babbits lagers gieten

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

babbits lagers gieten

Bericht door wout.bij »

hallo allemaal
is er onder de forumaanwezigen iemand die mij kan vertellen hoe je te werk gaat bij het gieten van babbits lagers,ik wil dit dus zelf doen ter vervanging van de oude brevo keerkoppeling lagers die mij net iets teveel speling vertonen, ik heb daartoe de apparatuur ter beschikking zoals de oven en andere machinale attributen, maar ben er dus nog niet helemaal achter hoe een en ander in zijn werk gaat.
ik heb nog enkele oude lagers van de k.k. als ik het babbit eruit smelt kan ik het dan weer gebruiken? ook heb ik nog een uitgelopen bigend lager in de boot liggen waar veel babbit aan zit en een oud schroefas glijlager met veel babbit erin.
wie helpt mij uit de brand?
vr.gr.wout bijlsma
mslb Hoop
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: babbits lagers gieten

Bericht door sailor wim »

Hoi Wout,
Forumlid Meester en Boekel hebben dit al een keer gedaan.
viewtopic.php?f=5&t=220

http://www.youtube.com/watch?v=jNDB4znU ... re=related
In een serrie van 5
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: babbits lagers gieten

Bericht door wout.bij »

ha die wim
vooral de u-tube filmpjes brengen enige duidelijkheid in het geheel, toevallig heb ik bij dit bedrijf enkele jaren geleden ook eens een big-end lager laten maken van een 1-cilinder bolinder gloeikop motor koste toen 300 euries hetgeen ik nu dus 2 keer in mijn zak steek (mits alles lukt dus).
zit ik alleen nog met de vraag of ik het oude babbits uit mijn vorige lagers kan hergebruiken, ik denk het wel omdat je tijdens het smeltproces de viezigheid er af roomt, maar zeker weten doe ik het niet.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
juhroen
Berichten: 44
Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
Locatie: Oude Wetering
Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,

R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.

Re: babbits lagers gieten

Bericht door juhroen »

Ha Wouter,

Ja de oude babbits kan je gewoon weer gebruiken idd.
ik stuur je ook even een pb met een tel nummer.
Plaats reactie