Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door sa marsj »

Bedankt iedereen voor de hulp!!!

@ Wim, schaam je niet, iedere dag is een gouden geschenk voor ons
Mijn echtgenote moeten achterlaten, dat vind ik het ergste en wat te denken van al die mensen die onmenselijk afscheid moeten nemen, in deze coronatijd
Ik heb een goed leven gehad en heb nu geen pijn

Louis, doe mijn beste groeten aan mijn engelbewaarder, je weet wel wie


Ff duidelijk stellen, ik heb 3 identieke pompen eentje met drinkwater en eentje toilet, de 3° heb ik net gekocht omdat ik dacht dat ze kapot was, is nu reserve en is niet ergens aangesloten

Heb erg veel nagedacht wat hier gezegd is en heb er quasi een volledige dag mee bezig geweest en testen gedaan

Pal na de pomp is een afsluitkraan, als ik ze dicht doe blijft de motor < lichtjes > verder draaien, in theorie kan dit niet (=onmogelijk)

Daarom denk-ik , is er geen beetje lucht dat getrokken word in de (oude) bewapende plastieken tussenlagen, (water zie en voel ik nergens lopen, geen druppeltje) tussen de romp en de eerste filter, daarna komt nog een halve meter gewapend inox waterslang tot aan de motor (deze is vrij pas vernieuwd)

Al de rest zijn koperen leidingen

Ik ga sowieso die eerste darm vervangen

Lijkt dat iets...?
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door Carel-k »

dat doorzichtige filtertje zat bij mij vol met een soort slijm toen ook een nieuwe pomp gekocht en bij demontage ontdekte ik het toen schoon gemaakt en hij doe het weer en heb nu al jaren een reserve pomp en het filtertje eruit gelaten sucses!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door Klaver vier »

Ik denk dat Carel het bij het rechte eind heeft,klinkt in elk geval heel aannemelijk
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Heb jij ook de besturing box van Marco aan de UTP kabel aangesloten?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door sa marsj »

Euhhh... Neen, hij werkt gewoon op de waterdruk, ik heb een draadloze afstands bediening 24v voor AAN/UIT, voor geval van nood
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door Carel-k »

Heb je dat geperforeerde plaatje al uit dat doorzichtige filter gehaald?
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door sailor wim »

sailor wim schreef: zo dec 06, 2020 9:57 am Hoi,
Heb jij ook de besturing box van Marco aan de UTP kabel aangesloten?
Ik vroeg je dat omdat ik de gebruiks aanwijzing heb gedownload en mee aan het denken ben. Ik zie daarin wel veel instelmogelijkheden. Ook dat er een terugslagklep in zit. Jij meld dat de pomp doordraait als de kraan dichtstaat na de pomp, zo zie dat om de tandwielen heen er backflow mogelijk is.
Eris dus iets met de sensor waar ik geen antwoord op heb.

Italiaans-/engelstalige handleiding Marco Control Panel (2,5 MB)

Denk is na om er een gewone hydrofoor van te maken, dus een losse pressostaat en een 5 liter vat.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door sa marsj »

@ sailor

Vergeet niet dat het bij de 2 beide motoren het heuvel zich voordoet, ik sluit zo goed als zeker van dat het niet aan de motor zelf ligt

Wat denk je van het aanzuigen van valse lucht, dat is echt het enige wat ik me nog kan bedenken
Morgen of zo ga ik inde gamma een paar dikke rvs slangen halen en dan koppelen

Als het lukt laat ik zeker wat weten!!
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door sailor wim »

Suc6 schipper.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door sa marsj »

Voila, niet stilgezeten vandaag, ben doodop...

Heb een degelijke uitleg gekregen van een pompen zaak in opvoer pompen- landbouw, hij heeft aandachtig geluisterd en denkt ook dat er ergens valse lucht word aangezogen mogelijk tot aan de pomp zelf, of in een darm

Morgen begin ik aan de aanzuig darm te vernieuwen, en dan testen en zo gaan we alles nagaan, extra sealen of vernieuwen, om dat het gelukzalige moment te mogen beleven (beter dan st Niklaas)

Zal me niet vervelen ;-)

Hou jullie op de hoogte, voor vandaag is het hier gedaan, slaapwel....
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door Carel-k »

Ik denk nog steeds dat het filter is bij voorbeeld; het filter zit dicht maar laat nog een beetje water door en dat is niet genoeg om de druk op te bouwen en de pomp af te laten slaan, altans zo ging het bij mij met z’on zelfde pomp.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door Klaver vier »

Wat Carel zegt klinkt aannemelijk,maar als het filter maar iets doorlaat moet de pomp uiteindelijk afslaan als de afsluiter na de pomp dicht staat
Ik gok op valse lucht.
Makkelijkst te proberen door een slang op de aanvoer van de pomp en overboord zonder iets er tussen,wel slang van voldoende diameter anders kan hij de slang plat trekken.
Ik gebruik als cv monteur wel eens een pomp om de cv installatie snel leeg te trekken,als ik dan een tuinslang op de invoer van de pomp zet trekt hij de slang helemaal plat
Ik gebruik dat een 1 duims gewapende slang,en dan is de cv installatie in een mum van tijd leeg.
Het is zelfs zo dat als ik bij een flat gebouw de pomp aan de achterkant van het gebouw zet ik aan de voorkant van het gebouw gewoon een radiator kraan kan vernieuwen
Beetje of topic ,maar ter illustratie
Gr René
Klaver vier
sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door sa marsj »

Beetj e laat, ben erg moe en gedesoriënteerd
Gisteren alle leidingen vernieuwd en koppelingen gecontroleerd, enkele waren niet goed ivm rubber ring

Nu alles ok VOOR de pomp, (zuig gedeelte en filters), indien leiding afge sloten is direct NA de pomp!

Maar ! met die leiding terug opengezet, begint ie terug te knorren, BETEKEND dat ook het toilet dat fit, dat klopt want als in de leiding net voor het toilet dichtdraai, de pomp stopt met knorren

Het Toilet openmaken en of vervangen zal voor later zijn, want nu ben ik te uitgeput, zelfs dit schrijven is zeer moeilijk
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door Twei Woiven »

Doe rustig aan, het is nog geen zomer....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Re: Echt een raadsel, (sanitair- spook! Aan boord)

Bericht door sa marsj »

Mijn beste wensen en een gelukkig en voorspoedig nieuwjaar, eentje zonder al te veel pech ;-)

HEY RAADSEL IS OPGELOST !!

ons toilet heeft het op kerstdag begeven... het was volgens mij nog quasi de enige mogelijkheid dat het daar de de fout zat

Nu zaterdag dan een nieuw toilet gaan halen, 1250eurokes aub, het is wel van goud!!

Deze ochtend aan de « job » begonnen, en dat verliep vrij vlotjes

En zoals het op een schip betaamd, hebben wij de wc te water gelaten, en ik luisterde naar mijn pomp die na de « flush «  normaal zou beginnen te brommen, wel, het is gedaan, geen gebrom meer alles muisstil, zalig, het toilet-spook is mee met de oude wc, naar de wc kerkhof verbannen

Hier is het rustig nu..

Ja zoals gewoonte is het allerlaatste mogelijkheid, de boosdoener enfin e n Ieder geval, jullie allemaal zijn erg bedankt, ook om ernstig mee te denken om voor een oplossing te zoeken

Het is toch fijn te vertoeven op het water, de plaats waar mensen andere mensen nog uit de nood 🆘 helpen (snif)...
Plaats reactie