Boortjes

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boortjes

Bericht door Twei Woiven »

Eerste begin bakboordkant.
De male hangt op ruim twee meter hoogte.
Op twee/derde vanaf de boeg.
Bedrading uitgevoerd in 5g4. (waarom aardedraad? voor als je op de werf ligt, krijg je geen optater van je eigen schip, kwestie van even koppelen dan)
Afbeelding
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Boortjes

Bericht door Waterman »

Zou je het voor iedereen leesbaar kunnen houden? :idea:
Want wat is een noodgenny?
Is dat dezelfde als de generator?
En wat is een male en een mennekes?
Het eerste woord kent de Nederlandse taal niet,die typt dan kale of malle .
Een mennekes kan een manneke zijn,wat weer duid op mannetje of vrouwtje ( stekker of contrastekker)

BVD.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boortjes

Bericht door KarelE »

Noodgenny lees ik als noodgenerator
Mennekes is een merk aansluit- en schakelmateriaal
Male betekent mannelijk: een mannelijke stekker
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boortjes

Bericht door Twei Woiven »

Helemaal goed Karel, er sluipt wat beroepsslang in merk ik.
Mennekes is inderdaad een bekende fabrikant van stekers en dergelijke (ook groepenkasten, werfkasten en dergelijke) en male is de aansluiting op het schip, die met de pinnetjes.
Degene waar spanning op staat is dus de female... :mrgreen:
En noodgenny is inderdaad de noodgenerator in deze.
Inmiddels gevorderd tot de achterkant schip waar eea de machinekamer in zal moeten, maar gezien ik zo visite krijg is het voor vandaag gedaan.
Het is geen aangenomen werk.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Boortjes

Bericht door Waterman »

KarelE schreef: do jan 05, 2023 12:44 pm Male betekent mannelijk: een mannelijke stekker
Male kan nooit een betekenis hebben van mannelijk, want het word male komt niet in de Kramers Woordenboek voor ,als zijnde dat het mannelijk betekend .
Dus moet het een buitenlands woord zijn,dat hier wordt gebruikt.

En/of het vaktermen zijn,betwijfel ik ,want ik heb ook nog nooit van een "darm" gebruik gemaakt bij het lossen van mijn tank.
De Belgen gebruiken een "darm" en wij een slang.
Ik denk eerder dat het een "vervuiling" met buitenlandse woorden is van de Nederlandse taal.

In ieder geval TYFYX. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Boortjes

Bericht door Marie Christina »

Maar in het Engels is "Male" wel het woord voor mannelijk, Wybren.
Dat staat in de Oxford English dictionary.
En aan boord een gangbare term voor een stekker met pennen.
Dat staat in het Nautisch Technisch Zakwoordenboek dat vroeger op vrijwel elk (zee) schip te vinden was.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Boortjes

Bericht door Richard van den Berg »

En ook algemener, doe maar "db9 male" in je favoriete zoekmachine. 8)

Jinny, de beige PVC buis is prima? Buiten pak ik bij voorkeur grijs.
Groeten,

Richard

mijn boot
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boortjes

Bericht door Twei Woiven »

Zit onder dak, komt nooit in direct zonlicht en wordt tzt wit geschilderd.
Is alleen om de ymvk kabel op z'n plek te houden.
Alles zit op 2 meter + hoogte.
Bovendien lag dit in de voorraad.
Had het op voethoogte gezeten had ik ook slagvast genomen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Boortjes

Bericht door Marie Christina »

Dat schilderen van de stekker zou ik toch nog eens heroverwegen, Jinny.
Het zal niet gelijk na een jaar gebeuren, maar de kans dat de verf het kunststof gaat aantasten is erg groot.

De thinner in de verf lost de weekmakers in het plastic op waardoor het na verloop van tijd bros wordt.
Ik heb dit aan boord meerdere keren gezien. (Met name bij reddingsboeien).

Ik weet niet of dat ook voor dit soort kunststof geldt en voor alle verf, maar ik dacht: ik meldt het maar even.
Zo goedkoop zijn die stekkers nu ook weer niet.

De rubberen kabel kan er zeker niet tegen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boortjes

Bericht door Twei Woiven »

De stekers gaan uiteraard rood blijven, en de YMVK plus pvcpijp kunnen er tegen.
Geen paniek dus, dank voor de opmerking.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Boortjes

Bericht door Marie Christina »

Ah, ok.
Ik dacht eigenlijk al een beetje dat het voor jou overbodige informatie zou zijn. :wink:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Boortjes

Bericht door Richard van den Berg »

Helemaal duidelijk Jinny.

Onder een laag verf is het verschil niet te zien en op die hoogte komt er niet gauw een veiligheidsschoen tegen.

Succes met het klussen!
Groeten,

Richard

mijn boot
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Boortjes

Bericht door Evert »

Twei Woiven schreef: do jan 05, 2023 9:53 am
Evert schreef: do jan 05, 2023 2:26 am Ik gebruik zoals Wim ook al zegt eigenlijk alleen maar dormer boortjes. Dormer tappen ook overigens. Die houden beide wel een tijd.

De aansluiting zoals je die bedacht hebt is zonder omschakelaar niet toegestaan. Je moet er ook niet aan denken wat er kan gebeuren als de kap een keer vergeten wordt of wanneer het slotje plons heeft gezegd. Met een paar magneetschakelaars of een 1-0-2 schakelaar heb je dat natuurlijk zo gefikst. Is ook makkelijk om te doen met de fasedraaiing. Heb je daar ook geen omkijken naar.
Ik haal de boortjes bij Wurth of de Technische Unie.
Maar die zitten beide hier op 40 km.
De reden om eens bouwmarktboortjes te proberen. Fail.

Uiteraard staan de males niet onder spanning zonder walstroom.
Dat soort zaken wordt op het bord geregeld.
Bij voorkeur automatisch* natuurlijk.
En Mennekes heeft een oplossing om de pinnen af te gaan schermen bij geen gebruik.
Ook als het slotje in de plomp valt, dan nog blijft het zitten.

*] de schakeling gaat als volgt worden,
1, inverter draait, enkelfase op het schip uit de 24V
2, walstroom, inverter uit, driefase op het schip (via scheidingstrafo uiteraard)
3, generator draait, inverter en walstroom uit, driefase op het schip
4, noodgenny draait, alles uit, driefase beperkt vermogen op het schip

Met uit bedoel ik dan los van het boordnet.
Generator te starten in de MK en op de brug.
Noodgenny handmatig starten met een sleutel achterop het schip.
Details als fasedraaing, bakboord/stuurboord walstroom en dergelijke heb ik niet in dit lijstje opgenomen, dat zijn nobrainers.
Ik heb niet voor niets mijn bedrijf.
De bezorgservice van de technische unie weet je overal te vinden is mijn ervaring. Voor de kosten rijd je er zelf niet heen.

Dat een hoop zaken die ik noemde voor jou een no brainer zijn had ik wel verwacht. Je hebt al veel mooie dingen laten zien. Dat een male nooit onder spanning staat behalve als deze de spanning krijgt van de female waar deze in zit is voor mij een nobrainer
Misschien heb je dat ook zo gepland en heb ik het verkeerd gelezen.

Persoonlijk zou ik als het budget er is de installatie uitrusten met drie quattro’s. Alles doet het dan altijd. Maar daar hebben we het al een keer over gehad. Meningen verschillen gelukkig.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Boortjes

Bericht door Twei Woiven »

Evert schreef: za jan 07, 2023 1:10 am
Dat een male nooit onder spanning staat behalve als deze de spanning krijgt van de female waar deze in zit is voor mij een nobrainer
Misschien heb je dat ook zo gepland en heb ik het verkeerd gelezen.
Daar komt een schakelaar voor achterop waar het naar de machinekamer gaat met Stuurboord - nul - Bakboord
Twee mannetjes dus waarvan er maar een onder spanning kan komen door er een vrouwtje in te duwen.
Van binnenuit kan er geen spanning op komen omdat eerst er een relais om moet gaan en die nooit van binnenuit bekrachtigd kan worden.
En dan een afsluitbare kap erover bij de niet gebruikte om de pinnen tegen aanraking en vervuiling te beschermen.

Ergo failsafe.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Boortjes

Bericht door quichot »

Kwaliteit van de boor is maar het halve verhaal. Goed ermee omgaan is de andere helft.
Boren in staal gaat het best met veel druk en weinig toeren. Moet de kans krijgen spanen te snijden. Doop af en toe de boor in een bakje boorolie of zeepwater. Bij veel toeren en weinig druk wordt de snijrand heet, gaat slippen, wordt bot, en dan krijgt dat arme mishandelde boortje de schuld.

Ooit vroeg een tjalkbuurman of ik een goed staalboortje had, want hij had die maat niet meer. Ik was zo dom om hem één van mijn dure boortjes uit te lenen. Even later schrok ik op van een teringherrie, alsof hij een salvo met een machinegeweer afvuurde. Ik kijken. Wat bleek? Had hij de boormachine op kloppen gezet, 'want het was heel dik staal'!

Einde boortje...
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie