Zou je mij een plezier willen doen?
Zoek even contact met Aquanaut ,hier ook op het forum.
Trouwens op dat andere forum heet hij ook Aquanaut.
Die legt je het haarfijn uit.
Is daar zeer kundig in.
Veel Succes ermee.
Moderators: sailor wim, frank
Zou je mij een plezier willen doen?
En vermeld richting die persoon ,en in je schema's ook even in het vervolg de capaciteit in amperes van je accu's per stuk.
Ik vraag me zo langzamerhand af ,of je het niet begrijpt,of het niet begrijpen wilt.
Ik zou een ArgoFET met 3 uitgangen ,als ik je was.
Ja dat kan op basis van de summiere info die je ons verstrekt.
Waarvoor moet je dan een voeding voor de AC hebben?In het schema zie je een rode aansluiting lopen. Dit met de gedachten dat de laadstroomverdeler geen spanning terug geeft aan de Atlas Combi. En dus de omvormer alleen gevoed zal worden door de lichtaccu.
Als jij die stelling bent toegedaan, geef me dan nog eens een reden waarom ik mij nog langer in jouw vragen zou moeten verdiepen,als je op voorhand al dergelijke uitspraken doet,en dat dat de waarheid is?De achterliggende gedachten zijn dat ik voeding nodig heb om de Atlas Combi (omvormer) te kunnen laten werken. Nu weet ik dat er dus geen ArgoFet op de Atlas Combi kan.
Heb ik inmiddels gedaan.
Waarvoor?Geef dan antwoord op de vraag " waar haal je de voeding vandaan zonder dat je hiermee de overige accu's laad en ontlaad"
Dank U.U doet alsof ik een eigenwijs persoon bent die niet wil luisteren.
Maar de info die al aanwezig was bij jou, ontbreekt in dit draadje totaal.Ik stel gewoon wat vragen waarin ik hoop een antwoord te krijgen.
JaDe ArgoFet kan dus gewoon op de dynamo dat is geen probleem.
Waarom niet? waarom kan er geen draad van je lichtaccu naar je AtlasCombi?Maar zal niet werken op de Atlas Combi gezien je dan geen voedingspanning meer heb.
Schijnbaar ben ik al veroordeeld.Ps laten we open staan voor elkaar i.p.v. van te gaan oordelen.
Daar ging het in dit draadje toch niet om?
Waar haal je die info vandaan?
Nee dat is geen in en uitgang.Funnyric schreef: ↑zo okt 04, 2020 5:07 pmAls deze in/uitgang wordt aangesloten op de ArgoFet input en de overige output 1 (lichtaccu) output 2 (startaccu) ontbreekt de 12volt toevoer naar de Atlas Combi. Sluit je output 1 (lichtaccu) ook aan op de ingang van de atlas dan is deze ook verbonden met de input van de ArgoFet.
Zodoende laad en ontlaad je de overige accu (output 2) met de lichtaccu.
Het laadgedeelte is staat dus niet los van de omvormer gedeelte.
Ik zal het aan Victron doorgeven dat zij het onjuist hebben.Waterman schreef: ↑zo okt 04, 2020 6:39 pmDaar ging het in dit draadje toch niet om?
Dus dat was niet relevant om dat op te zoekenWaar haal je die info vandaan?Dit apparaat is een omvormer en tevens acculader in 1 vandaar de naam COMBI. Er is maar 1 ingang 12volt aanwezig waarmee de omvormer voorzien wordt van spanning maar deze ingang is ook tevens de uitgang 12volt om de accu's op te laden.
Ik ben dat namelijk niet met je eens.
Hieruit blijkt namelijk,dat je geen gebruiksaanwijzingen leest.
Er zijn wel degelijk 2 aansluitingen voor 12Volt.
Eentje input,en eentje output.
Manual vanaf pagina 60 Paragraaf 4.4.4.
Illustratie 8 , Input 12 Volt t.b.v. de omvormer.
Illustratie 9 , aansluitingen 19 en 20 zijn de output 12 Volt van de acculader.
Het kan ook andersom zijn,maar dat is te controleren.
Zet de walstroom erop,en meet op de punten Plus en Min van 19 en 20 of je daar 12 volt spanning hebt.(draden mogen niet aangesloten zijn op de accu.
Zo ja dan is dat correct.Zo nee,dan is het een input,en zijn de aansluitingen van illustratie 8, aansluitingen op de printplaat de laadaansluitingen van accu lader.
Maar ik denk dat 19 en 20 de accu laadkabels zijn,en die van illustratie 8,je input aansluitingen voor je omvormergedeelte zijn(12V-->230V)
Waarom? Dat moeten dikkere draden zijn,dan die van 19 en 20.Nee dat is geen in en uitgang.Als deze in/uitgang wordt aangesloten op de ArgoFet input en de overige output 1 (lichtaccu) output 2 (startaccu) ontbreekt de 12volt toevoer naar de Atlas Combi. Sluit je output 1 (lichtaccu) ook aan op de ingang van de atlas dan is deze ook verbonden met de input van de ArgoFet.
Zodoende laad en ontlaad je de overige accu (output 2) met de lichtaccu.
Het laadgedeelte is staat dus niet los van de omvormer gedeelte.
Zie hierboven.
Weet je wat jij eens moet leren?
Afleren dat je uitspreken doet,die nergens op gestoeld zijn,en puur eigen aannames zijn.
Mag ik je een advies geven?
Lees eens goed een gebruiksaanwijzing door,alvorens dergelijke uitspraken te doen.
Want dat vermijd een hoop onzinnige discussies namelijk.
En ja ,je zou dus gewoon een ArgoFET kunnen aansluiten op de uitgangsdraden,te weten 19 en 20 ,en de omvormer van spanning kunnen voorzien via de input-aansluitingen van illustratie 8,blz 61, Paragraaf 4.4.4. Accu aansluiting.
Misschien moet je nog via een jumpersetting deze op ON zetten,wat te zien is in illustratie 10. Jumpers.
Over dat laatste kan Aquanaut je beter inlichten.
Vind je het van je zelf niet kinderachtig,om nu je de oplossing hebt voor je probleem,om alle postings die je hebt geplaatst,allemaal leeg te maken, en er een punt voor in de plaats voor terug te zetten?
Is dat het enigste wat je daarover te zeggen hebt FunnyRic?