Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door wout.bij »

hadden jullie de verstuivers van tevoren dan niet gecontroleerd, :?:
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

nope, bij de eerste keer starten afgelopen week was ik eigelijk van mening dat hij zo slecht liep/starte omdat het blok zo koud was en dat er nog wat lucht in het brstf systeem zou zitten.
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door walvis »

Hoi ED
Ik begrijp dat de Zaandam nu voor de kant ligt.
En volgende week naar de heling voor knippen en scheren in ijmuiden.
Als jullie dit rond hebben wat gebeurt er dan met de Beukels
geert
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Etab »

Zag op facebook bij de groep: je bent ijmuidenaar als. Mooie foto's van de aankomst staan!!!
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen weken behoorlijk druk geweest met de motor van de zaandam. Verstuivers hebben we een kleine vakantie gegeven naar engeland en zijn als nieuw terug gekomen :wink: Van de 6 verstuivers bleken er 3 nog wat te doen en de overige 3 hadden dezelfde werking als een tuinslang. Afgelopen week de verstuivers er in gezet en vrijdag proef gedraaid voor de wal. Na 2 uur verschillende belastingen lagers nog maar een keer opgemeten en deze hadden 3 graden verschil tussen de hoogste temp en de laagste temp. Zaterdag ochtend nog even gedraaid en tegen 1100 kwamen de kadetten aan boord en zijn we om 1200 vertrokken naar IJmuiden. 300 omw op de motor en schroefas en liepen we een mijl of 8. Wel wat rook en kool uitstoot maar na een uur varen werd dit minder. In de mk een kleine lekkage langs wat kleppen (rook), een kleine koelwater lekkage, (pakking vernieuwen) en een probleem met de afstelling van het stationair toerental. Ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met een probleem in de regulateur. Dus hier moeten we eens naar laten kijken ben ik bang. Verder een prima tochtje gehad en een beetje het schip leren kennen als het vaart. Het schip vaart overigens wel lekker. As Donderdag droog in Ijmuiden voor een nieuwe afsluiter en wat reparatie aan de afvoer pijpen van dek. Hierna weer terug naar de ligplaats in IJmuiden en dan weer verder met de werkzaamheden. De Willem Beukelsz staat nog niet te koop maar als je iemand weet stuur hem maar langs. Volgende week zullen we wel een aantal foto's plaatsen van afgelopen week en de werf.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

En we blijven maar doorgaan :wink: na een het afgelopen weekend hebben we het schip in de haringhaven in IJmuiden afgemeerd. Afgelopen donderdag zouden we droog gegaan zijn ware het niet dat onze voorganger wat uitliep met de werkzaamheden. Nu is het de bedoeling dat wij morgen ochtend 0700 alsnog droog gaan voor het vervangen van een overboord afsluiter en de inspectie van de overige buitenboord afsluiters. Tevens willen we de standpijpen van de wc's inspecteren op dikte en de afvoerpijpen van dek inspecteren en waarnodig vervangen. Dus straks even de lasspullen ophalen, materiaal ophalen en een compressor voor de plasma cutter ophalen zodat we straks flink door kunnen gaan.Hopelijk lukt het ons in de korte tijd om zo veel mogelijk te doen met de beperkte hoeveelheid beschikbare mensen. Zoals het er nu naar uitziet gaan we dan in de loop van komende week weet te water en richting de vaste ligplaats. Dan zullen we even rustig aan doen want er is de laatste maanden behoorlijk wat vrije tijd in gaat zitten en thuis willen ze ook eens zien welk gezicht er bij dat salaris hoort welke iedere maand gestort wordt :oops: .
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Cees »

edje schreef:Dan zullen we even rustig aan doen want er is de laatste maanden behoorlijk wat vrije tijd in gaan zitten :oops: .
Een understatement? :)
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

vrees van wel :oops:
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Klaver vier »

Edje mag ik vragen wat een plasma cutter is.Ik volg je verhalen al een tijdje en vindt het verrekt intressant Gr.(De Stoere).
Klaver vier
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paul »

Een understatement?

Op zich niet zo erg,toch?
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Een plasma cutter is een apparaat dat dmv stroom (lees spanning) door staal snijd. mbv gewone lucht uit een compressor blaas je je staal weer weg. Dit resulteerd in een ontzettend mooie snede die strakker is als werken met een snij brander.

Afbeelding

Afgelopen zaterdag morgen 0700 sprongen de werflui aan dek en begonnen het schip boven de hellingwagens te plaatsen en vast te zetten. Na een uur emmeren lag het schip met de kiel in de juiste positie en kon men het schip de wal op trekken. Eenmaal droog snel even een rondje gelopen om te kijken of alle stempels goed stonden en niet op de kimkielen. Hierna de wal kabel uitgelopen en aangesloten zodat we over verlichting beschikken. Even snel nog een bakje koffie zetten en werk verdelen en gang maken. Gelijk begonnen met de afsluiter die lekte als een zeef. na een uurtje worstelen en enige gesprekken met onze schepper dat ding los gemeubeld en op de werkbank gegooid. Na een kleine insectie bleek de zitting en de klep nog in een goede staat te zijn zodat we besloten hebben om de nieuwe afsluiter niet te plaatsen en de oude toch maar te overhalen (nieuwe afskuiter koste maar €900 ex btw) :shock: dus reden genoeg om er een paar uurtjes werk tegen aan te gooien en wat pakking materiaal. Bij det demonteren braken de bouten van het drukstuk af op het moment dat we de sleutel er op zette. Gelukkig dit dus niet in het water gedaan :roll: Na een paar uurtjes pielen en schuren de afsluiter weer netjes in elkaar weten te zetten en gelijk gecontroleerd door er water op te zetten en te kijken of de klep water doorlaat. Deze bleek goed dus klaar om weer te monteren. Aangezien de pakkingen oud waren gelijk de flens pakkingen vernieuwd, flens schoon geschuurd, slechte plekken opgelast en de afsluiter weer gemonteerd. Ondertussen hadden de andere oudere kadetten de overige afsluiters (11 stuks) geopend schoon gemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen en konden na een grondige inspectie gelijk weer terug geplaatst worden. Rond 1200 kwamen de kadetten (van verschillende leeftijden) aan boord en werden er veiligheids middelen uitgedeeld (handschoenen, oordoppen, brillen) en konden ze het kleine neetje aanwezige aangroei met een schraper verweideren. Tevens was er 1 man druk in de weer met de plasma cutter om de loospoorten onder handen te nemen. De loospoorten zijn in de verschansing verwerkt. Om nu bij slechter weer niet gelijk een klap water het dek op te krijgen hebben ze van plaatstaal een soort flap aan de binnen zijde van de verschansing geplaatst. Nu is hier vrij moelijk bij te komen met onderhoud dus deze waren behoorlijk verrot en zagen er niet meer uit. ook was er een groepje mensen bezig met de afvoer pijpen van de verschillende afvoeren. Aan bb bleken deze nog in goede staat (enkele vernauwingen/bijna verstoppingen. Aan sb was dit een werkelijk drama. Leidingen enorm verrot dat reparatie niet meer mogelijk was. Hier hebben we enog meetwerk verricht zodat we de leidingen een eindje boven de waterlijn doorgehaald en voorzien hebben van flensen zodat we dit op een later tijdstip kunnen gaan aanpakken. Alle slechte plekken voorzien van een noodverbandje (fiets banden en duck tapeen slang klemmen) Rond 1700 zijn de kadetten naar huis gegaan en gingen de kader leden nog even door tot een uur of 2000. De planning was om na het eten nog even door te gaan maar na de maaltijd waren de benen van lood dus besloten om maar even rustig achterover te blijven zitten en de dag door te nemen onder het genot van een potje bier. Uiteraard na zo'n inspannende dag heb je niet veel nodig om lekker stom te gaan itten kijken dus vroeg te kooi.

Zondag morgen weer opgestaan en na een bakje koffie de laatste afsluiters weer gemonteerd. Wat kleine laswerkzaamheden in de mk aan de leidingen en buiten om de inlaten schoon gespoten met de hoge druk reiniger. Binnen in werden alle terugslag kleppen van de afvoeren geopend en schoongemaakt. De meeste zaten vast door vuiligheid (aangroei). Hierna de zee inlaten geopend en schoongemaakt. Hierbij bij sb zee inlaat een half net aangetroffen wat behoorlijk wat koelproblemen had kunnen gaan opleveren als er nog wat vuiligheid bij gekomen zou zijn. Rond de middag waren we klaar met de werkzaamheden en begonnen met opruimen en het schoonmaken van het gereedschap en dek en een deel van de mk. Morgen weer te water, controle op de afsluiters en dan de boel opstarten en terug naar de ligplaats.

Afvoeren van dek. Dit gaat een enorme klus worden voor leken, hier zullen we dus op zoek moeten gaan naar een pijpfitter. Mocht iemand die kennen houden we ons aanbevolen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

dagje uitstel gekregen..... Aangezien we een afsluiter bespaard hebben konden we dit geld weer uitgeven aan wat anders..... Het gevoel van we gaan vooruit :!: Deze werfbeurt viel totaal niet te zien wat we er nu gedaan hebben omdat alles zich onder de waterlijn afgespeeld heeft. Dus vandaag de bikhamers, tollen en schuurschijven voor gaats getrokken en mbv de werf even flink tekeer gegaan.

Afbeelding

Na enige uren werk heeft men bij de (later aangehangen) kont ongeveer 20cm boven de waterlijn een slecht stukje aangetroffen :shock: Met een bikhamer een gaatje geslagen in de huid. Deze plek was redelijk bekend als slecht stuk omdat er al een nieuw stuk ingezet was. Deze is er gelijk uitgesneden en voorzien van een nieuwe postzegel. Hierna netjes in de primer en aansluitend mee gespoten zodat er weinig te zien is.

Afbeelding

Nu alsnog morgen te water en dan richting de ligplaats.
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Etab »

Op de foto ziet dat onderschip er toch nog strak uit.!
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Het is nu net 2 jaar geleden dat we het schip droog gehad hebben voor inspectie van het vlak. Toen dit goed bleek te zijn hebben we het schip voor de zekerheid maar laten primeren en in de antifauling laten zetten. Afgelopen 1 1/2 jaar op dat geweldige zout/brakke water laten liggen en sinds augustus vorig jaar op zoet water. Bij het droog gaan zat er misschien 600 kg aangroei aan. Onze ervaring is dat er ongeveer 1m3 aangroei per jaar op komt doordat wij veel stil lagen en door het soort water waar we in liggen. Als het goed is zullen we straks meer varen nu we een betrouwbaarder schip hebben.

vandaag zijn er weer 2 man druk bezig geweest in de mk met ontvetter om de vloer schoon te krijgen, komende weken zullen we in de mk een begin maken met het schoonmaken want die vetloods doet zijn naam eer aan :oops:

overigens, morgen willen ze het ows schip nog even bij werken en daarna is het klaar en hoop ik eigelijk een jaar of 2 niet meer op de werf te komen met het schip.
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Etab »

Straks zoon naar opa en oma brengen dus even langs rijden om te kijken.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Plaats reactie