Anodes

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Anodes

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Zelf twijfel ik over de soort metaal wanneer te plaatsen in wat voor vaarwater.
Voor mij is de vraag waar er nu nog "echt" zoet water is.
Want hoe lang is het nu helemaal geleden dat je in de Maas benedenstrooms Rotterdam een foto kon ontwikkelen ?

http://www.mgduff.co.uk/
http://www.vaartips.nl/tipa.htm#anode
http://www.natuurwetenschappen.nl/modul ... nt&sid=879

Gr WIm.


Maak van dit onderwerp ereen die het argief in kan gevuld met kennis en feiten.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: Anodes

Bericht door Pier »

een aanvulling op anodes

http://amsterdamsbotencomite.nl/tec_corrosie.htm

groeten pier
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Anodes

Bericht door wout.bij »

hoi pier en wim
dit zijn zeer nuttige stukjes schrijven, veel wist ik al, maar een paar dingen ook weer niet, wat mij al wel duidelijk is, is dat elk schip en elke ligplaats eigenlijk een eigen `karakter` heeft en dus een specifieke anti-corrosie methodiek nodig heeft.
dus het is lastig om te zeggen zo van jij moet dit en dat doen en dan is het goed, wie dit wel zegt moet heel goed weten hoe je boot is beschermt en waar deze zijn ligplaats heeft en dus ook hoe de waterkwaliteit daar is, en er is vaak maar 1 die dit weet en dat is inderdaad de eigenaar. :wink:
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Anodes

Bericht door paul »

Hier nog een.
Kathodische bescherming


Kathodische bescherming is één van de meest effectieve manieren voor het verminderen of eliminieren van corrosieve beschadiging die onvermijdelijk zal optreden wanneer metalen (ijzer in het bijzonder) in voordurend contact zijn met water.

Verf biedt op de lange termijn slechts beperkte bescherming voor de romp van een schip. Dit betekent dat een effectieve kathodische bescherming dient te worden toegepast door gebruikmaking van passieve opoffering vn anoden, actieve stroom geleide systemen of een combinatie van beiden.

Passieve opoffering van anoden zijn een eenvoudige, economische beschermwijze. Met de bepaling van de hoeveelheid en grootte van de anoden dient met het volgende rekening te worden gehouden.

Grootte van het te besschermen natte oppervlak
Vaargebied
Opofferingsanoden worden gemaakt uit zink, aluminium en magnesium. Zink anoden werken alleen in zout water. Bij gebruik in zoetwater ontstaat een witte onoplosbare laag op de zink anode waardoor de werking geblokkeerd wordt. Indien het schip meer dan 80% van de tijd in zoet- of brakwater doorbrengt, dan is de aluminium anode de beste keuze. Als het schip uitsluitend op zoet water vaart, kies dan magnesium anodes.

Oppervlakte
Onderwaterschip
Aantal KG's Anodes

< 10 m2
4 kg zink
2 kg aluminium
0,8 kg magnesium

< 25 m2
12 kg zink
6 kg aluminium
1,6 kg magnesium

< 40 m2
18 kg zink
9 kg aluminium
3,2 kg magnesium

< 50 m2
36 kg zink
16 kg aluminium
4,8 kg magnesium


gr Paul
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Anodes

Bericht door VRM marine »

:wink: eindelijk de juiste adviezen! :wink:

er is inderdaad veel te veel kroegwaarheid soms te vinden op forums, de voorgaande posting heeft het inderdaad helemaal bij het rechte eind! :wink:
Voor alles is een oplossing!
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Anodes

Bericht door wout.bij »

ik ga dus echt niet 9kg aan aluminium anodes onder mijn boot hangen, nogmaals, alles hangt af van de persoonlijke situaties.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Anodes

Bericht door VRM marine »

wout.bij schreef:ik ga dus echt niet 9kg aan aluminium anodes onder mijn boot hangen, nogmaals, alles hangt af van de persoonlijke situaties.
gr.wout
:wink: uiteraard het blijft altijd een gevoels kwestie!
overigens zijn de getoonde berekeningen gebaseerd op kaal staal , als ik mij niet vergis! :roll:
in de praktijk zitten er meest maar 4 anodes (meestal Aluminium) op de jachtjes . :wink:

ik heb zelf op mijn Wel ijzeren sleepboot (Bugsier 5 (1) 18x4,60,2m er maar 6 opzitten van een halve kilo , 4 in de buurt van het achterschip,2 in de buurt van het voorschip , zoals u zelf al opmerkt is het als extra corrosie bescherming , bovenop de bescherming van de verf! (in mijn geval 2 lagen brons bottom )en als afwerking twee laagjes antifouling.
ik ga meest uit van een jaartje of 8 tussen de werfbeurten , is voor mijn gebruik voldoende!, dan zijn de anodes nog nauwelijks aan gesproken (ik lig op erg zoet water , brielse meer, maar kom ook op brak en zout (waterweg etc))
als hij weer droog gaat, afspuiten tjetten en klaar! :wink:
Voor alles is een oplossing!
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: Anodes

Bericht door Pier »

woutbij
meten is weten he

En geen magnesium is te agressief veel te hogerspanning tussen de anderendelen van het schip magnesium wordt gebruikt om tanken te ontroesten.

groeten pier
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Anodes

Bericht door VRM marine »

Pier schreef:woutbij
meten is weten he

En geen magnesium is te agressief veel te hogerspanning tussen de anderendelen van het schip magnesium wordt gebruikt om tanken te ontroesten.

groeten pier
dat doe je dan wel met zout of brak water! :D
magnesium word wel degelijk op echt zoet water gebruikt , de corrosie van de anode is dan niet aggresief! :wink:
Voor alles is een oplossing!
Plaats reactie