Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door WillemB »

Van mijn kant ook heel veel respect voor onze Zeekadetten uit IJmuiden.
Twordt een plaatje. :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door sambeek »

Leuk hoor dat zulke jonge gastjes er al zo druk mee zijn. SUPER!! :D
groet Terpstra / SAMBEEK
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Helaas afgelopen jaar bijna geen tijd gehad om even rustig iets op dit forum te knallen van de Zaandam. Oktober 2017 hebben we de Zaandam ter keuring gegeven aan register Holland. Op een paar opmerkingen na is het schip er prima door heen gekomen, echter moest er eea op papier verantwoord worden en dan ben je over geleverd aan de (on) kunde van div organisaties en mensen die het allemaal goed bedoelen maar er geen hol van snappen of de ambtelijke molen :evil: dit kost ontzettend veel tijd en energie maar uiteindelijk toch goed gekomen. (nu nog even het eni nummer goed zien te krijgen hebben eerder een kadaster binnenvaart gekregen en nu een kadaster Zeevaart en welk nummer moet je nu gebruiken. geven we nu het eni B nummer op zijn we niet bekend en geven we het eni z nummer op dan ook niet. Ondertussen zijn we wel doorgegaan met het onderhoud aan het schip. Afgelopen Ht race in Mei hebben we nog een geintje gehad in de mk. hele hoofdmotor vol zeewater door een lekkage, dus met een vertraging van een uur of 8 uiteindelijk als nog naar terschelling kunnen varen met een overvolle vuilolie tank. Echter dachten wij dat we een lekkage hadden in een ballast tank dus besloten we om maar met het schip droog te gaan voor het zomerkamp in juli. De week voor het dokken zijn we achter een verborgen afsluiter gekomen welke ergens onder in de mk bilge zat en deze stond iets open (getrild of (on) bewust geopend bij het schoonmaken van de bilge. Maar goed het systeem geheel na gelopen en afsluiter maar gesloten en de koelwaterpomp bij gezet. resultaat was geen lekkage meer... goede raad is duur dus toch maar de werfbeurt doorgezet, daar wij ook weer een aardig rif mee zeulden op het onderwaterschip. Donderdagavond naar de werf in de buitenhaven gevaren en het schip alvast in het hellinggat geparkeerd. Volgende morgen om half 10 droog gegaan en direct begonnen met het onder hoge druk afspuiten van de aangroei. in een middag tijd een kleine 5 m3 aangroei weg gespoten, iedere keer weer versteld van de hoeveelheid aangroei..... aansluitend aan dek met de hogedruk reiniger waarmee we de aangroei weg spoten (400 bar) de roest te lijf gegaan welke op de verschansing, bak en onderdek zat in de gangboorden. Na 2 dagen spuiten heel wat ellende weg gehaald en alles na gelopen met een tol en bikhamer. hierna alles in de primer gezet. momenteel nog een hoop primer plekken aan boord maar afgelopen tijd was het ook te warm om te schilderen. Ook in de mk werd niet stil gezeten. Alle buitenboord afsluiters en terugslagkleppen gedemonteerd en nagezien, gerepareerd en gesmeerd. Ook enkele afvoeren vervangen op de scheepshuid zodat deze weer een paar jaar mee kunnen, nieuwe anodes geplaatst en wat staalwerk op de aangehangen kont vervangen. Al met al waren het een 5 tal zeer drukke dagen maar met alle hulp uiteindelijk ontzettend veel werk verzet. ook de jongeren hebben flink de handen uit de mouwen gestoken. ankerketting uitgelopen en schoongemaakt en opnieuw gemerkt, hellingbaan ontdaan van alle zooi welke van het schip af kwam en uiteraard een een handje geholpen met het primeren van de kale plekken aan boord. 2 weken voor het zomerkamp kwamen we van de werf dus was het alle hens gewapend met emmers sop en borstels om het gehele schip schoon te maken. Hier zijn we bij elkaar toch wel weer een week of 2 mee zoet geweest om gelijk alles op te ruimen en klaar te maken voor het aanstaande zomerkamp. Vrijdag 20 juli 1200 was het eindelijk zover en na een korte bunkerstop in Zaandam door gevaren naar Lelystad. Schip liep als een kogel!!! (280 omw 8 knopen) op het markermeer in de geul even vol gas gegeven en we hebben kort de 11 knopen aan getikt. Helaas ivm de diepte snel moeten besluiten om vermogen te verminderen. Rond 1800 lagen we afgemeerd in lelystad. afmeren was weer eens bijzonder, schoonschip, weinig water onder de kiel dus een hoop vreemde reacties van het schip. halve haven uitgebaggerd :lol:

Dinsdag er op naar lemmer gevaren en daar tot zaterdag gebleven. Zaterdag doorgevaren naar het paard van Marken en daar tot dinsdag voor anker gelegen. uitstapje naar de vuurtoren gemaakt met de mannen en verder een beetje bij komen van de afgelopen weken. komende weken zullen we dus weer de kwasten en rollers ter hand nemen omdat we nog zat plekken in de primer hebben staan.

hopelijk krijg ik komende tijd weer wat meer rust in mn donder zodat er weer wat meer verteld kan worden waar we mee bezig zijn aan boord.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
net droog

Afbeelding
terugkomst vanuit marken onderweg naar ijmuiden
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Carel-k »

Die aangroei is niet normaal zou de aardkabels maar eens nalopen (lekstroom?)
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Baschinist »

met een vertraging van een uur of 8 uiteindelijk als nog naar terschelling kunnen varen
Jullie waren toch nog best op tijd op Terschelling? Voor mijn gevoel hebben jullie in ieder geval weer ouderwets het hele weekend in de weg gelegen :P :P :P

Maar mooi schip!
Die aangroei is niet normaal zou de aardkabels maar eens nalopen (lekstroom?)
Idd een best beetje aangroei, maar wat heeft dat met een lekstroom te maken?
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Carel-k »

Bij ons op de club had iemand zijm onvormer verkeerd aangesloten hoe weet ik niet maar er groeide een hele dikke laag aangroei van wel 8 centimeter en dat zag er het zelfde uit als dit patroon op de Zaandam navragen kan ik niet meer want de eigenaar is hemelen.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Heeft niets met de walspanning te maken carel, wij hebben aan boord een scheidingstrafo staan dus lekspanning zou geen probleem moeten zijn. ja bij de gelijkstroom maar die houden we braaf in de gaten iedere week. Op mijn werk eens last gehad van lekstroom, dit viel me op omdat de aangroei juist verdween. na veel zoeken er achter gekomen dat dit te maken had met het registratie systeem van de brandstof bij een bepaalde stand van de telegraaf om de bestuurder beust te maken van de hoeveelheid brandstof die op dat moment gebruikt werdt. dat systeem los gegooid en binnen enkele weken ineens weer aangroei op het schip.

De aangroei op de zaandam heeft puur te maken met het brakke water en de temperatuur hiervan. Alles wat op het kanaal ligt heeft last van de aangroei. zeker als je ook nog eens zo weinig vaart met het schip heeft de anti fauling ook weinig zin. zit wel eens te denken om stoute dingen te gaan ondernemen om alles wat binnen een straal van 1 mtr rond die boot zwemt te killen, maar vrees dat er vast wel weer een of andere geiten wollen sokken figuur hier wat van gaat vinden en dan moeten we weer droog om die reut er af te halen en dat is ook niet goedkoop. we vergeten dan maar het gasolie verbruik wat we meer doen om dat kunstmatige rif mee te zeulen....
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Etab »

Whahaha Lol sta ik daar even een partijtje zielig en vermoeid te kijken. Blijk geen 22 meer te zijn en papa zijn armpies gingen na verloop van tijd wat zwaar aanvoelen met die naaldhamer boven mijn hoofd.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Carel-k »

Brak water het is wel een probleem en die aangroei dat scheeld zeker brandstof en een extra dokbeurt er zijn nog spulletjes waar die aangroei niet van hou maarja zoals je zegt dan krijg je bepaalde figuren over je hem en die zijn sterk ,verder sterkte met het onderhoud !!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Baschinist »

Kun je er nu niet op je zeepapieren wat andere AF legaal erop smeren?
Manke

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Manke »

Volg dit "draadje" sinds kort, maar wat een prachtig schip! Top!
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Nee helaas, schip is van nederlandsche vlaggenstaat en die volgt braaf alle europese regeltjes. In frankrijk is wel goeie toei te kopen voor AF. Alles wat in een straal van 1 mtr rond je boot komt begint gelijk aan de terug tocht.... Misschien in de toekomst eens gewoon een bus AF aanschaffen en wat koper sullfaat toevoegen en goed mixen.

op mijn werk hebben we actieve anodes in de wierbakken. Dit is een koperen staaf (weduwe trooster noemen we deze) en deze is in contact met buitenboord water (liefst zout) dan jagen we hier een lichte stroom doorheen (0,4 Amp) het resultaat is dat er in de wierkasten weinig tot geen aangroei aanwezig is. In de wierkasten zitten dan wel weer een aantal zinkstukken welke die stroom weer teniet doen want anders gaat die wierbak en wierkast binnen no time er aan.

eigelijk moet je gewoon veel varen maar dat laat onze penningmeester niet toe :lol: of geheel op zout/zoet water gaan liggen, brakwater is nu echt niet ideaal.

maar we rommelen lekker verder. Morgen wat vaartuigen van zkk Gouda en vlaardingen van ons dek af te water gooien en dan maar weer verder aan ons nieuwe project. We hebben een schouw van de koninklijke marine gekregen. Helaas door de bezuinigingen van voorgaande jaren was deze met een storing stil gevallen en in de hoek gegooid. Inmiddels is deze dus afgevoerd van de sterkte en mochten wij deze hebben. nu zijn we afgelopen 2 weken al druk bezig geweest met het vervangen van complete kabelbomen daar er iedere keer een kabelbreuk tegen kwamen. Morgen even wat rommelen met het brstf systeem en met een klein beetje geluk kunnen we dan de motor eens starten en kijken of daar nog wat aan moet gebeuren (ja ff een grote beurt)

zal morgen ff wat foto's maken van die varende badkuip voor een beter inzicht
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Baschinist »

Die staven hebben wij op het werk ook aan boord ja. Toch al een paar vervelende geintjes mee gehad. Om te beginnen halen die staven bij lange na je 5 jaarlijkse dokkingperiode niet. Na 2 a 2,5 jaar zijn ze op. Als het koper weg is hangt er enkel nog een draadje in het water en door cappilaire werking komt het zoute water gewoon door het kabeltje in de elektra terecht.
Om die levensduur wat te rekken is de leverancier bij ons eens wat komen vogelen met de stroomsterktes. Gevolg was dat de staven inderdaad minder hard gingen maar na 3/4 jaar zaten we met lekke beunkoelers, die waren compleet weg gevreten en dan zit je met motoren vol met zout water.

En los hiervan, die weduwetroosters zijn massief rood koper. Daar kan de pennningmeester aardig wat liter gasolie van kopen.
Misschien in de toekomst eens gewoon een bus AF aanschaffen en wat koper sullfaat toevoegen en goed mixen.
Zou dat werken? Vraag het me af eigenlijk. Als het nu ook al niet vrij komt doordat je te weinig vaart....
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Die "weduwe" troosters zitten op mijn werk gewoon in de wierbakken. de werking hiervan is sterk genoeg zodat het in de wierkasten ook nog werkt. verder in het koelwatersysteem zitten ook nog eens zink anodes. Die koperen jongens kunnen we dus gewoon te water verwisselen op mijn werk. Dat die dingen aardig aan de prijs zijn klopt. Volgends mij een kleine 200 euri per stuk. Dat plan van die sulfaat werkt denk ik wel. we liggen op redelijk stromend water en het is niet zo dat we maar 1x per jaar varen. Probleem is alleen dat zodra er aangroei of ruwe huid is dat dit als de neten aangroeit. sulfaat en dan een beetje varen zou misschien de oplossing wezen, maar goed we dwalen af van het onderwerp.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Gister even met een groepje sponsoren naar amsterdam gevaren met onderweg even een brainstorm sessie om de toekomst van de Zaandam te bespreken en hoe hun ons eventueel verder konden helpen en te kijken of we nog enkele broodnodige sponsoren kunnen winnen. uiteindelijk een heerlijke dag en een mooi zonnetje en zat te zien. Motor liep weer als een zonnetje en met halve kracht 260 rpm liep het schip een knoop of 8. Afgelopen zomer hebben we tijdens het kamp even zitten klooien met enkele brandstof pompen om deze beter af gesteld te krijgen. Enigste wat we nu nog willen doen is de brstf pompen timen (zien of ze op de juiste stand staan en of ze dezelfde opbrengst geven bij de persslag. hier moeten we een speciaal glazen buisje hebben en de motor dan tornen. Bij iedere slag moet de opbrengst dan gelijk zijn. Is de een pomp welke te veel geeft moeten we de pomp omhoog gaan brengen met een stukje latoen koper (koperen dunnen plaat) al met al een leuke klus maar wel tijdrovend. Leuk winter klusje even als het trekken van alle koppen. Deze zweten wat koelwater naar buiten toe en om erger te voorkomen zullen we de oude koperen ringen gaan uitgloeien als deze niet te ver heen zijn. Dus komende winter ook weer onder de pannen op de oude dame.

Afbeelding
aankomst IJmuiden foto ko van Leeuwen

Afbeelding
Nautisch overleg

Afgelopen week ook even bezig geweest in onze nieuwe motorboot. Hier werden we niet echt vrolijk van. Oordeel zelf en trek hierbij je conclusie. Gelukkig spontaan enkele broodnodige euro's binnen gekregen en we kunnen nu kijken om wat onderdelen te gaan aanschaffen.

Afbeelding
een van de kleppen bleek hoger te staan als alle anderen. klepstoter naast de tuimelaar bleek later.

Afbeelding
Knagend gevoel dus kop er af gerukt.

Afbeelding
Zuiger met een bonkje klep er in verzonken
Plaats reactie