Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Ons bestuur is idd bezig met een onderzoek naar welk register het meest bij ons past. Met de Beukelsz vielen we onder de kotters, Nu ben ik van mening dat we onder ex beroeps schepen geclassificeerd zullen worden. Zou je me misschien via een pb kunnen uitleggen hoe je evt voor die subsidie in aanmerking kan komen?

gr Ed
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Marie Christina »

Waarom via PB?
Ik volg dit topic al vanaf het begin en vind het allemaal reuzeinteressant.

Dit vind ik ook wel leuk om te weten
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door MdB »

De Zaandam is binnen het N R V M bekend, maar niet als VM® doch historisch vaartuig.
Er werd gewacht op een restauratieplan van de Zeeuwse eigenaren i.v.m. uiterlijke wijzigingen in relatie tot het referentiejaar.
till next time
MdeBoer
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Klopt, van wat ik begrepen heb konden ze geen varend monument worden. Vond het vreemd en ben er toen op door gaan vragen, maar men gaf er toen niet echt een duidelijk antwoord op. Aangezien het schip van eigenaar veranderd is moet je alles weer opnieuw aanvragen. Ik verwacht eigelijk weinig problemen want het uiterlijk is nagenoeg onveranderd, dus ik ben benieuwd. Dus het is even afwachten op wat er komen gaat. Zoals het er nu naar uitziet proberen we voor eind augustus de huidafsluiters vernieuwd/overhaald te hebben en de voortstuwing uitgelijnd en werkend te hebben.

gr Ed
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door meester »

Martin weet er alles van> ALs je als historisch casco eigenaar een restauratieplan indient wat leidt tot een A status schip krijg je voor 5 jaar de B- status. Hiermee kan je aanspraak doen op het restauratiefonds.
Afbeelding
de genoemde 3000 is per jaar voor particulieren maar als je een stichting hebt kun je meer aanvragen. ga eens in gesprek. Ik heb zelf al eens een restauratieplan geschreven voor mijn pakschuit maar nooit subsidie aangevraagd. ik kom niet aan die bedragen op korte termijn. als ik mijn vlak ga vernieuwen vraag ik wel aan.
mijn advies: raadpleeg iemand met verstand van de beoordeling en schrijf als eerste een restauratieplan en dien het in bij je aanvraag bij het register. daarna kan je stapsgewijs subsidie aanvragen adv je planning
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Gisteravond aan boord gekomen om wat klusjes af te ronden die al te lang blijven liggen. De 2 smo voorraadtanks (1400 ltr totaal) schoongemaakt en gelijk de oude vervuilde olie (ca 250 ltr) afgevoerd en voorzien van nieuwe pakkingen op de mangaten. Volgende week 2 nieuwe peilglazen incl kraantjes monteren en dan kan er weer smo in. Als het goed is krijgen we eerdaags een een aantal vaten smo gesponsord dus die kunnen we dan gelijk kwijt. Vanmorgen zijn we aan dek ook weer verder gegaan met het aflassen van sb boordlichtkast. Deze was kuis verrot en hiervoor hebben we van plaatmateriaal (3mm) 2 nieuwe bakken voor geknipt en gelast. De eerste zit er in, nu nog even een luikje maken om wat gemakkelijker een lampje te kunnen verwisselen mocht er 1 kapot zijn en dan is deze ook weer klaar. Binnen in hebben we het verblijf van de jeugdleiders ook maar even aangepakt. De wanden kaal gehaald (boxen,wanddecoratie,enz,enz) en het glasvezel behang afgenomen met een lichte amonia oplossing en na het drogen voorzien van een verse laag latex. Door de temperatuur van vandaag was alles redelijk snel droog en konden we de decoratie weer terug hangen. In de stuurmachine kamer enkele schappen geruimd zodat we de schoonmaakmiddelen op een nete en manier konden opslaan. Aan dek was men ondertussen druk in de weer met het bikken van de bolders. De (oude) trossen waren op meerdere plekken zo beschadigd door het roest dat we genoodzaakt waren om nieuwe trossen te gaan gebruiken. Na enkele uren bikken konden deze in de primer en aansluitend in de zwarte lak. In de kombuis enkele naden afgekit en de frituurpan ontdaan van de sludge en schoongemaakt. Helaas had niemand een camera bij zich dus de foto's houden jullie te goed. Morgen wordt de 220/380V generator opgemeten om te kijken of de aangeboden opwekker er achterpast. Als deze afmetingen kloppen hopen we op zeer korte termijn een opwekker te hebben die we kunnen gaan inbouwen.

gr Ed
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Zo vandaag een leuke opwekker gevonden die voor de wisselspanning moet gaan zorgen aan boord van de Zaandam: Stanford UCI 224 F25 Uiteraard tegen een "vrienden" prijsje via een sponsor. Morgen wordt deze generator besteld en met een beetje geluk krijgen we deze over 1 week aan boord. Dus as zaterdag de fundatie flink aanpakken zodat deze klaar is als de opwekker er op gezet wordt. De motor zullen we dan 5mm hoger gaat zetten, maar dat kan dmv een 4 tal vulblokken. as Woensdag zullen de eerste set's krukas lagers ook weer binnen komen dus zaterdag een dagje doorbrengen in de mk.

gr Ed
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Vandaag zijn de eerste 5 lagers weer terug van de fabriek waar ze opgegoten zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Ik wist niet dat ze er zo ook uit konden zien :lol: as zaterdag maar eens met een grof stukje schuurlinnen de kruk schuren om zo de eventuele resten van het oude babbith weg te halen. dan de oliesmeerkanalen zo goed als kwaad schoonvegen met een doek. Dan de lagers insmeren met olie of vet en er onder kantelen met tornen van de motor. Als ze er in zitten de oude er uit tornen en dan kunnen we deze ook weer wegbrengen. Als het goed is zijn deze binnen 2 weken zodat we de boel op maat kunnen gaan schrapen. ben benieuwd hoe dat gaat. ik heb het nooit gedaan en we krijgen hierbij hulp van de machinisten uit het zee&havenmuseum uit IJmuiden..

gr Ed
Laatst gewijzigd door edje op vr jun 08, 2012 8:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door wout.bij »

ga nooit met schuurlinnen over de krukas, als er een paar korreltjes ergens blijven zitten krijg je daar weer problemen mee, ook nooit met schuurpapier op babbits komen, de korreltjes blijven in het zachte babbits zitten.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Hoe moet je die oude babbit resten van de krukas er dan van afkrijgen? Ik was van mening dat je de krukas gewoon met grofe schuurlinnen met een beetje olie en gasolie kon schoon maken.

gr Ed
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paul »

Ik dacht me te herrinneren dat je alleen glaspapier mocht gebruiken ,maar zoals wout al schreef nooit schuurpapier,ik zelf zou liever een hele fijne vijl nemen.
Maar laat je aub goed voorlichten, zonde als je het voor jan met de korte achternaam doet.
Ga anders even bij kombuispraat ,en vraag het daar even ,daar zitten nogal wat oude wtk s die dit vaak zat meegemaakt hebben
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=1019
gr Paul
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door wout.bij »

ik heb dit gedonder eens gehad met het big-end lager van mijn bolinder, ik heb toen de resten babbits eraf gepeuterd met een klein zoetvijltje, bij mij was de babbits niet echt gehecht op het metaal, als je geluk hebt is dat bij jullie motor ook zo omdat babbits eigenlijk alleen maar hecht op vertinde opervlakken, mocht je daarmee beginnen trek dan effe een witte doek/laken onder de krukas door om de restjes babbit op te vangen.
succes ermee.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Ik heb inmiddels contact gehad met Harry Hogeboom van kombuispraat. Die gaf me ook al een aantal tips. hij adviseerde die scotch bride doekjes te gebruiken of een afgesleten velletje schuurlinnen gedrenkt in de smo. We gaan het zien zaterdag, eerst eens de 2 kleinste mannetjes het carter in frommelen met een dot poetslappen om de boel schoon te maken. Wil de boel uiteraard niet overhaasten, liever nog een maand of 2 stil dan weer een brok ellende aan boord.

morgen eerst maar eens wat foto's maken voor de indrukken :)

gr Ed
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paul »

iK HOOP een overbodige tip.
Als je deze kleine mannetjes in het carter stuurt,kan je dan je kruk(schroef) as vastzetten of borgen,ik neem aan dat als je lagers er allemaal uit zijn ,je ook de zuigers opgehangen heb of getrokken.
Er is dan niet zoveel beweging in het water nodig om je schroef al iets te laten draaien,en dus ook je krukas.
gr Paul.

ps. O ik ga er even vanuit dat het een direct omkeerbare motor is
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Marie Christina »

Alle foto's op pagina 1 zijn weg. :shock:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie