Hoe werkt deze winch?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Hoe werkt deze winch?

Bericht door Marie Christina »

Als je goed leest is er een verschil tussen wat moet en wat gebeurt :wink:

Maar ik heb al eens gel*l gehad omdat een zoontje tijdens praktijk een vetvlek in zijn dure Umbro voetbalshirt van FC Wintnooit had gekregen.
En je wilt niet weten wat er gebeurt als er iets gebeurt waar bloed bij vloeit....

Dus de voorzichtigheid van de schoolleiding kan ik enerzijds wel begrijpen.
Anderzijds laat ik ze het liefste maar wat aankloten zodat ze nú fouten kunnen maken ipv straks aan boord.

Nou, dat koordje dans ik dus constant op.
En dus wil ik eerst zelf weten hoe dat ding werkt zodat ik, als het écht nodig is, in kan grijpen als het tijdens het aankloten dreigt te mislukken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Hoe werkt deze winch?

Bericht door Twei Woiven »

Pff, toen ik vroeger op school zat liep ik op school een forse snee in mijn vinger op vanwege een scherpe beitel, hout en Jinny zijn nooit vriendjes geworden, maar mijn vader zei, moet je maar uitkijken meis...
Werd niet moeilijk over gedaan, net als er overigens niet echt moeilijk werd gedaan over die gozer die zeer vervelend was en zonder rechtstaande neus naar huis mocht, deze dame haalt uit.
Of die gast die dusdanig zat te etteren dat ie blauw aanliep toen ik hem te pakken had....
Was niet de bedoeling, en hij was heel fout, even uithuilen meisje en weer naar de volgende klas. (ik was 15 of zo)

Ik stel me nu dus grachtengordelouders voor met onrealistische denkbeelden voor jouw lokaal...
Om een vetvlek........ :(
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Hoe werkt deze winch?

Bericht door Marie Christina »

De meeste ouders zijn (ex) zeelui en denken gelukkig ook zo.
Maar er zijn er die ik dan maar nieuwe ouders noemt.
De generatie die opgevoed is met de gedachte dat je zelf geen verantwoordelijkheid hebt.
Dat alles dat je overkomt jou overkomt door de fouten van een ander. Ouders, hoor.
De studenten vinden niets te gek.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Hoe werkt deze winch?

Bericht door Carel-k »

Ik heb zo’n zelfde soort lier en je moet die verhaalkop ook afzonderlijk kunnen gebruiken want hij zit er niet voor niets
Als je de verhaalkop gebruikt dan moet de rem los zijn en het anker word dan geblokt door de palleschijf wel op letten dat de pal goed zit , ene blijven oefenen zelf ik vergeet weleens hoe het werkt maar ja voor die drie keer dat ik voor anker per jaar mag dat en de leeftijd daar mag het ook van succes. Menno.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Hoe werkt deze winch?

Bericht door Marie Christina »

Daar zeg je zo wat, Carel.
Die verhaalkop gebruiken we waarschijnlijk nooit, omdat je die boot met een pink om een paaltje al naar je toe trekt.
Maar ook al is het in het mini, je kan er wel mee laten zien hoe je met een verhaalkop om moet gaan.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Hoe werkt deze winch?

Bericht door Carel-k »

Als ik op het voor schip voor en achter maakte had je er altijd mee te maken in klussen en uit klussen van het ankerspil
Tegenwoordig heb je ook op het achterschip een motor en twee trommels dus daar ook het zelfde spelletje.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Hoe werkt deze winch?

Bericht door Marie Christina »

Jawel, maar op dat schip had je het ook nodig. :wink:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Hoe werkt deze winch?

Bericht door wrotter »

tja is waar maar dat waren een heel andersoort lieren .
of takelwerk zoals men ankerliern beschrijft .
de meesten waren onafhnkelijk stuur en bakboord te bedienen als je de rem er op had kon je de kluts er uithalen van de een of bijde en kon je de verhaalkoppen gebruiken .(dat ws ook de reden dat ik vertelde een ijzeren staaf door de laatste schalm )
je had wel eens van die klunzen die iets fout deden en een of tweeankers weer de bodem op gingen zoeken .
dit zowel hek als boeg en ja sommigen hadden draad trommels deze werkte geliijk als de verhaalkoppen .
tenminste zo heb ik het mee gemaakt.
Eddy Keijzers
Berichten: 47
Lid geworden op: vr aug 31, 2018 3:10 pm

Re: Hoe werkt deze winch?

Bericht door Eddy Keijzers »

Bij ons stond de lier altijd in zijn vrij, de ankers op de rem en een pen door de onderste schalm.
Kon iedereen draaien aan de lier wat hij wilde.
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Hoe werkt deze winch?

Bericht door Carel-k »

Laats had ik nog een schip ,staaldraad op de trommel die als eerste uitgeven met afmeren en dan de trossen op de verhaalkop stijfzetten maar eerst weer uitklussen. Sorry Eddy maar ik praat over ankers van een ton of 5 en staal draadjes van 1 1/2 duim
En delta trossen van 6 duim jammer genoeg nog weinig schepen met dynema,
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Eddy Keijzers
Berichten: 47
Lid geworden op: vr aug 31, 2018 3:10 pm

Re: Hoe werkt deze winch?

Bericht door Eddy Keijzers »

Daar mag hopelijk ook niemand er bij komen:-)
Bij mij waren het ankers voor een 36m klipper en veel gasten aan boord.
Ik weet niet hoe dat bij de vraagsteller is?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Hoe werkt deze winch?

Bericht door Marie Christina »

Bij de vraagsteller hangt het van de grootte van de klas af, maar maximaal 15. :)

En het anker is van het type / gewicht "met duim en wijsvinger". omhoog halen.
Maar daar gaat het niet om.
Ik wil weten hoe die werkt.
Het klinkt zo lullig als je als docent "weet ik ook niet" moet zeggen als ze vragen hoe iets werkt. :oops:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie