overspanning beveiliging

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

overspanning beveiliging

Bericht door Happydart »

Ik heb recent een probleem gehad met een mppt 75/15 , we kwamen aan boord en ik zag dat mijn batterijspanning 19 volt was.
Aangezien we een 12 volt systeem hebben was dit dodelijk voor mijn 2 service batterijen, bleek de regelaar dus de volle 19 volt van het zonnepaneel door te laten.
Ondertussen in garantie een nieuwe gekregen fijn opgelost dus, maar mijn nieuwe batterijen van 400 euro heb ik zelf mogen kopen.
Mijn vraag kan ik op een of andere manier een beveiliging achter dit soort regelaar plaatsen zodat me dit niet meer kan overkomen ?

O Ja, ik heb hier nog een cyrix ct liggen en in de bijsluiter staat beveiligd tegen temperatuur en overspanning die ertussen zetten ?
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: overspanning beveiliging

Bericht door Aquanaut »

Georges,
Een Cyrix is een intelligent relais om laadstroom te verdelen over meerdere batterijen.
Dit is geen overspanningsbeveiliging.
Een Cyrix tussen je batterij en de MPPT is dus niet mogelijk (Cyrix blijft altijd open)
Om gebruikers tegen te hoge batterijspanningen te beveiligen kun je wel gebruik maken van een battery alarm:
https://www.bluepowershop.nl/victron-accu-alarm-gx.html
Deze geeft een signaal wanneer de spanning de ingestelde waarden overschrijdt.
Uiteraard kun je hier een stukje automatisering aan hangen omdat het alarm ook via een relaiscontact beschikbaar is.

Wat je wel in het achterhoofd moet houden dat de kans dat je zoiets overkomt zeer klein is en dat niet alles te beveiligen is.
Niet ieder risico is af te dekken.
Maar technisch is het uiteraard mogelijk een dergelijke beveiliging op te bouwen, echter niet met een Cyrix.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: overspanning beveiliging

Bericht door Handige Harrie »

Ik heb wel eens in omvormers systemen gezien met een zenerdiode en een relais. Maar hoe die exact zaten moet ik even kijken
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Plaats reactie