Ontwerpen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Ontwerpen

Bericht door Richard van den Berg » vr okt 07, 2011 8:05 pm

Afgesplitst t.b.v. onderwerp :wink:
dconel schreef:Ik geef gewoon aan dat plaats van de sleepbeting niet zomaar ergens op 1/3 van achter is. Sterker nog, op veel grotere (Amerikaanse) slepers is het op 1/3 vanaf de boeg ;)
Wat is er handig aan een sleeptros over 2/3 van het schip afgezien van het krachtenspel?
De plaats van de sleepbeting oefent een grote invloed uit op het hele krachtenspel rondom slepen en manoeuvreren. Dit is belangrijk voor het ontwerp en op vele manieren te beïnvloeden. Al deze invloeden zullen op elkaar afgestemd moeten worden om er het optimale uit te kunnen halen.
Mee eens, mijn vorige bootje met een bolder helemaal achterop was een waardeloze slepert qua manouvreren. Maar met de bolder voorop kon ik op mijn vingers natellen dat het nog slechter zou gaan.
En als je denkt dat je er met de pet naar kan gooien omdat de perfecte sleper toch niet bestaat dan denk ik dat het maar goed is dat jij geen ontwerpbureau bent begonnen :)
Daarom heb ik een ontwerp gekocht waar ik heel tevreden mee ben :!: Dat ontwerp is met de hand getekend, waar ik heel veel respect voor heb. Een ontwerp puur voor recreatie afgestemd op het vaargebied.
Groeten,

Richard

mijn boot

Plaats reactie