Accuscheiding en Atlas Combi

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Waterman »

Ik vraag me trouwens al een hele poos af wat jij bedoeld met een "Victron batterij combiner".
Is dat een Argofet of is dat een Cyrix.

De laatste is een batterij combiner ,maar aan jou tekening te zien ,is het een Argofet.
Trouwens aan een Cyrix kan je bij mij weten ,geen meerdere accu's hangen.

Zoek maar eens naar Argo FET Laadstroom verdelers.
Die komt dichter bij je schema in de buurt.

Je 3 standen schakelaar moet ertussenuit
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Waterman »

Funnyric schreef: za okt 03, 2020 12:41 pm Ik bedoel de victron ArgoFet inderdaad. En dan nog werkt dat niet zoals ik beschreven heb in het schema. De 3 standen schakelaar moet er tussen blijven (op de dynamo aansluiting op de schakelaar na dan). Hierdoor kan alles uitgezet worden of kun je kiezen van welke accu de bootvoorziening 12volt moet werken.
Ik heb het bijna net zo als jij,maar waar jij de Argo FET hebt,heb ik een 3 standen schakelaar.
De ArgoFET is in feite niks anders dan een automatische 3 standen schakelaar die de accu's automatisch regelt.
En tussen huishoud accu en boegschroef accu heb ik een Cyrix zitten( Wat jij een battery Combiner noemt).
Dat moet wel,want beide accu hebben een verschillende inhoud.
Die Argo FET regelt dat voor jou,en hoef je dus zelf niks te doen,en zodoende ben je geen Cyrix nodig.
Hierdoor kan bv een start accu of een andere accu dus nooit leeglopen.
Dat kan wel als je de stand van die 3 standen schakelaar verkeerd hebt staan, bv op Both.

Wat de één een onnodig en nutteloos ding vind,vind ik dat van niet.
Ik heb die schakelaar ook,en als ik hem op nul heb staan,heb ik geen stroom op mijn dashboard,en kan ik niet starten.
Hij moet dus op 1 of op 2 of op beide staan.

En het klopt wel,als je die 3 standen er tussen vandaan haalt ,dat je dan niks uit kan zetten.

En zoals het bij mij zit,heb ik dat ook voorgelegd aan iemand van Victron,en die raadde mij de ArgoFET af,omdat het bij mij al geregeld werd met een Cyrix.

Heb jij inmiddels die ArgoFET?
Zo nee ,zet daar je 3 standen tussen,en koppel de service accu met een Cyrix aan je boegschroef accu,en zet dat onder stand 2.
Stand 1 ,je start accu.
Kun je de draaischakelaar van de 3 standen schakelaar op nul zetten,en is alles uit.
En de laaddraad van de Omvormer en de Dynamo zet je op een aansluiting die daarvoor geschilt,zodat je bij het verdraaien van de draaiknop altijd altijd de accu( stand 1 of stand 2) van je keuze kan opladen.
Nadeel is, je moet het zelf doen,en koppie erbij houden.
Zo zit het ook bij mij.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door wrotter »

ik heb er ook een agrofed in gezet dit op aan raden van ,
die lui zijden donder alles er maar uit een vierbanken ingezet en nooit geen gedonder meer altijd volle accu,s ,en apart van dit alles op de huishoud nog 200 wp zonnepanelen .
dynamo 90 amp accu ruimte 2x 145 amp start en boegschroef en 4 x 225 huis alles 12 volt
op mijn vorige schip had ik voor de huidshoud accus 2x 90 ampere dynamo,s onafhankelijk op de poeli maar door middel van een velt schakelaar op het bedienings paneel kon ik een of bijde uitschakelen en de hooft motor had een eigen startdynamo accu dit alles was 24 volt accu ruime was ongeveer 2000 amp u. toen hadden we nog geen agrofeds en dergelijke gewoon de ingebouwde regelaars van de dynamo,s.
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Achter de dynamo zo een cytrix en achter de Atlas zo een ding.
Kost wat, maar dan heb je wat.

Btw, ik kan alles uitschakelen door de hoofdzekering uit te zetten.
Voor iedere regelset een hoofdzekering. (startaccu generator doet het zonder, daar zit verder niks aan.)
Als ik langdurig weg ben zet ik dus drie hoofdzekeringen om en het hele schip is dood.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Waterman »

Funnyric schreef: za okt 03, 2020 2:30 pm Ik wil dus in het schema dat de Atlas 2 accu’s oplaad. De start en lichtaccu die dus aan walstroom worden opgeladen door de Atlas. Tijdens het varen wil ik dat ze worden opgeladen door de dynamo.
Dat is heel gemakkelijk.
Of zoals ik het hierboven heb uitgelegd ,met een draaischakelaar en een Cyrix.
Of met een Argofet.

Aangezien je het automatisch wilt hebben ,zou ik een ArgoFET plaatsen.
De lus boven moet eruit, want anders werkt de Argofet niet.
Wat je wilt bereiken ,doe je daarmee teniet
Maar dan moet de 3 standen schakelaar eruit ,en daarvoor in de plaats ,plaats je een rode sleutel.
Die zet je ook in de draad naar de boegschroef en motor. Kun je alles uitschakelen.
Nogmaals ,wat jij wil met je 3 standen schakelaar gaat dat niet,want dat ga je accu's koppelen.


Trouwens ,op dat andere forum waar je deze vraag ook plaatst ,zul je ook geen andere antwoorden krijgen heb ik al gezien.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Waterman »

wrotter schreef: za okt 03, 2020 2:26 pm accu ruimte 2x 145 amp start en boegschroef en 4 x 225 huis alles 12 volt
Bliksikater , 4 van die zware jongens erin?
Ik mag aannemen dat je die er niet zelf in zet ,65 kilo per stuk
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Waterman »

Funnyric schreef: zo okt 04, 2020 10:00 am Wat ik mij afvraag is, waar haalt u de voeding vandaan als de lus boven in mijn schema op de ArgoFet weg is?
Op de ArgoFET zitten 3 of 4 aansluitingen,naar gelang de uitvoering.
Op wat jij de Batterij Combiner noemt ,in feite dus de ArgoFET zitten in dit geval 4 aansluitingen
De meest rechtse is de aansluiting voor de voeding vanaf omvormer en/of dynamo ,en op de andere 3 sluit je de accu's aan.

Maar waarom download je niet even een schema van de ArgoFET vanaf de site van Victron?
Daar staat alles haarfijn op.

Je gaat naar Bleupowershop ,je selecteert de ArgoFET van je keuze, en daar vind je vanzelf , "Bekijk hier de handleiding .........."
https://www.bluepowershop.nl/accu/accus ... gJ0s_D_BwE
Daar staan de schema's ook in.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Dit maakt het een stuk simpeler en feitelijk je hele schakelaargedoe overbodig.
Waarschijnlijk kan je de lader zelfs nog bot aan de B+ van de dynamo hangen en regelt het allemaal vanzelf.
Alleen even kijken of de lader het leuk vind om permanent aan de B+ te hangen, maar daar voorzie ik niet ineens probleem....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Dan zet je het ding rechtstreeks op de HH accu en laat je de rest de rest.
Immers, de startaccu moet normaal voldoende hebben aan de dynamo en de boegschroef accu ook.
Je moet het niet ingewikkelder maken dan strikt noodzaak.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

Twei Woiven schreef: zo okt 04, 2020 11:46 am Dan zet je het ding rechtstreeks op de HH accu en laat je de rest de rest.
Immers, de startaccu moet normaal voldoende hebben aan de dynamo en de boegschroef accu ook.
Je moet het niet ingewikkelder maken dan strikt noodzaak.
Als ik de Combi op de HH accu zet en dus ook op de input van de ArgoFet dan laad en ontlaad ik de overige accu's met de HH accu.
Ik hoop met het nieuwe schema dat ik het wat beter kan uitleggen. Ik denk met het nieuwe schema een voorziening te hebben dat alle accu's worden geladen zowel tijdens het varen als aan walstraam.
Plaats reactie