Lang stilgestaan.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Lang stilgestaan.

Bericht door JanSr »

Mijn zoon scoorde een leuke Solé 3 cilinder 20 kW, nieuw in krat.
Restant van een meerjarenproject zoals dat wel meer langskomt: Eerst motor gekocht, nooit aan de boot toegekomen.

Het ding is inmiddels in onze sloep geplaatst en volgens het boekje startklaar gemaakt. Alles werkt, behalve één ding: hij loopt niet.
Zo'n ding heeft volgens het boekje een zelf-ontluchtend systeem, met een elektrische aanvoerpomp.
Werkt allemaal prima, er komt brandstof uit het brandstoffilter en de retour vloeit overvloedig.
Maar de verstuivers krijgen geen olie.

Enkele jaren geleden iets soortgelijks gehad met een 3 cilinder Timray met een soortgelijke historie. Uiteindelijk bleek, dat de plunjertjes van de brandstofpomp "bovenin bleven kleven". Toen dat was opgelost liep het ding. De route om dat toen voor elkaar te krijgen was tijdrovend en kostbaar.

Weet iemand de gouden truuk?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Lang stilgestaan.

Bericht door Navigo »

HH,

Krijg je wel brandstof uit de ontluchting boutjes op de HD pomp?

Zo ja? Wat je zou kunnen proberen is de HD leidingen los nemen.
Hierna de wartel/ koppelverbindingen boven op de pomp los nemen.

Let op hieronder zitten per aansluiting een veertje en een restdruk klepje. Zijn deze klepjes gangbaar? Deze kun je met een punt tangetje naar boven eruit nemen.

Anders verdenk ik ook dat de plunjers vastzitten, dekseltje aan zijkant los nemen, mogelijk dat je ze met een schroevendraaier in beweging kan brengen.

Navigo
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Lang stilgestaan.

Bericht door JanSr »

Vrijwel zeker zitten de plunjertjes vast.
Ik heb dat jaren geleden bij de hand gehad bij een Timray.

De werkwijze om die weer gangbaar te krijgen was als volgt:

HD leidingen er af wartels uit de pomp
Klepjes er uit
Wartels weer plaatsten
Dan motor tornen tot de betreffende nok laag staat, WD40 inspuiten
Plunjer omlaag tikken
Enkele malen “gasgeven”
Dit proces voor elke plunjer herhalen tot ze allemaal los zijn. Klepjes weer aanbrengen
Starten.

Nogal bewerkelijk en de kans op schade is niet denkbeeldig.

Mij viel vanochtend een alternatief in:
HD leidingen er af wartels uit de pomp
Klepjes er uit
Wartels weer plaatsten
Een verstuivertester met een Minimess slang koppelen met een wartel
Dan kan je een paarhonderd bar druk zetten op zo'n plunjertje.
Zodra een plunjer "onderin" komt, valt de druk weg.

Voor de rest als boven.
Plaats reactie