Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Gister even met een groepje sponsoren naar amsterdam gevaren met onderweg even een brainstorm sessie om de toekomst van de Zaandam te bespreken en hoe hun ons eventueel verder konden helpen en te kijken of we nog enkele broodnodige sponsoren kunnen winnen. uiteindelijk een heerlijke dag en een mooi zonnetje en zat te zien. Motor liep weer als een zonnetje en met halve kracht 260 rpm liep het schip een knoop of 8. Afgelopen zomer hebben we tijdens het kamp even zitten klooien met enkele brandstof pompen om deze beter af gesteld te krijgen. Enigste wat we nu nog willen doen is de brstf pompen timen (zien of ze op de juiste stand staan en of ze dezelfde opbrengst geven bij de persslag. hier moeten we een speciaal glazen buisje hebben en de motor dan tornen. Bij iedere slag moet de opbrengst dan gelijk zijn. Is de een pomp welke te veel geeft moeten we de pomp omhoog gaan brengen met een stukje latoen koper (koperen dunnen plaat) al met al een leuke klus maar wel tijdrovend. Leuk winter klusje even als het trekken van alle koppen. Deze zweten wat koelwater naar buiten toe en om erger te voorkomen zullen we de oude koperen ringen gaan uitgloeien als deze niet te ver heen zijn. Dus komende winter ook weer onder de pannen op de oude dame.

Afbeelding
aankomst IJmuiden foto ko van Leeuwen

Afbeelding
Nautisch overleg

Afgelopen week ook even bezig geweest in onze nieuwe motorboot. Hier werden we niet echt vrolijk van. Oordeel zelf en trek hierbij je conclusie. Gelukkig spontaan enkele broodnodige euro's binnen gekregen en we kunnen nu kijken om wat onderdelen te gaan aanschaffen.

Afbeelding
een van de kleppen bleek hoger te staan als alle anderen. klepstoter naast de tuimelaar bleek later.

Afbeelding
Knagend gevoel dus kop er af gerukt.

Afbeelding
Zuiger met een bonkje klep er in verzonken
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen week door diverse donaties van enkele ouders van de kadetten en kaderleden zelf een leuk bedag bij elkaar gekregen om de nieuwe motor voor onze motorboot aan te schaffen na een fikse korting van een bedrijf. voor €600,- een motorblok gekocht en hoeven maar een paar onderdelen zoals de verstuivers en een koeler van de oude motor om te zetten. Dus vanmorgen de electra losgehaald en de motor losgehaald zodat we deze uit het scheepje konden hijsen. Na 2 uurtjes sleutelen en wat krachttermen die we hier maar even niet zullen herhalen de motor er uit gehezen en aan dek gezet op een paar pallets zodat we straks op sta hoogte kunnen werken. Na het hijsen het motor compartiment grondig gereinigd met een degreaser en alles weer blinkend schoon gekregen.

Afbeelding
Elecje in de weer met gummie touwtjes.

Afbeelding
lomp sleutelwerk

Afbeelding
uit de boot

Afbeelding

Afbeelding
bilge weer spic&span

komende week de motor ophalen uit rotterdam en nu op zoek naar een 4 tal nieuwe tril rubbers voor onder de motor.
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door WillemB »

Respect :wink:
Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Wouter »

goed moment om de bilge te poetsen!
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Toen we de motor er uit gehaald hebben hebben we eerst met wat plamuurmessen en een zooi lappen de bilge uit geharkt. Hierna enkele emmer met een stevig sopje in het scheepsvlak gegooid en lekker te keer gegaan met wat luiwagens en een handborstel. Het scheelde enorm dat het motor compartiment gescheiden is van de rest van het scheepsvlak. welke je dus ongestraft overboord kan pompen. Als de motor er in staat komt er nog een apart lenspompje (24V) in het motor compartiment te hangen zodat als er onverhoopt toch wat ligt je dit netjes in een can kan pompen voor afgifte in de milieustraat. As zaterdag eerst maar even de brommer in de boot laten zakken en de boel n aeen paar uur uitlijnen met de schroefas.

gr Ed
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

inmiddels weer wat stappen gemaakt. Oude motor uit elkaar gesloopt en op de klep welke door de zuiger is heen gedenderd bij een van de cilinders heeft de motor geen verdere schade ondervonden. Dus plenty reserve onderdelen voor de nieuwe motor. Het nieuwe blok miste we echter enkele onderdelen dus deze overgezet van het gestripte penta blokje. Het blok staat op ideale werkhoogte dus gelijk maar alle slangen vervangen daar je er straks voor in allerlij bochten en gaten moet wringen en mogelijk je pols en enkele vingers moet breken op meerdere plaatsen om er bij te komen.

Zaterdag 27 Oktober was het eindelijk zo ver en hebben we het nieuwe blokje mbv een van de kraantjes van de Zaandam in de schouw (motor boot) laten zakken. eerst horizontaal tot werkhoogt een toen geheel vertikaal laten zakken mbv de kettingtakels waar de motor in hing. Na wat trekken en duwen kregen we de motor netjes op de plek en was alleen 1 motor hijsbeugel ietwat vervrongen (deze beugel maar even gedemonteerd en vervangen voor de reserve.) Hierna de motor iets opgetild om de nieuwe motor rubbers er onder te monteren en deze weer vast te zetten op de fundatie. Op het gemak even de boot opgeruimd en de motor 3 uur laten staan om de rubbers te laten wennen aan de motor. Hierna kwam het uitlijnen van de koppeling op de schroefas. Nadat deze netjes op zijn plaatst stond hebben we de rubbers vast gezet op de motor en konden we we opruimen want de dag zat er al weer op.

3 november Verder gegaan met het electrisch aansluiten van de motor en de diverse slangen aangesloten. Zat nog te denken om de accus op de lader aan te sluiten maar dat moet ik zo nog maar even doen. Onderwijl nog even een slang gekocht om de water gekoelde uitlaat aan te sluiten op het bestaande systeem en de motor ontluchten. Je snapt hem al, sleutel in contact en moeizaam rond en klik,klik,klik....... gezien de dag toch wel omgevlogen was maar even de accu laders aangesloten en besloten om maar te wachten tot de volgende dag als de accus nog levensvatbaar waren.

zondag 4 nov

Accus waren niet best ,maar met behulp van de verlichtings accus deze wat kunnen oppeppen zodat we de motor konden ontluchten en starten. Bij de eerste poging starte hij direct en knalde de uitlaatslang los van de motor, nadat we deze weer vast gezet hadden en een koelwater aanzuig probleempje verholpen hadden jonden we de 2e poging ondernemen. Motor starte direct op de oude accus en broomt braaf door. Na een 45 minuten rommelen en peuteren was de motor goed warm en kon er even gedraaid worden met belasting. Dat hebben we en alle omwondende geweten. Alle uitstoot emissies hebben we gehaald en tata steel heeft ook weer zijn quotem gehaald voor volgend jaar en kan dus een jaar de deuren sluiten..... Tjeemig wat een hoop rook en ellende kwam er uit zeg! Vermoedelijk heeft er nog wat vettigheid en olie in de uitlaat gezeten want roken deed hij wel. Na een tijdje gedraaid te hebben met wisselende belasting langszij de zaandam nam de rook flink af. Na het stoppen oli egepeild en was deze net iets gezakt op het peil. (nieuw olie filter en mogelijk even een klevende zuigerveer wie zal het zeggen) Komende week zullen er nog wat kleine dingen van de bekabeling netjes weg gewerkt en vast gezet worden en kunnen we zaterdag het mastje aan dek zetten en voor de zekerheid de koelwater impellor vervangen zodat we zeker zijn dat deze alles netjes aanzuigt.

Afbeelding

Afbeelding

filmpje hou je nog even te goed, zaterdag nog even wat foto's en filmpjes maken
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen 2 jaren hebben we een beetje last gehad van een stel "zwetende" koppen. Iets water verlies bij draaiende motor en wat witte pluimpjes bij starten welke vrij lang zichtbaar waren en als je vermogen terug nam. We probeerden eerst de kopbouten wat straker te zetten en hoopte eigelijk dat deze iets los getrild waren. Bij de laatste vaartocht (intocht ijmuiden) begonnen de koppen toch harder te lekken dus maar besloten om komend winyter seizoen de "lekke" koppen te gaan trekken. Bij het demonteren van de kop gelijk maar de kop geheel ontdaan van koelwaterkranen, verstuiver en klephuizen. Kunnen we deze gelijk maar eens grondig onderhanden gaan nemen en opnieuw de kleppen inslijpen op het kleppenhuis. Het kleppenhuis zit weer in de kop gemonteerd en tussen het kleppenhuis en de kop is deze afgedicht met een koperen ring.

bij demontage bleek al snel dat de koperen ringen tussen de klephuizen en de kop niet goed af gedicht hebben. Door de verbrandingsdruk wordt de ring behoorlijk belast en zien we in de koperen ring toch wel wat sleuven ontstaan van de cilinderdruk.... in wat oude boekwerken van de fabriek zijn we er achter gekomen dat Werkspoor destijds aanraad om de klephuizen geheel pas te schuren in de kop en ze dan zonder ringen te monteren, dan kun je ze straker zetten en minimaliseer je de kans van lekkage. Tuimelaars en assen mankeerde niets, echter de stoterstangen lijken wel een knauwtje gehad te hebben en er zijn er 2 stuks van krom (licht verbogen) Deze gaan we proberen te richten zodat ze wat rechter zijn en als dit niet lukt moeten we proberen vanaf de tekeningen een set nieuwe te gaan maken. Eenmaal de kop los bleken er 2 koelwater pezen hun beste tijd gehad te hebben en deze hadden we gelukkig nog liggen. De koperen ring welke tussen de kop en de voering ligt heeft ook zijn beste tijd gehad en deze gaan we ook vernieuwen. (hadden we er ook nog 2 van liggen)

Afbeelding
brokje staal van een kilo of 200-250

Afbeelding
zoals te zien zijn de inlaat en de uitlaat knalen iets te vet. vermoed dat dit te maken heeft met de cilindersmering. we hebben het vermoeden dat deze iets te ruim staat afgesteld. dus hier zullen we ook naar gaan kijken als de motor weer draait.

Lekker klusje voor de winter en hopen we in het voorjaar mee klaar te zijn. Tevens zullen we nog tal van andere onderhouds klusjes gaan uitvoeren aan de hoofdmotor van de Zaandam.

mocht iemand ooit eens onderdelen van een werkspoor TMA 276 tegen komen houden we ons aanbevolen. :)
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Navigo »

HH,

Goed bezig met zijn allen.

Onderdelen zullen wel schaars worden, of onbetaalbaar.

Het is toch een werkspoor zonder oplading?
Zou de vervuiling niet eerder komen door de lage belasting die er wordt gedraaid?
Dus ook de lage luchtsnelheid in het inlaatsysteem.

Is het z'on druppelaartje in het inlaatmanifold, gewoon gevoed door oliedruk. Olie uit het carter wat gesmoord wordt door een orifice?
In deellast komt wordt die dan inderdaad niet meegevoerd, de lucht snelheid is dan te laag. Dit zie je ook bij Deutz.

Navigo
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

die vervuiling komt idd ook min of meer door de lagere belasting die we draaien. De laatste vaartocht (intocht in IJmuiden) krijgen we die werkspoor nog geen eens in de richting van bedrijfstemperatuur. blok is en blijft steenkoud, en de cilindersmering blijft gewoon door druppelen. enigste voordeel is wel dat we de olie in het carter nooit hoeven bij vullen eerder iets aftappen omdat er te veel olie in het carter zit van de cilindersmering. Het blok in idd zonder turbo. We draaien nooit meer al 90% en dat is als we hem eens een keer op zijn staart trappen of als de aangroei na 2 jaar weer zo erg is dat die motor er gewoon aan moet sleuren om het schip vooruit te krijgen. Dan tikken we de 80 a 90 ltr per uur aan. Is het schip schoon dan zitten we op de 45-50 ltr per uur met 260 rpm. in het zomerseizoen varen we wat vaker en dan brand je alle vervuiling langzaam weg en zie je ook duidelijk minder rook uit de pijp komen.

onderdelen zijn nog wel te krijgen maar daar hangt idd een prijskaartje aan. 3 jaar geleden wisten we een werkspoor uit een gemaal op de kop te tikken. echter werd er "ineens" asbest gevonden. (in 2013 overhaald). om een lang verhaal kort te maken nu moeten wij die 2 motoren eerst laten saneren voordat we er van 1 onderdelen mogen hebben. als ik de meest gangbare onderdelen heb ben ik al blij en bij de asbest kom ik geen eens in de buurt, maar wordt een vies spelletje gespeeld dus ik hou mijn poot stijf en blijf op zoek gaan naar een sponsor of bedrijf die dit voor zijn rekening wil nemen en tot die tijd zit dat bedrijf opgescheept met 2 werkspoortjes waar hij niet mee kan (mag) doen.

ben trouwens benieuwd hoelang dit nog goed blijft gaan in nederland. Zou me niets verbazen als er straks bepaald wordt bij een volgende cvo keuring dat die motoren vervangen moeten worden door de huidige generatie (groene) motoren. (volgende klap voor monumentaal varend nederland.) Hebben ze het binnen een jaar of 10 voor elkaar. Eerst rode peut er af, vervolgens enkele regels opleggen en het is klaar met die oude rommel die we met zn allen in de vaart proberen te houden....
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Navigo »

HH,

Is de asbest op het oog geconstateerd?
Zijn de pakkingen, etc onderzocht? Maw zijn er monsters genomen?

Als de motoren een gehele revisie hebben ondergaan kan het bijna geen asbest zijn, of er zijn delen blijven zitten.
Of iemand moest van wat oude rotzooi af, dat is inderdaad dan een vies spelletje.

Mag je ook geen onderdelen verwijderen die "schoon" zijn?
Wij hebben ook een bootje met aardig wat asbest aanboord, toch wordt dat waar niets zit gewoon overhaald of verwijdert.

Navigo
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

er is een inventarisatie geweest door een bedrijf en die heeft een rapport opgesteld. Motoren zijn in 2013 voor het laatst overhaald. Na demontage zijn ze opgeslagen en in eens is er asbest geconstateerd en konden we de motor niet krijgen. Ben toen wat vragen gaan stellen en wat aan het schoppen geweest en nu kregen we te horen dat we er best 1 konden krijgen maar dan moeten we de beide motoren saneren en dan blijft er 1 motor en de andere krijgen wij. Om nu ff ineens een paar duizend euro op te hoesten gaan ons echter niet lukken.... te zielig voor woorden eigelijk dat er zo omgegaan wordt. weet wel dat dat goedje niet mis is maar enkele onderdelen loshalen moet kunen lijkt mij. is in 2013 ook gebeurd en toen piepte er ook niemand om dus naar mijn mening is het gewoon pure handel voor iemand die er grof aan wil verdienen ten koste van ons :evil:

maar goed, mijn bloed naderd alweer het kookpunt en dat is het niet waard. We blijven doorgaan met het oude gebakje tot het niet verder gaat en dan zien we dan wel weer. straks is het weer voorjaar en dan is het weer genieten van alle noeste arbeid..
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Marie Christina »

De lol gaat er wel een beetje af zo, denk ik?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door JanSr »

In die asbestwereld loopt nogal wat gespuis rond.
Mijn zoon wilde een loods met een asbestdak saneren. De eerste "specialist" kwam met een offerte voor een asbestvrij verklaring op basis van vijf monsters op vloer en wanden.
Toen die monsters waren geanalyseerd kreeg hij bericht dat op basis daarvan toch geen rapport kon worden opgemaakt. Nog vijf monsters waren daar voor nodig, tegen een fors tarief per monster + voorrijkosten.
Protesteren hielp niet.
Na enig zoeken kwam een andere specialist, die zei: Zo gaat dat bij die gasten altijd.
Deze specialist kwam met een no cure, no pay offerte die lager lag dan de eerste.
Zo kan het ook. De eerste moest hij wel betalen, helaas.

Moraal: Ga niet met de eerste in zee maar zoek rond en vraag naar de kleine lettertjes en vooral naar referenties.

En verder: Het is uiteraard reuze romantisch om die Werkspoor draaiend te houden, maar verstandig?
Iets hedendaags erin kon wel eens beter uitpakken.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door KarelE »

Toen ik afgelopen zaterdag de resten van het kunststof golfplaat op de garagebox ging inleveren bij de milieustraat mochten die niet in de bak met harde kunststoffen. Het was asbestgelijkend en moest net als het oude dak 2x in plastic gewikkeld in de asbest container......

De stortbaas zei ook, we komen er nooit vanaf, want ook de nieuwe daken moeten als asbest worden behandeld. Er staan nummers in gestansd, maar die zie je niet meer als het verpulverd wordt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Marie Christina »

Het valt niet mee om op een milieuvriendelijke manier van je afval af te komen.

Zo staat er al 3 jaar een liter of 600 waterolie mengsel op de steiger in Delfzijl.
De milieustraat vindt het bedrijfsafval, de bunkerboer wil een IMO nummer waar hij het onder weg kan schrijven en de afvalverwerking vindt de vaten waar het in zit geen goed transportmiddel. :(

En zo blijft het maar staan.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie