rheinstrom elekrisch toilet

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
blauwe hand
Berichten: 13
Lid geworden op: za apr 27, 2019 12:11 pm

rheinstrom elekrisch toilet

Bericht door blauwe hand »

Hallo mede watersporters,

ik heb van iemand een rheinstrom elektrische toilet overgenomen. Weet iemand van jullie hoe zón toilet precies werkt? Er staat op het hele internet vgl mij filmpje die daar duidelijkheid over geeft.
groetjes Cielke
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: rheinstrom elekrisch toilet

Bericht door JanSr »

In principe is het een strontmaler met daarachter op dezelfde as een impeller pomp. Een voetpedaal bedient de buitenboordskraan voor het spoelwater en de schakelaar voor de pomp.
Mijn ervaring is helaas weinig positief.
Het ding vreet stroom. Het maakt erg veel lawaai. iemand die 's nachts ff moet maakt de hele bemanning wakker.
Alle onderdelen gingen met enige regelmaat kapot. Vrijwel alles is van goed roestend ijzer.
Onderdelen slecht verkrijgbaar en voor de hoofdprijs.
Diverse afdichtingen op de pompas, de buitenboordskraan, de aan/uit schakelaar en de koolborstels.
De elektromotor heeft twee gelijmde permanente magneten in het motorhuis, die laten na verloop van tijd los, te horen aan nog veel meer lawaai.
Slecht bestand tegen dingen die er niet in horen.
Ik heb de dag gezegend dat we hem eindelijk (veel te laat) vervingen door een simpel hedendaags pomptoiletje.
blauwe hand
Berichten: 13
Lid geworden op: za apr 27, 2019 12:11 pm

Re: rheinstrom elekrisch toilet

Bericht door blauwe hand »

ok duidelijke taal. Nou heb ik iig een goede pot voor 150 euro............... Welk toilet heb je nu?
Het schijnt er een hoop lawaai wordt veroorzaakt door de waterpomp want model Y heeft deze niet en daarom een stuk stiller ook s'nachts. Water wordt hierbij door een aparte pomm toegevoerd. Bijvoorbeeld een dekwaspomp. Dus misschien dat ik deze pomp kan verwijderen. Het zijn immers allemaal losse onderdelen?
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: rheinstrom elekrisch toilet

Bericht door Klaver vier »

Ik denk dat het veel uitmaakt welk toillet je hebt ik heb de hato van vetus op 24 volt,die ik spoel met drinkwater en die bevalt mij prima en maakt weinig geluid.
Wat ik wel altijd doe is twee keer door trekken,dat doe ik omdat ik dan zeker weet dat ik geen aangekoekte messen krijg.
Ik heb hem toevallig net weer winterklaar gemaakt,drinkwater antievries er door en klaar is kees
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: rheinstrom elekrisch toilet

Bericht door JanSr »

blauwe hand schreef: za okt 10, 2020 8:02 pm ............... Welk toilet heb je nu?
Gewoon zo'n handbediend toilet uit het schap van George Kniest. Sindsdien jaren storingsvrije stoelgang.
Je moet je bemanning er wel van doordringen dat er niets in komt wat niet eerst gegeten is.
Zo ontdekte ik dat zo'n ding niet tegen BH beugels kan.....
blauwe hand
Berichten: 13
Lid geworden op: za apr 27, 2019 12:11 pm

Re: rheinstrom elekrisch toilet

Bericht door blauwe hand »

de impeller eruit gehaald. Het toilet is nu muistil. Het water ga ik nu met een stille centrifugaalpomp toevoeren. Pedaal verwijderen en een elektrische klep in de toevoer die ook tegelijk met de pomp bediend wordt. tevens een aparte schakelaar voor de versneider pomp.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: rheinstrom elekrisch toilet

Bericht door JanSr »

Dan komt er dus een aardige machinekamer bij.....
Met een rijtje nieuwe storingsmogelijkheden.
blauwe hand
Berichten: 13
Lid geworden op: za apr 27, 2019 12:11 pm

Re: rheinstrom elekrisch toilet

Bericht door blauwe hand »

valt best mee. Pomp heb je toch al nodig en verder goed en degelijke materialen en netjes aanleggen.
Plaats reactie