lekkeritus

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

lekkeritus

Bericht door toine »

Nou, daar lig ik dan.
Het geplande weekje weg is al voorbij voordat het goed en wel begonnen is. Een lekkende, het pist eruit, schroefas afdichting.
Als de as niet draait, geen lekkage, maar als je kk in z'n werk zet dan spuit het water eruit.
Het betreft hier een water gesmeerde schroefas.
Deze afdichting laat zich het beste omschrijven als twee glijringen die tegen elkaar zitten. Het vermoeden is dat er in de mof op de schroefaskoker of rubber na de mof een scheur zit. Draait de as niet dan sluit de scheur goed aan, en draait de as dan tordeerd het rubber iets en gaat de scheur open.
Kortom, hier is een gevalletje gestrand, en ben nu naarstig op zoek naar een sleep om me van Schagen naar Den Helder te slepen.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: lekkeritus

Bericht door Twei Woiven »

Toine, bel me even, je hebt pb
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: lekkeritus

Bericht door toine »

Jinnie, nogmaals en wederom meer dan dank dat je me naar Den Helder gesleept hebt.
Zonder jou zou het een hele tour worden om het drijfsel op z'n plekkie te krijgen. Laat het flesje je smaken.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: lekkeritus

Bericht door Twei Woiven »

Graag gedaan Toine.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: lekkeritus

Bericht door toine »

Goed, gisteren is het drijfsel de kant opgetakeld, en de afdichting vervangen door een vetus gelijkende afdichting. Smorgens eruit, smiddags er weer in. Nou zit op de watergesmeerde afdichting een wateraansluiting thule, waarop waterdruk gezet moet worden. Vanaf het bb water koelsysteem zit er nu dus een slang op de afdichting, maarrrr.......hoeveel waterdruk moet er nou eigenlijk op de flexible aslager gezet worden ?.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: lekkeritus

Bericht door Twei Woiven »

Ik zou het niet weten Toine, maar een klein beetje overdruk lijkt me voldoende....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: lekkeritus

Bericht door toine »

Tja, dan weten we het samen niet :shock: z2
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: lekkeritus

Bericht door Navigo »

HH,

Een extra waterschepje, doorvoertje scheepshuid, afsluitertje en dan slang naar aansluittule.
Dus weer even de kant op ? Of mogelijk kun je ergens aftakken, zodat er niet meer dan statische druk opstaat?

Keerringen(lipseals) kunnen beperkte waterdruk aan (afhankelijk van type en uitvoering), standaard uitvoering gaan max tot 0,8 bar.

Navigo
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: lekkeritus

Bericht door toine »

Tnx
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Plaats reactie