Hooveld960 schreef: ↑ma apr 24, 2023 8:45 pm
Dan heb ik twee tips of alternatieven voor je Menno.
De eerste ... schaf een Qlima laserkachel aan.
Binnen notime is het warm. Daar kan geen diesel- of gaskachel tegenop.
En dan voor degenen die zeggen dat zo'n kachel gevaarlijk is vanwege de CO.
Ik ben zelf afgelopen winter heel m'n huis verwarmt met drie van deze kachels en de petroluem zelf in België gehaald.
Nou je wil niet weten wat ik daarmee aan geld heb bespaart.
Een Clima is een Ziggo Jamin is een Tectro ,is een , wordt onder veel merknamen verkocht.
Ik heb een Tectro SRE 703 TC.
Prachtig mooi kacheltje voor thuis , maar in boot zou ik hem niet neerzetten.
Ten eerste zit er een kantelbeveiliging.
Zodra de kachel teveel overhelt , valt die uit , met als gevolg ,onverbrande stank van petroleum.
Want het ding valt dan pats boem uit.
En als je hem aan zet en uitzet ,heb je een lichte geur van petroleum.
Dit naar gelang van welke soort petroleum je stookt.
Bij "zuivere" ruik je navenant niks, bij ongezuiverd wel.
Jetfuel is zuivere petroleum.
Diesel moet je sowieso niet stoken ,want dat stinkt als de brand.
En voor teveel CO , daar ben ik niet bang voor,dat dat gebeurd.
Het is een kacheltje voor in huis , stabiel staan ,en niet voor in een boot die a nooit waterpas ligt ,en b iets gaat overhellen bij opstaan van personen.
Aan de andere kant , des te groter de boot ,des te kleiner de kans op problemen.
Even iets over het transport van het "pietereulie" gedoe.
Als ik naar België moet voor goedkope petroleum, wordt het duur voor transport.
Je mag maximaal 4 stuks kannisters meenemen in je luxe wagen,en die mogen een max inhoud hebben van 60 liter.
Denk nou niet ,de mijne zijn 30 liter ,dus ik mag er 8 stuks mee nemen hebben?
Nee het max aantal kannisters blijft 4 stuks.
Deze kannisters moeten een UN keurmerk hebben gevarenklasse 3 , brandbare stoffen ,en moeten gelabeld zijn met een ruitvormige rode sticker met het vlamteken erop.
Je kan ook naar Belgie rijden met een aanhanger achter je wagen, met daarin een IBC van max 990 liter inhoud( pasop GEEN 1000 liter inhoud)
Deze vol tanken met petroleum.
IBC goed zekeren, voorzien van de benodigde gevaren klasse stickers ,IBC mag onder een kleed staan.
Je hoeft dan geen gevaren borden te voeren op je aanhanger ,want je zit ONDER de 1000 punten regel/grens.
1 liter Petroleum is 1 punt. Benzine daarentegen is 1 liter 3 punten.
Heeft met brandbaarheid en vluchtigheid te maken.
Maar nogmaals , de behouder is maatgevend voor de puntentelling,niet de inhoud zelf in liters ,enkel het produkt an sich.
Voorbeeld: een lege ongereinigde IBC van 1000 liter zit boven de 1000 punten regeling,en dan moet je over een gevaarlijke stoffen certificaat beschikken.
Maar nogmaals , ik adviseer zo'n kacheltje niet een boot te plaatsen,althans niet in de boten waar wij mee varen.
Een kotter van Jinny zou eventueel wel kunnen .
Maar bedenk daarbij ,dat de verbrande gassen ,en of die nu schadelijk of niet schadelijk zijn, zo je ruimte in blazen ,die ook het vocht, want het ding heeft geen afvoer.
De te groter de te verwarmen ruimte is , de te beter het is.
Voor mijn Doerak 850 is die niet geschikt.
En o ja ,voor ik het vergeet , het ding vraagt 220 volt ,want er zit een ventilator in .
Verder voor thuis ,een fantastisch ding ,maar of je goedkoper uit bent ,nu met het prijsplafond ,waag ik te betwijfelen.