Accu Cyrix-ct

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Accu Cyrix-ct

Bericht door Waterman »

Ik heb een probleem met een Cyrix accuscheider.

Bij mij staan 2 grotere accu's ,een 140Ah(accu 1) en een 180Ah(accu 2) in de boot.
Voorin heb ik nog een Optima Yellow AGM 75Ah staan t.b.v. de boegschroef.
De beide accu's stonden er al in ,de rest is ingebouwd door een monteur van een jachtservice.

Ik heb tussen accu 1 en de Optima een Cyrix zitten zodat .
Gisteren merkte ik ,dat de boegschroef niet meer werkte( gebruik hem zelden) .
Het was alleen nog , tik - tik - tik.
Bleek later dat de accu leeg was. Had nog 5,69 Volt in de Optima.

Alles wordt opgeladen door een Victron Pallas 12/15.
Accu 1 en 2 zitten vol ,laadlampje Pallas gaat uit , maar boegschroef accu wordt niet bijgeladen.

Alles zit aangesloten zoals het schema van Victron aangeeft , op aansluiting 85 zit niets.
Op 86 zit een draad die naar een massa punt gaat.
Ik heb geen plus en min systeem ,romp is massa is min.

Kan het zijn dat de Cyrix ,zit er nu 2 jaar in ,dat deze stuk is?

Heb gelukkig thuis de accu wel weer kunnen opladen.
Staat nu thuis aan de Telwin acculader.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Accu Cyrix-ct

Bericht door sailor wim »

Hoi Wybren,
De Cyrix daar heb ik geen kijk op, maar een accu die nog maar 6 volt geeft is helaas overleden.
Als je Telwin lader vol aangeeft, meet dan de losse accu na 24 uur nog eens.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Accu Cyrix-ct

Bericht door Marie Christina »

Ik vroeg me hetzelfde af, twee jaar geleden.
De accu's waren nog maar een paar jaar oud, dus daar kon het mijns inziens niet aan liggen.
En aangezien de laadstroomverdelers al 49 jaar oud waren lag het daar aan.
Vond ik.

Het bleken uiteindelijk toch weer de accu's.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accu Cyrix-ct

Bericht door Waterman »

sailor wim schreef: ma aug 16, 2021 3:39 pm Hoi Wybren,
De Cyrix daar heb ik geen kijk op, maar een accu die nog maar 6 volt geeft is helaas overleden.
Als je Telwin lader vol aangeeft, meet dan de losse accu na 24 uur nog eens.
Gr Wim
Heel vreemd was het in de boot.
Ik heb een een Benning Duspol ,en die gaat aan als er spanning op komt.
Zitten ook 2 batterijen in.
Maar dat ding gaf niks aan.
Ik was dus bang dat de accu was gaan hemelen( 2 jaar oud is die)
Ben toen jaar huis gegaan,en mijn Multimeter meegenomen.
Die meette , 5,69volt.

Ik had ook nog een andere lader , een CTek meegenomen , die kan 3,8 Ah / uur laden.
Dat ging na een paar uurtjes niet slecht.
Kreeg de accu weer op bijna 10 Volt.
Alles weer aangesloten ,en toen weer de draaischakelaar op accu1 gezet.
De Victron Pallas aan ,maar deze gaat de accu niet laden.

Heb toen de boel weer afgekoppeld gisteren.
Meegenomen naar huis ,zo'n Optima Yellow Top is een AGM accu ,en thuis aan Telwin in gedaan.

Heb hem zojuist gemeten ,en met de Duspol heb ik 12,7 volt.

De accu staat nu niet aan de lader ,en laat hem een paar uur staan.
Vanavond maar eens kijken of die de voltage vasthoud ,of dat ie in elkaar gezakt is.
Zo ja ,dan gaat de oude VMF mee ,die is betrouwbaarder da een Optima Yellow Top Deel Cycle, modelnr:8051-187

Ik vind het trouwens wel vreemd.
Ik heb thuis al 2 jaar een oude accu van 140Ah staan ,staat nooit aan een lader ,maar heeft wel ruim 12 volt.
Gebruik ik wel eens om een lampje o.i.d. te testen
De accu komt uit de boot. Is een VMF standaard.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accu Cyrix-ct

Bericht door Twei Woiven »

Accu's en koppelen is vaak een drama, ook omdat een hele hoop monteurs er de ballen van snappen.
En omdat er een hele hoop steigerpraatjes in het rond gaan.

Romp massa is in principe een nogo.
Maar het werkt blijkbaar bij jou dus even laten zitten.

Wat moet je meten,
1] welke de hoofdspanning geeft
2] of er van de secundaire ook spanning komt.
3] wat gebeurt er als je 85 van spanning voorzie, dan -moet- er op de secundaire spanning komen.
4] hoe goed zijn je verbindingen/bekabeling, immers, met een 2.5 qmm touwtje tussen de cyrix en de accu's gaat het niet werken.
Met een overgangsweerstand/rotte verbinding ook niet
5] cyrix stuk, ook nog een mogelijkheid.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Accu Cyrix-ct

Bericht door Navigo »

HH,

Je zou heel makkelijk op de cyrix al zelf kunnen meten of deze schakelt.

Op de onderzijde wordt alleen de plus aangesloten, zowel inkomend als uitgaand.

Meet eens bij stilstaande motor, niet bijgezette acculader;
- afzonderlijk op de bewustte aansluitingen.

Bij redelijke volle startaccu zou de cyrix vrij vlot moeten schakelen.
- meet nu weer eens, dan kun je uitsluiten of hij wel, niet schakelt.

Meestal wordt na de cyrix een zekering opgenomen om de cyrix te beschermen, je heb namelijk de mogelijkheid tot starthulp.

Ook al gebruik je deze functie niet, is de zekering (afhankelijk van type bijv 120A) niet stuk?

Navigo
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accu Cyrix-ct

Bericht door Waterman »

Twei Woiven schreef: ma aug 16, 2021 5:36 pm Accu's en koppelen is vaak een drama, ook omdat een hele hoop monteurs er de ballen van snappen.
Degene dit mij heeft aangelegd is dit: https://www.watersportservicenoord.nl/
Die doet het overige technische gedeelte ook.
Woont bij mij in het dorp.
Romp massa is in principe een nogo.
Maar het werkt blijkbaar bij jou dus even laten zitten.
Boot is van 1978 ,het is een Doerak 850 AK ,en het is altijd zo geweest.
En nu ineens de laatste jaren in het een nogo.
Vreemd ,altijd gewerkt ,nooit problemen ,zit ook geen extra rompslomp aan,geen 230 in de boot zelf ,enkel tot in de doos ,waar de Victron Pallas zijn prik vandaan haalt.
Verder helemaal niks op 230 ,alles 12 volt.
Koelkast,ledlampjes ,TV ,snurkbijstandapparaat van moeders ,alles op 12volt.
Wat moet je meten,
1] welke de hoofdspanning geeft
2] of er van de secundaire ook spanning komt.
3] wat gebeurt er als je 85 van spanning voorzie, dan -moet- er op de secundaire spanning komen.
4] hoe goed zijn je verbindingen/bekabeling, immers, met een 2.5 qmm touwtje tussen de cyrix en de accu's gaat het niet werken.
Met een overgangsweerstand/rotte verbinding ook niet
5] cyrix stuk, ook nog een mogelijkheid.
Gelukkig zijn we niet allemaal electro specialist ,ik i.i.g. niet.
En verder over secundaire secundair gedoe ,daar snap ik de ballen van.

En wat dat "touwtje" betreft ,deze zit erbij in het Victron Combiner Kit ,PartsNr: CYR010120110R

En op nr 85 zit niks. Ook niet nodig ,die is ervoor ,als je startaccu te weinig spanning heeft ,en je moet bij pluggen vanuit de boegschroef accu of een andere.( Uitleg volgens Victron beschrijving ,die in het pakket zit.)
Niet nodig ,en maar goed ook,want de bs accu is het probleem,en niet de rest.

Ik zat er zostraks eens over na te filosoferen ,maar schijnbaar heeft de Cyrix-ct wel goed gewerkt ,want deze heeft mijn startaccu NIET leeg getrokken.
En dat is toch wat een Cyrix moet doen dus bij onze boot.
En hij trekt dus ook geen stroom van de startaccu als ik de boegschroef bedien.

Ik ga morgenvroeg meten hoeveel spanning de accu nog heeft ,nadat deze afgelopen middag van de lader is afgehaald.
Is die in elkaar gestort ,dan is het einde Optima ,en koop ik een gewone VMF Sportline van 100Ah.
De andere 2 zijn ook VMF's ,en die zijn wel goed gebleven na een winter voorjaar lente etc zonder spanning voorziening.
Boot ligt net 2 weken in het water ,en gelijk aan de stroom.
Eergisteren wilden we varen ,maar toen kwam dit op de proppen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accu Cyrix-ct

Bericht door Twei Woiven »

Wybren, het is niet als commentaar of kritiek bedoeld, maar als eenvoudige stap voor stap uitsluiten.
In een Cyrix zitten dikke FET's, een speciaal soort transistor in lekentaal, die gebruikt worden als relais.
Als er met spanning op de 85 geen leven komt in het ding istie stuk.

Wat aangaat staal als massa, dat levert zwerfstromen op in de huid met als mogelijk gevolg doorgerotte plekken in de huid.
Heeft niets met 230V te maken.
Vroeger deden ze het wel zo, voortschrijdend inzicht heet dat.
Wat daar ook nog bij kan komen is dat de aansluiting op de scheepshuid slecht is (geworden) en dan laad je accu ook niet op...
Een van de (meerdere) redenen dat -ik- nooit de scheepshuid gebruik, maar eerlijk en voldoende dik koper.

Over je vaste monteur(s) heb ik verder geen mening, ik ken ze niet, jij bent er tevreden mee.
Grosso modus heeft een vetputter geen idee wat E is, uitzonderingen daargelaten.
Dat zuig ik niet uit mijn duim, ik leef daar deels van.

(btw, een schip die de meeste tijd op wal doorbrengt heeft al weer minder last van het huid als massa verhaal....)
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accu Cyrix-ct

Bericht door Waterman »

Navigo schreef: ma aug 16, 2021 6:03 pm Meestal wordt na de cyrix een zekering opgenomen om de cyrix te beschermen, je heb namelijk de mogelijkheid tot starthulp.

Ook al gebruik je deze functie niet, is de zekering (afhankelijk van type bijv 120A) niet stuk?
Ik heb al aangegeven in mijn opsningsposting dat er op aansluiting 85 , niks zit aangesloten.

Hoe zit het bij mij aangesloten.

Onder de stuurstand zit het motorruim.
Tegen de wand van de AK staan 2 accu's.
Ééntje is de service accu,en de ander is de startaccu.
Vanaf de startaccu lopen 2 kabels ,een zwarte en een rode ,helemaal naar voren in de punt.
Deze beide kabels zijn t.b.v. het op en bij laden van de voorste accu voor de boegschroef.
Vanaf de bs accu lopen 2 korte dikke kabels naar de bs.
Die kabels voor het bij en opladen ,zijn minder dik.
Gebruik maken van de functie om eens accu bij te schakelen ,indien nodig ,zou nog eens een stevige draad betekenen over deze lengte,is daarom achterwege gebleven.
De Cyrix -ct 120 zit aangesloten zoals het op de tekening staat ,zonder bijstand mogelijkheid maar wel met een zekering.
Tussen accu en bs zit een dikke zekering en een schakelaar(rode sleutel).
Zekeringen zijn nog goed.

Aanvulling.
Ik schreef eerder dat het om 2jaar ging,dat is echter fout,de boegschroef en accu zit er al 4 jaar in.
Schijnbaar gaat het 3 jaar goed,en het 4de jaar mis.
Heb een half uur geleden nog even de accu voltage gemeten ,maar de accuspanning was al gezakt van12,75 naar 12,35 volt in een paar uren.Al 0,4 volt op stap dus zonder enige verbruiker.
Morgenvroeg om circa 10 uur,ga ik weer de voltage meten.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accu Cyrix-ct

Bericht door Waterman »

Update.
Zojuist de voltage van de accu gemeten ,en deze is 12,3 volt.
Het raadseltje wordt voor mij alleen maar groter waarom de accu bijna leeg was.
Is dan toch de Cyrix de kwade genius?

Ik heb hier nog zo'n setje liggen van Victron.
Deze was bedoelt om te plaatsen tussen accu 1 en accu 2 zodat ik de 1-2-Both-off draaiknop eruit kon halen.
Maar ben nu genoodzaakt denk ik,daar de Cyrix-ct 120 uit dat pakket te halen ,en die te wisselen met de andere.

Hoe kun je trouwens weten of die schakelt?
Kun je dat horen?
Want openmaken gaat niet,het is een gesloten gegoten ding.
Als het moet ,kan ik thuis wel een (test)opstelling maken waarbij 2 accu's benodigd zijn.
Voedingen in de vorm van een accu lader,daarvan heb ik er meerdere.


Hoe meet je trouwens het aantal Ampères(vermogen) dat nu in de accu zit?

Misschien een vreemde vraag voor anderen ,toch stel ik hem.
Wat gebeurd er ,als ik aansluiting 85 (startassist) ,en niet 86 , van deCyrix-ct , op een massapunt aansluit?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accu Cyrix-ct

Bericht door Twei Woiven »

Dan gebeurt er niks.
Als je 85 aan de plus hangt -moet- er op de spanning uit spanning komen, anders is ie gewoon stuk.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accu Cyrix-ct

Bericht door Waterman »

Twei Woiven schreef: di aug 17, 2021 2:52 pm Dan gebeurt er niks.
Als je 85 aan de plus hangt -moet- er op de spanning uit spanning komen, anders is ie gewoon stuk.
Dat was de vraag niet Jinny.
De vraag luide. : Wat gebeurd er als aansluiting 85 i.p.v. 86 op een massa aansluiting zit?

Ik ben erachter gekomen namelijk ,door foto's te nemen (- kan het namelijk niet van bovenaf zien ,dingetje zit in een klein hoekje) , dat niet aansluiting 86 op de min zat ,maar aansluiting 85.
Aangezien dat een +(plus) ingang is(start assist) ,kan het dan zijn dat hierdoor de bs accu is leeggelopen?
( heeft wel 4 jaar geduurd trouwens :roll: )
Toen ik dat gewijzigd had , schakelde de Cyrix niet door ,want anders was de acculader wel begonnen met laden.

Zojuist de voltage van de accu gemeten ,en die is nog 12,25 Volt.
Heb hem nu aan een CTek MXS 3.8 lader gezet.
Eens zien wat er morgenvroeg nog bij in is gekomen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accu Cyrix-ct

Bericht door Twei Woiven »

Ah, dan was je niet duidelijk.
Het zou zomaar kunnen dat het ding dan inderdaad niet werkt, omdat de electronica een - nodig heeft.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accu Cyrix-ct

Bericht door Waterman »

Twei Woiven schreef: di aug 17, 2021 8:56 pm Ah, dan was je niet duidelijk.
Het zou zomaar kunnen dat het ding dan inderdaad niet werkt, omdat de electronica een - nodig heeft.
Oké ,maar na omzetting van de aansluiting,stekkertje omwisselen, deed die ook niks ,vandaar.

Verder moet je dan denk ik concluderen dat het ding altijd op "niet doorschakelen" staat.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Accu Cyrix-ct

Bericht door Navigo »

HH,

De cyrix haalt zijn plus signaal van 1 van de 2 accu’s die op de cyrix aangesloten is.

86 is de gezamenlijke min van alle accu’s, die heb je nodig anders kan de cyrix niet meten of de spanning aan de criteria voldoet om te schakelen.

85 is de geschakelde plus komende vanaf de service of zoals in jouw geval de BS accu. Je kunt dan bij een te lage accuspanning(cyrix staat open, er wordt niet aan de gestelde criteria voldaan) hem toch bedienen.

Je kunt als je de uitvoering met het ledje hebt zien wat hij doet.
Knipperen open toestand, continue brandend gesloten.
Hij zou bij goed aangesloten iig altijd moeten knipperen.

Heb je degene zonder led, ze schakelen voelbaar en hoorbaar als je voeding bijvoorbeeld een acculader is.

Red tops zijn vergevingsgezind, dus goede kans dat hij het overleefd.

Navigo
Plaats reactie