Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door KarelE »

Etab schreef:En volgens mij is dat kleine slepertje op de voorgrond aan volledig nieuwe bedrading toe. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mijn zoon kwam na zijn eerste dag met roet in zijn neus thuis. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Hij ging mee om "iets "te doen en onderweg begon het hele dashboard te walmen. Volgens hem horen die dingen er ook bij.
Ja, dat hoort er bij. Zo leer je dat er boven hufterproof nog een overtreffende trap bestaat die in de praktijk onrealiseerbaar is: Zeekadetproof :wink:
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

zeekadetproof.... we waren eens op zomerkamp in Den Helder en toen kregen we een rondleiding in een atoombunker welke half gesloopt was. Waarom half gesloopt? nou ja de aannemer was failliet omdat die bunker niet te slopen was. Maar goed in een ruimte stond een mooie kromhout generator en deze kon er alleen uit als die deurpost afgebroken werd. Dus wij vroegen voor de zekerheid of hij het echt meende. ja als die generator weg krijgt issie voor jullie. Dus het hele spul terug naar het schip en een strooptocht over het schip op zoek naar hamers, beitels en koevoeten en ander slopers gereedschappen. Het heeft een dag geduurd maar na een dag stond dat ploegje bij de beste man in kantoor geheel onder de stof en wat blauwe plekken en vroegen om een aanhanger voor die generator te vervoeren. wat hebben we gedaan, de deurposten welke in het beton zaten losgezaagd en net zo lang aan het trekken en slopen geweest totdat deze los kwam. Hierna met veel gebeuk de rest van de stenen/beton weg gesloopt zodat we de generator los konden meubelen en naar buiten trekken op skid hout ingevet met schroefas koker vet. Generator was helaas overleden maar de kromhout hebben we gebruikt in een bijboot. laatste keer dat ik het scheepje zag draaide het kromhoutje nog braaf.

maar idd zeekadetproof bestaat niet!!!! vraag me wel eens af of gezond verstand niet dreigt uit te sterven :roll: 8)
Ex_OSZaandammer
Berichten: 32
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 12:19 pm
Locatie: Middelburg

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Ex_OSZaandammer »

Ed,

Jij en je korps doen gigantisch goed werk :)
Ik wordt er gewoon bijna blij van dat op elke foto te zien is dat het schip er steeds beter uit gaat zien.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Eindelijk komt er weer wat zichtwerk tevoorschijn na dagen van bikken en primeren. Afgelopen vrijdag de eerste laklaag aangebracht in het wasplaatsje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Komende week lekker laten drogen en uitharden en daarna nog een keer schuren en de laatste laag er op aanbrengen. Het onderdeks (plafond) welke van staal is, is sinds de bouw van het schip voorzien van een laagje kurk snippers en afgewerkt met verf. Ook deze is grondig schoongemaakt en voorzien van een nieuw laagje verf zodat deze er ook weer fris uitziet. Als de laatste laag gedroogd is kunnen we weer gaan beginnen met het installeren van de wasmachine en droger, afvoeren, aanvoeren en de wasbakken. Vloertje zullen we schoonschrobben en dan moet het hok er weer als nieuw uitzien.

Ook aan dek is men weer druk bezig om de oude lagen verf en roest te lijf te gaan. De bikhamers en luchtcompressor maken inmiddels weer overtime dus binnenkort hier ook weer behoorlijk wat schilderwerk voor de boeg.

Afbeelding
Afbeelding

De boom is nu voor de laatste maal gelakt en ziet er weer als nieuw uit.
Afbeelding

gr Ed
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door sambeek »

Ondanks al het harde zwoegen, jullie hebben wel eer van je werk. :D het ziet er goed uit.
groet Terpstra / SAMBEEK
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door WillemB »

Het wordt super,Ed.

Van het weekend mijn werkbeurt gehad op de jachthaven.

Kheb gewerkt met Jim Clots(invaller voor zijn pa), ook ff lekker over de Zaandam gehad. :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen week weer druk aan het werk geweest aan boord. Bb walegang is stevig onderhanden genomen en staat nu voor een 2e keer in de lak.
Afbeelding

Voor op begonnen met de verschansing aan bakboord kaal te halen en hierbij zijn er wat gaten in de verschansing gevallen. Deze zullen we in het najaar gaan aanpakken als we weten hoeveel staal we precies nodig hebben.
Afbeelding
Afbeelding

In de machinekamer begint de werkspoor er weer uit te zien zoals hij hoort te zijn. De kleppen incl koperen ringen zijn gemonteerd. Koelwater deksel van de smeerolie koeler past bijna, hier moet alleen nog een schuine rand in gefreesd worden om het afsluitvlak goed passend te krijgen en dan kan de deksel naar de spuiterij waar deze grondig gereinigd/gestraald wordt en dan ge poedercoat wordt.
Afbeelding
Afbeelding

Waarom poedercoat??? Lekker hard en geeft een extra bescherming. Hierbij hebben wij een kleine modificatie aan gebracht door 2 zinkstukken bij te plaatsen die het koelwater systeem gaan beschermen tegen de stroompjes die de leidingen op vreet. Deze pluggen kunnen we er makkelijk uitdraaien en vervangen voor nieuwe. Waarom niet een nieuwe originele deksel? nou ..... aangezien losse deksel 2500,- eu kost, een complete koeler 6000,- Eu, en wij een klein te kort hebben in ons schatkistje, hebben wij besloten om zelf maar een nieuwe deksel te gaan maken. Als dit nu echt goed werkt zullen we een spare deksel gaan maken en 2 deksels voor de koeler aan de onderkant. Je kan immers maar wat op reserve hebben liggen :lol:

Op de brug is begonnen om de gaten welke in de wanden zaten te plamuren en deze wordt komende week netjes geschuurd zodat het in de grondverf kan. Hierna zullen we de brug voorzien van een fris laagje witte lak.

De wasplaats is zo goed als klaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu moeten we het scheepje draaien zodat we de andere zijde ook kunnen gaan aanpakken. Niet zo moeilijk denk je maar wij hebben 2 vlotten liggen die wij gebruiken om langszij af te meren van de kleine vaartuigen. Wij zijn blij met deze vlotten maar de watervogels ook. Die bouwen hier namelijk nesten op. Nadat een van de kadetten een vletje moest pakken om dat ze zouden gaan roeien sprong hij niets vermoedend op het vlot en begon los te gooien. De meerkoetjes die daar hun nest hebben, dachten hier anders over en begonnen een berg kabaal te maken. Nu was hij hier niet zo erg van onder de indruk zodat pappa koet onder leiding van mamma koet gezamenlijk een offensief ondernamen om de indringen te verjagen. Al schreeuwend, water trappend en pikkend kwamen ze aan en het kadetje koos het hazenpad. Op het andere vlot zit ook een nest en de (tijdelijke) eigenaren waren ook hier niet van ge charmeert dus die begonnen op hun beurt ook een offensief met als resultaat dat het kadetje met een snoerduik op het steiger dook en niet meer het vlot op wilde. Mbv een pikhaak de losliggende vlet uit het riet getrokken en langszij genomen zodat ze alsnog konden gaan roeien. Toen de vlet weer afgemeerd moest worden de koetjes gelokt met wat brood om ze bezig te houden en de vlet rap terug gelegd op het plekje. Hopelijk komen de eieren snel uit en kunnen we weer veilig ons vlot gebruiken.

gr Ed
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door WillemB »

Hey Ed, wat kijkt Jim fanatiek kan je em een beetje "mannen"?
Goeie werker hoor! Weet wat ie wil! :wink:

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Was me het dagje weer wel..... Hoewel je rond de motor overal aardig bij kunt komen toch enkele keren het lichaam op een on natuurlijke plek moeten parkeren zodat ik bij thuiskomst aardig stijf was is sommige ledematen.

Vrijdagavond aan boord gestapt om eerst eens wat te gaan opruimen omdat ik enkele zaken kwijt was en het zat was om overal te moeten gaan zoeken. Ondertussen de wasmachine gevuld en jawel stekker niet in goed gelegd.... Boven de was machine staat de droger in een hoekje gepropt. naast deze set loopt ook nog een leiding van het drinkwater systeem en net daar voor hangt een wasbak. Dus als je iets moet doen moet je eerst de wasbak weg halen, drinkwater leiding demonteren en dan kan je bij de snoeren komen...... Hier had ik dus echt geen zin in dus knip stekker er af geknipt snoer tussen de leiding en het wandje getrokken, nieuw stekkertje er op en draaien maar. (uiteraard eerst even de ketelpakken in een speciekuip met een sopje in de week gelegd.) Verder nog wat kleine klusjes gedaan en daarna onder het genot van een potje bier ff wat genieten. S' nachts tot 2x aan toe er uit om het oude mannetjes looppad te volgen richting wc (mijn god ik word oud :lol: ) hierna de slaap niet lekker kunnen pakken en met regelmaat wakker dus om 600 vond ik het genoeg en een bakkie gezet. na de koffie de compressor opgestart aangezien ik hoopte om vanmiddag toch de motor te kunnen gaat starten. en 2 vaten volpompen is de compressor toch ff bezig.... De brstf pompen geplaatst en de regelstangen gemonteerd, hierna de leidingen gemonteerd en het carter vol gepompt met smeerolie. tijdens het verpompen van de smeerolie stopte de pomp er mee... ff zekering controleren, nee die is er niet uit, hey noodverlichting brand, dus de omvormer van wissel naar gelijk ligt er uit. alle zekeringen zitten er in maar ding wil niet :evil: na 30 min zoeken kopvoor in het hoofdbord vlak naast me oor plof en ineens zag ik het lampje branden dat we weer konden starten. (blijkt dus en thermisch relay te zitten welke getript was door de voorsmeerpomp aangezien de smeerolie goed koud was) ook weer wat geleerd... na het inschakelen de motor voorgesmeerd en konden we beginnen met het tornen van de motor om zo de kleppen te stellen. Hierna de timing van de brstf pompen gecontroleerd en gelukkig stond deze goed zodat we niet de nokken hoefden te verslaan. Uiteraard is dit in een paar zinnen verteld maar we zijn inmiddels al rond het einde van de middag beland. Lucht op het systeem gezet en even gestart met open indicateur kranen om zo echt alle resten vuil naar buiten te blazen. Aansluitend hierop de motor gestart en na een kort klappie lucht kwam de oliespoor weer tot leven.

http://s1056.photobucket.com/user/eijze ... 2.mp4.html

gelijk hoor je een aantal bekende geluiden maar ook een paar die plaats gemaakt hadden voor nieuwe geluiden. Deze schijn je dus te moeten horen bij deze kar. Aangezien we een paar kleine lekkages hadden na 30 minuten gestopt. Overhalen van brstf pompen en klephuizen zijn geslaagd. Komende week zullen we enkele koperen ringen vervangen voor nylonringen welke beter passen op de retourleiding van de brtsf pompen. Verder zullen we dan de mk gaan opruimen want het lijkt wel alsof er een smeerkees aan het werk is geweest. Als dit gebeurd is willen we voor de wal een paar uur gaan draaien en dan maar eens door de haven heen scharrelen en kijken of de boel goed op temperatuur komt. Eind mei gaan we met het schip naar de HT race toe en willen we op het IJsselmeer van iedere cilinder een indicateur diagram gaan trekken zodat we alles eens goed kunnen bekijken.

Aan dek is er ook niet stil gezeten. Vrijdag is er de gehele dag gebikt zodat de bb zijde van de opbouw geheel kaal was. Deze is op zaterdag netjes in de primer gezet en komende week zal deze weer van kleur gaan veranderen. Aan dek wilden we wat kleine laswerkzaamheden doen maar nadat er enkele lassen gelegd waren stopte het lasapparaat er mee en kon dr prik (elec) er ook geen wijs meer uit worden. Aangezien dat ding nog geen jaar oud is maar even aanspraak gaan maken op de garantie en hopelijk krijgen we dan een lener terug zodat we wel weer verder kunnen totdat we de onze weer terug krijgen.

Helaas deze keer geen foto's maar een kort filmpje.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Gisteren weer ff een paar uur aan boord bezig geweest. Na de koffie een aantal ketelpakken gewassen en wat administratie gedaan (werkboek hoofdmotor bij gewerkt van wat er gedaan is afgelopen winter) . Hierna waren de ketelpakken schoon en gedroogd dus in het schone vette pak gesprongen en in de mk alle bakken met bouten en moeren uit gespit en ontdaan van oude ringen en kapotte boutjes en moertjes. ondertussen lucht laden en een aantal vuilnis zakken gevuld met oude poetslappen en deze kan ik komende week kwijt bij de bilge boot. Ondertussen kwamen de jongeren 1 voor 1 aan boord en met een er van de hoofdmotor gestart. motor starte direct maar liep voor geen meter :evil: tijdens het draaien maar eens ontluchten maar nog niet echt een verbetering. hij blijft hunten..... motor gestopt en brstf regelstangen losgenomen van de pompen en kijken welke er zwaar liep. bij cilinder 5 aangekomen bleek deze net ff te zwaar lopen zodat de regulateur hem niet lekker oppakt (regulateur is heeft ook zijn loopsporen dus deze is wat sleeds) dat zwaar lopen bleek te komen door het borg asje waarmee de pomp gekoppeld zit aan de regelstang. Asje over schuurlinnen heen gehaald om de braampjes weg te halen en weer geprobeerd, nu liep deze wel soepeler dus starten met die handel. Toerental liep nog steeds te hunten maar motor pakt hem nu wel sneller op. Komend winterseizoen maar eens kijken of we de regulateur kunnen openen en kijken wat we daar tegen komen (waarschijnlijk wat versleten veren) voor de wal een aantal uren gedraaid met de schroef er op en de temperaturen blijven netjes gelijk op 1 na. hier zullen we tijdens de reis naar Harlingen aan het einde van de maand eens grondig naar gaan kijken als we een indicateur toestel aan boord hebben zodat we van alle cilinders het proces kunnen bekijken. Aan dek is men begonnen met een rodd,wit,blauwe band op de schoorsteen te zetten. Hier overheen komt weer een stalen logo te staan zodat we weer aansluiting vinden bij het landelijke logo.
Afbeelding
Afbeelding

in de middag ff een bloemstuk opgehaald welke we vandaag gaan leggen bij de doden herdenking in IJmuiden. Hier zullen we assistentie bij verlenen ism de scouting.
Afbeelding

Helaas ook weer wat stuk gegaan :cry: een boiler van een van de verblijven achter. Hier bleek de dompelbuis (thermostaat voeler) door gerot te zijn. Snapte er al geen bast van dat we de ene keer warm water hadden en de andere keer weer heet water. Dus de boiler ontkalkt en dat hadden we nou net niet moeten doen geloof ik. Nu maar eens op zoek gaan naar een 10 ltr boilertje voor weinig want over een week of 3 moeten we bunkeren a €1,39 de liter en dan is 5m3 ineens een heleboel geld om ff op te hoesten :? maar goed, brstf er in en nog wat kleine dingen doen en dan heerlijk varen :D
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Etab »

De mannen en dames bij de herdenking op plein 1945 in IJmuiden.
Mijn zoon (eerste foto rechts) vond het best een eer en indrukwekkend vertelde hij. (stilstaan had hij wat meer moeite mee)
Afbeelding
Afbeelding
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Marie Christina »

Mooi!
En belangrijk.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Cees »

edje schreef: Toerental liep nog steeds te hunten maar motor pakt hem nu wel sneller op.
Hoi Ed, wat bedoel je met hunten van het toerental? Kan je dat duidelijk omschrijven?
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Cees,

Stationair toerental bij deze motor is ongeveer 120-130 omw/min. Dus als je gaat starten doe je dit op een iets hoger toerental, dit doe je door aan het handwiel op de regulateur te draaien zodat de (koude) motor niet uitvalt als hij gestart wordt. Na een aantal minuten kun je het toerental dan terugdraaien naar het stationaire toerental van 120/130 toeren. Schakel je nu de schroef in zal het toerental inzakken en moet de regulateur de regelstangen uit duwen zodat de motor dan bij stationair toerental met schroef er op (100 omw/min) zal blijven draaien.

Echter bij ons aan boord is de regulateur ietwat versleten (denken wij) dus bij starten draaien wij ongeveer een 200 omw/min en laten we hem zo staan. draaien we hem lager dan loopt de regulateur te jojo-en omdat hij dan weer te veel gas geeft en gelijk gaat corrigeren dus te veel terug neemt. stellen we hem nu af tussen de 100 en 150 omw en schakelen we de schroef in dan valt de motor uit... Dit heb ik een keer meegemaakt met afmeren en dat is niet fijn kan ik je vertellen. Dus als we de motor op 200 omw zetten en dan schakelen met de koppeling zakt de motor in en blijft dan lopen op 100 omw.

Gelukkig kan dit bij onze koppeling omdat wij een SLM vloeistof koppeling hebben. Echter dit is niet zoals het systeem ooit uitgelegd was. Ik heb het vermoeden dat er een veer niet meer zoals het geweest is (luie veer) en dat het loopvlak in de regulateur een kuiltje bevat waartegen hij moet opboxen. maar ik moet eerlijk zeggen ik ben een beetje bang om hier zomaar aan te gaan pielen. Ik wil kijken om in het na jaar als we uitgevaren zijn om de regulateur te openen. echter makkelijk is dit niet want er moet behoorlijk wat weg gehaald worden om deze in zijn geheel te demonteren om er bij te komen. Verder zal ik op zoek moeten naar een "mannetje" die weet wat hij doet. ik heb totaal geen ervaring met een regulateur om deze ff uit elkaar te slopen, en ik zou niet weten wat het zou gaan moeten kosten om een veer te laten maken en bij wie ik het moet laten doen. Ik moet hier nog eens achter aan gaan welke bedrijf dit doet en wat de kosten hiervan zijn.

In het filmpje hoor je duidelijk dat de motor aan het hunten is. dit was versneld stationair draaien en met warme motor is hij iets rustiger maar blijft wel harder/zachter lopen.
gr Ed
Laatst gewijzigd door edje op di mei 06, 2014 12:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Cees »

Dank voor het uitgebreide antwoord. :!:
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Plaats reactie