Snelheidsverlies

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Snelheidsverlies

Bericht door Hooveld960 »

Hallo, ik heb weer eens wat. Voordat ik met m'n verhaal begin ... ik denk te vermoeden wat het probleem is, maar ik zoek toch bevestiging of wel een andere invalshoek.
Vandaag tijdens het varen bemerkte ik dat we ineens een stuk langzamer gingen. Bij 2200 tpm vaar ik normaal rond de 9,5 à 10 km p/u. Ik merkte zelf al dat we wat langzamer liepen, zelfs mijn vrouw viel het op. Mijn snelheid was nog maar 7,5 km p/u, bij hetzelfde toerental. Geen waterplanten of andere zooi waar ik overheen was gevaren, maar ik dacht zelf ik zal wel iets in de schroef hebben. Paar keer flink gas gegeven in zijn achteruit, ook paar keer wisselend flink gas gegeven voor- en achteruit. Het had wel een beetje resultaat ... ik haal nu rond de 9 km p/u bij 2200 tpm. Niet zo veel verschil, maar heb toch nog het idee dat er misschien iets in (of om) de schroef zit. Ondanks de aankomende hitte lokt het idee om in m'n zwembroek in het donker en dus op de tast onder de boot te duiken me niet erg aan. En laten takelen kost al gauw 100-150 euro.
Wat denken jullie bij ,mijn verhaal? Inderdaad iets in de schroef? Of zouden er ook andere oorzaken kunnen zijn voor het plotselinge snelheidsverlies?
Aanvullende info: ik kan de schroefas met de hand draaien. De wierpot is nog schoon. Oliepeil is normaal.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Snelheidsverlies

Bericht door Marie Christina »

Dat klinkt heel erg naar iets in de schroef, inderdaad.
Zaterdag wil je maar wát graag zwemmen :)
Heb je tot die tijd de mogelijkheid om een duikbril en een goed scherp mes te kopen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Snelheidsverlies

Bericht door Navigo »

HH,

Ja iets in de schroef of iets wat aan of achter het roer blijft haken.

Voor vertrek kijk even rondom de boot, waterplanten komen meestal spontaan omhoog. Na vertrek weer meerdere keren met een beetje vaart voorover direct achterover.

Dan ben je het restant zo kwijt.

Plastic, touw of andere troep voel je direct aan schudden van het bootje. Waterplanten voel je minder.

Navigo
Waterman
Berichten: 1445
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Snelheidsverlies

Bericht door Waterman »

Kan het ook iets met de keerkoppeling te maken hebben?
viewtopic.php?t=3726
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Snelheidsverlies

Bericht door quichot »

Bij slip stijgt, of varieert meestal het toerental.
Ik gok rotzooi in de schroef, temeer dat het al deels verholpen lijkt.
Tja, hopen dat de rest er ook uit komt, of toch te water? Is je dat 150 euro waard? Het wordt prachtig weer, en met een simpele zwembril kun je goed zien onder water. Meer dan eens zelf moeten doen en altijd met succes.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Snelheidsverlies

Bericht door Hooveld960 »

Even een update. Eergisteren was ineens de volledige snelheid er weer: +- 9,5 km p/u bij ongeveer 2100 tpm.
Gisteren tijdens het warme weer toch een poging gewaagd om onder de boot te duiken. Nou dat is niet mijn ding. Ik vond dat ik best ver onder de boot noest en ook op de tast. Bij de derde poging had ik de schroef en schroefas te pakjen. Ik voelde echter niets .... gelukkig. Dus wat er heeft gezeten ... het lijkt weg te zijn. Ook gelet op de snelheid die er weer is. Maar als er wel wat in of om de schroef had gezeten denk ik dat ik zou laten tekelen want ik zie dat niet zitten om zo lang onder water en op de tast bijvoorbeeld een touw weg te snijden.

Gisteren heerlijk net buiten Blokzijl "vrij" gelegen. Vandaag naar Giethoorn in de jachthaven, vanwege de verwachte code oranje. En om lekker te douchen, stroom bij te laden, enz.
Waterman
Berichten: 1445
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Snelheidsverlies

Bericht door Waterman »

Hooveld960 schreef: zo jul 09, 2023 8:52 am Bij de derde poging had ik de schroef en schroefas te pakken. Ik voelde echter niets .... gelukkig.
Dan is het wel handig om er bij de volgende werfbeurt, er een inspectie buis in te lassen boven de schroef.
Een Doerak heeft dat standaard erin zitten.
Hoef je ook niet het water in.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Snelheidsverlies

Bericht door Marie Christina »

Fijn dat het weer in orde is.
Wij moesten wel omhoog, een paar jaar geleden, en toen bleek er een oranje nylon lijn in te zitten.
Wel een mooi blank gepoetste schroefasdoorvoering.
Dat dan weer wel.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1152
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Snelheidsverlies

Bericht door Twei Woiven »

Wij konden ook omhoog paar jaar terug, stuk touw met een end ijzer eraan.
Wat direct de klopgeesten verklaarde tijdens het varen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie