Accuscheiding en Atlas Combi

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Wat de beste man over het hoofd ziet is dat Victron maakt wat de klant wil.
Of het nodig is of niet...
Als het maar verkoopt..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Aquanaut »

Twei Woiven schreef: zo okt 04, 2020 7:42 pm Wat de beste man over het hoofd ziet is dat Victron maakt wat de klant wil.
Of het nodig is of niet...
Als het maar verkoopt..
Vreemde reactie voor iemand die zich zo'n beetje elke post "Professioneel electricienne" blijft noemen.

Iemands vraag beantwoorden zonder continue een eigen mening op te leggen lijkt erg moeilijk.
Al dan niet met dooddoeners als "" Even een reactie van een pro, E is mijn source om jam op mijn broodje te krijgen"

Een diodebrug of fetbrug kan niet worden gebruikt met een lader omvormer combinatie.
Hoe stellig Waterman ook schermt met handleidingen en dat TS die maar eens goed moet lezen......
(de genoemde input en output zijn de AC aansluitingen)

Het forum dankt zijn bestaansrecht aan forumgenoten die reacties of vragen posten, als die laatste soort weggejaagd wordt houdt het uiteindelijk allemaal op.

#DOESLIEF

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Deels met je eens Auquanaut, maar je zal met me eens zijn dat fabrikanten maken wat de klanten vragen, ongeacht of het nuttig is of iets toevoegt.
Ik kom op heel veel soorten schepen, variërend van zeeschepen tot 'jaggies' en wat er tussen zit.

Mijn reactie was dan ook, de lader/omvormer op de huishoudaccu en de andere accu's gewoon via de dynamo en een fetbrug of diodebrug.
Simpelste manier en 'hufterproof'.
Helaas was dat niet wat de TS wilde horen..
Dan houd het op.

Tzt zal ik wel eens een principe schematje tekenen van hoe bij ons scheepje eea in elkaar zit.
Mag jij er commentaar op geven Auquanaut, lijkt me leuk en leerzaam.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Aquanaut »

Twei Woiven schreef: ma okt 05, 2020 10:42 am
Dan houd het op.
Klopt, voor jou ja, maar wellicht niet voor de TS.

Die stelt een legitieme vraag waar hij graag een antwoord op wil hebben.
Je kunt hem een keer de wedervraag stellen of de oplossing wel is wat hij werkelijk voor ogen heeft maar laat ieder in zijn waarde.
Dus is de door hem gewenste oplossing niet jouw voorkeur maar niet technisch onjuist onthoudt je dan van verder commentaar en denk wat je ervan vindt
Soms hebben verlangde oplossingen een dieperliggende reden of oorzaak.
Je kunt dan blijven doordrukken dat het volgens jouw manier opgelost moet worden maar dat heeft geen zin.
En dan doel ik niet zo zeer op jouw uitspraken maar ook op die van andere die hele stellige antwoorden posten en verwijten richting TS plaatsen terwijl hun zo stellige antwoord kant noch wal raakt.

Kort samengevat post ik het al een tijdje als mijn handtekening.

vwb producten die onzinnig zijn, je bepaalt uiteindelijk zelf wat je koopt.
Als je met je post wil suggereren dat een Cyrix een onzinnig product is wil ik je wel een uitdaging geven hoeveel van deze onzinnige producten er op dit moment in alleen Nederland in gebruik zijn.
En uiteraard produceert een fabrikant geen producten waar geen vraag naar is.
Over het algemeen zijn dit geen producten die geen nut hebben, in ieder geval niet in de markten waarin wij ons bevinden.

Dat schema van jouw boot, kom maar op!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door wrotter »

beste waterman ik kan die dingen nog zelf verplaatsen en heb het bij andere schepen ook gedaan ,ok best een klusje .
ik lees soms wel eens over dingen heen en kom dan wat later aanzakken .
wel valt het mij op dat er gasten zijn die ingewikkelde instalatie,s uit denken helaas denk ik nog oud .en dus werkt de instalatie al jaren goed wel met wat moderne dingen geleerd bij bezoeken aan victron indertijd en bij accuservige amsterdam al heel lang geleden en een beste monteur van turkstra sneek .
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Waterman »

Aquanaut schreef: ma okt 05, 2020 10:10 am de genoemde input en output zijn de AC aansluitingen
Aquanaut
Ik verwijs nergens naar Alternating Current(wisselstroom aansluitingen)
Paragraaf 4.4.4. van Manual Ac04001n , zijnde voor het toestel Combi Atlas 12/800/30
met Illustratie 8 op blz 61 ,zie ik een dikke plus en dikke min.
Dat is een DC(Direct Current ,gelijkstroom) input aansluiting,want deze komt van een accu af,vermoedelijk de service accu.
Er staat duidelijk bij in de illustratie,negatieve en positieve accu aansluitingen
Een accu heeft nog nooit AC(wisselstroom) geleverd.

Verder verwijs ik naar illustratie 9 op blz 63 van dezelfde manual,net boven Paragraaf 4.5 , de aansluitingen 19 en 20.
Dat is de output aansluiting naar de start accu,ook een Direct Current(gelijkstroom aansluiting).
Er staat duidelijk bij , Anlass batterie positieve en negatieve anschluss.
Een Anlasser is een startmotor,en een anlass batterie is een startaccu.
En een start accu is ook nog nooit een AC(wisselstroom) ding geweest.

Je mag gerust bij je mening blijven hoor,heb ik geen moeite mee.
Maar dan heb ik mijn laatste Victron apparaat gekocht,want een bedrijf dat prachtige producten fabriceerd,maar geen kaas heeft gegeten van het schrijven van manuals,daarvan hoe ik geen product weer.
Ik wil niet na aankoop constant de hulp moeten inroepen van derden van Victron.
Niet voor niets zit er een manual bij,en anders is deze downloadbaar.
Maar als deze niks waard is,heb ik niks aan een produkt van hun.

Hier de link van manual.
https://www.victronenergy.nl/Manuals/at ... 04001n.PDF
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Even een snelle schets, vragen opmerkingen, kom maar op

Buiten dat ik nu zie dat ik het accusymbool verkeerd om heb getekend en een lusje vergeten ben, snelle schets zei ik toch.. :mrgreen:

Afbeelding

En de 230 sturing...
Ja we gaan door het donker, maar dat is een keuze.
En het plaatje staat op de kop..

Afbeelding
In de praktijk gaat de wissel overigens met drie stevige relais gebeuren, iedere source een eigen relais die via de 230V relais gestuurd worden.
Maar het principe blijft gelijk.
Er komt natuurlijk nog eea aan veiligheid bij maar dat is in deze weggelaten.
Vertragingen en dergelijke van de genset zodat die eerst goed op toeren is voordat geschakeld wordt en zo.
Oja, de besturing is 24V.
Omdat daar gewoon veel meer in te verkrijgen is voor mij..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Aquanaut »

Waterman schreef: ma okt 05, 2020 7:29 pm
Ik verwijs nergens naar Alternating Current(wisselstroom aansluitingen)
Paragraaf 4.4.4. van Manual Ac04001n , zijnde voor het toestel Combi Atlas 12/800/30
De aansluitingen op plaatje 8 zijn de DC aansluitingen waardoor zowel de lader als de omvormer zijn werk doen.
De Atlas combi is bi-directioneel.
Links naast dit plaatje wordt geschreven over een input en een output, de AC aansluitingen,
Waterman schreef: ma okt 05, 2020 7:29 pm Verder verwijs ik naar illustratie 9 op blz 63 van dezelfde manual,net boven Paragraaf 4.5 , de aansluitingen 19 en 20.
Dat is de output aansluiting naar de start accu..
Welke maximaal 4A leveren zoals te lezen valt in paragraaf 1.3 op bladzijde 52:
Een startaccu kan op de tweede laderuitgang worden aangesloten. Deze lader kan een
startaccu laden met een maximale stroom van 4 Ampère.

Dus een gevalletje "De pot verwijt de ketel..."
Waterman schreef: ma okt 05, 2020 7:29 pm Je mag gerust bij je mening blijven hoor,heb ik geen moeite mee.
Gelukkig daar ben ik blij mee....
Waterman schreef: ma okt 05, 2020 7:29 pm Maar dan heb ik mijn laatste Victron apparaat gekocht...
Dus toch wel moeite mee?

Wiebren, de toon maakt de muziek, hoe jij op een zeer denigrerende manier starter van dit topic aanvalt kan imho niet.
Een kleine selectie:
Waterman schreef: ma okt 05, 2020 7:29 pm
Hieruit blijkt namelijk,dat je geen gebruiksaanwijzingen leest.....

Weet je wat jij eens moet leren?
Afleren dat je uitspreken doet,die nergens op gestoeld zijn,en puur eigen aannames zijn......
Waterman schreef: zo okt 04, 2020 4:44 pm
Of verwacht je van ons,dat wij eerst het internet af gaan struinen,op zoek naar een manual van een Atlas Combi 12/800/30 en daar eerst een studie van gaan maken ,en zodoende jou van een antwoord moeten voorzien......
Topic starter probeeert dan nog:
De achterliggende gedachten zijn dat ik voeding nodig heb om de Atlas Combi (omvormer) te kunnen laten werken. Nu weet ik dat er dus geen ArgoFet op de Atlas Combi kan.
Waar hij volledig gelijk in heeft overigens.
Maar dat past niet in jouw straatje dus:
Waterman schreef: zo okt 04, 2020 4:44 pm Als jij die stelling bent toegedaan, geef me dan nog eens een reden waarom ik mij nog langer in jouw vragen zou moeten verdiepen,als je op voorhand al dergelijke uitspraken doet,en dat dat de waarheid is?
Waterman schreef: zo okt 04, 2020 7:06 pm
Is dat het enigste ,waarvoor ik wij onze gehele zondag opofferen ten behoeve van jou problemen?
FunnyRic,it is not so Funny .

Als jij denkt,dat wij hier een helpdesk zijn,voor het oplossen van problemen van derden,dan kan je dat beter uit je hoofd zetten.
Een nieuw forumlid dat hier gewoon wat vragen stelt over apparatuur van zijn net gekochte schip.
Doe most die de ogen oet de kop schoamen

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Aquanaut »

Twei Woiven schreef: ma okt 05, 2020 8:13 pm Even een snelle schets, vragen opmerkingen, kom maar op

Buiten dat ik nu zie dat ik het accusymbool verkeerd om heb getekend en een lusje vergeten ben, snelle schets zei ik toch.. :mrgreen:

Afbeelding
Ik kan het maar net ontcijferen, maar niks mis mee..
Twei Woiven schreef: ma okt 05, 2020 8:13 pm En de 230 sturing...
Ja we gaan door het donker, maar dat is een keuze.
En het plaatje staat op de kop..

Afbeelding
Sorry maar ik zie alleen wat lijntjes van de tekst kan ik niets lezen.
Als ik hem zelf doorloop valt mij op dat het lijkt dat je het hele boordnet van en naar de genset trekt.
Dat zou ikzelf niet doen.
Een selecte groep welke altijd aan de inverter blijft hangen zou mijn voorkeur hebben.
Met die gedachten dat als je genset draait waarschijnlijk ook de accu's worden geladen waaraan de inverter hangt.
Behoudens de dubbele conversie bereik je hetzelfde, echter zonder door het donker te gaan.
En in de praktijk ga je toch de inverter niet uit zetten voor de tijd dat de genset loopt.
Zware verbruikers uiteraard rechtstreeks, maar een "nobreak" groep op de inverter.
Je zal wel elektrisch gaan koken, mijn tip hierbij is een kooktoestel aan te schaffen waar je de platen en besturing kunt scheiden.
Het kleinste plaatje samen met de besturing op de omvormer en de rest op de genset.
Zo voorkom je dat je voor een gekookt eitje of een pannetje warme melk elke keer de genset moet starten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Auquanaut, mensen blijven mensen.
En mensen die op een lijn zitten wat hun gedachten aangaat zijn niet te veranderen.
Wat de TS aangaat, ik heb de indruk dat ie het niet begreep.
Of niet begrijpen wilde.
Dan houd het op.

Ik maak dat op meerdere technische fora wel mee.
Dan stop ik.
Ik meld dat dan nog wel overigens, ook in dit draadje.
Dat kan ook onvriendelijk overkomen, maar ik heb geen zin in 'zij heeft gezegd dat'....

Ik heb de wijsheid ook niet altijd in pacht, maar ik weet in de regel wel wat de meest solide oplossing is.
En als ik het niet weet, dan meld ik dat ook wel.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Auquanaut, ik wil je de plaatjes wel doorsturen.
Een nobreak deel is eigenlijk wel een aardig idee, had ik nog niet zo bij stil gestaan.
Is ook relatief simpel te realiseren.

Inderdaad is de genset voor koken en wasmachine.
En eventueel andere tijdelijke zware gebruikers die tijdelijk aan boord zijn. (generator zou in principe 35A 230 moeten kunnen leveren)
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Aquanaut »

Twei Woiven schreef: ma okt 05, 2020 9:42 pm Auquanaut, ik wil je de plaatjes wel doorsturen.
Mailadres vind je in mijn profiel, ik zie ze wel verschijnen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Plaats reactie