle postings die je hebt geplaatst,allemaal leeg te maken, en er een punt voor in de plaats voor terug te zetten?
FunnyRic,it is not so Funny.
Jij ook behouden vaart FunnyRic.


Funnyric schreef: zo okt 04, 2020 6:44 pm Ik zal het aan Victron doorgeven dat zij het onjuist hebben.
Einde mijn toevoegingen op dit forum.
Is dat het enigste wat je daarover te zeggen hebt FunnyRic?
Is dat het enigste ,waarvoor ik wij onze gehele zondag opofferen ten behoeve van jou problemen?
FunnyRic,it is not so Funny .

Als jij denkt,dat wij hier een helpdesk zijn,voor het oplossen van problemen van derden,dan kan je dat beter uit je hoofd zetten.
Wij zijn bootjes eigenaren,die hun ervaringen proberen te delen met anderen,en eventueel anderen helpen met een probleem,door deze proberen op te lossen.
Niets meer en niets minder.
No helpdesk van Victron,nu helpdesk van wie dan ook.

FunnyRic het ga je goed,en ik hoop dat je anderen ook van info kan voorzien,als daar om gevraagd wordt.
Problem solved.
End of case.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie