Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door KarelE »

Dat doe ik ook niet. Mijn vergelijking hield op bij de vloerplaten :mrgreen:
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paul »

Lache Karel .
Maar feit is wel dat onze vaderlandse motoren fabrieken,en ook menig buitenlands merk,het hebben moeten verliezen van oa caterpillar .
Erg jammer.
Ik heb ook veel bewondering voor ABC in België ,houd het hoofd nog steeds boven water.

En wat de Zaandam betreft,dat word ons nationaal museum schip.
Gr Paul .
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Vandaag is er een ongelukje gebeurd aan boord.... bij enkele kleine schoonmaak werkzaamheden op het bordes van de mk is er een fles Dasty om gef@$#% en boven op de hoofdmotor terecht gekomen. Met man en macht geprobeerd om de sporen op te ruimen maar daar is men helaas niet geslaagd en de sporen zullen overduidelijk aanwezig zijn 8) . Weer €2,35 weg gelopen :lol:

Afbeelding

Morgen schip verhalen en de laatste 3 sloepen aan dek sjorren, woensdag bunkeren en dan via zee naar Harlingen. We wilden eigenlijk binnendoor maar door de stremming van de Schellingwouderbrug (gaat maar 3x per dag open 10:00-15:00 en 20:00 uur) en de gedeelde stremming (kotter geprobeerd om door de nieuwe sluisdeur heen te varen) van de lorentsz sluis bij kornwerd maar buitenom. Tot den helder stroom tegen en vanaf 1300 voor stroom over de boontjes. Donderdag sloepen lossen en vrijdag als een speer richting Terschelling om daar als finish schip klaar te liggen voor de eerste sloepen. Zaterdag sloepen laden en zondag bij tijds weer via zee terug naar IJmuiden. Hopelijk tijd om een hoop (schilder) klusjes in de mk af te ronden.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

alweer een tijdje stil geweest maar niet stil gezeten...Beetje druk met tal van andere zaken maar deze kan ik toch niet laten...

http://www.youtube.com/watch?v=G6lGcJ61 ... e=youtu.be
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Richard van den Berg »

Dat is een gave dag geweest. 8)
Groeten,

Richard

mijn boot
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen zomerkamp hebben we een beetje rond het markermeer vertoeft met het schip. Amsterdam, Marken, Hoorn en tot slot block van kuffler. Alles heeft het netjes gedaan zoals het hoorde maar toch een beetje te warm koelwater.... Tijdens het varen maar de wierbak geopend en hier niets in kunnen vinden. de 2e wierbak geopend en hier zat ook niets in. Dus vrees dat we de koeler maar eens moeten gaan openen en schoonmaken (iets wat we sinds we de Zaandam hebben nog nooit gedaan hebben omdat hij voldoende koelde). Dus afgelopen woensdag zijn de vrijwilligers druk in de weer geweest om de bouten van de koeler deksel gangbaar te krijgen. Zaterdag zou ik hiermee verder gaan en alvast een begin maken met het doorsteken van de koeler, maar dat liep even anders dan ik had gedacht. Even een extra trosje bij zetten dus leunend over het potdeksel om de tros uit een kluisgat te trekken breek ik 2 ribben. krimpend van de pijn en misselijkheid maar een beetje rustig aan gedaan totdat de pijn wat dragelijker werd. Nog een poging gedaan om wat te doen maar al snel het bij een poging gelaten en naar de sjamaan gegaan. Voorlopig 6 weken rust...... is het eindelijk mooi weer en kan je weer wat gaan doen aan dek heb ik dit weer grrrrrrrr. Dus voorlopig 6 weken thuis op de bank en niet varen :cry:

kleine tip: mocht je ooit in Hoorn liggen ga dan naar het Torentje bij de haven. bestel daar dan een toren koffie. Hij staat niet op de menu kaart maar het is het wachten waard :D
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door sambeek »

Nou Edje, heb je mooi voor elkaar. :?
Rustig aan en beterschap toegewenst.
groet Terpstra / SAMBEEK
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door WillemB »

Beterschap Ed.
Beter een anker kwijt dan het schip.
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Jef-Tengro »

beterschap
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Inmiddels weer beter maar met wat beperkingen.... uiteraard weer volaan maar toch nog wel wat beperkt. in de mk maar wat aan het opruimen en kastjes leeg aan het halen geweest. Ongelooflijk hoeveel troep er altijd in kastjes past en je eigenlijk niet nodig hebt maar wel verzameld hebt door de jaren heen. Dus de oud ijzer boer gaat gelukkig worden eerdaags. In de mk zijn de vrijwilligers ook lekker bezig met de vloerplaten. deze worden stuk voor stuk los gehaald (lees schroeven uitgeboord) om ze vervolgens mbv een slijptol met komborstel schoon te maken. Aansluitend onder de plaat wordt de bilge ook schoon gemaakt en de plaat weer netjes vast gezet en in de zilverpaint gezet. een dankbare klus maar wel een hondebaan om te doen. (Volgende week zal ik wel even een foto maken van de eerste platen) Afgelopen week is ook het zusterschip uit Lauwersoog langszij afgemeerd zodat je ineens ziet hoe enkele zaken op het andere schip aangepakt zijn en dan wordt je toch een beetje moedeloos van de huidige staat van de zaandam. Maar wij hebben dan ook geen 400000 euri om uit te geven :lol: Komende week even een paar keer langs gaan op het zusterschip om aantal foto's te maken zodat ik het straks ook nog weet hoe ik het wel wil hebben.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Inmiddels weer beter maar met wat beperkingen.... uiteraard weer volaan maar toch nog wel wat beperkt. in de mk maar wat aan het opruimen en kastjes leeg aan het halen geweest. Ongelooflijk hoeveel troep er altijd in kastjes past en je eigenlijk niet nodig hebt maar wel verzameld hebt door de jaren heen. Dus de oud ijzer boer gaat gelukkig worden eerdaags. In de mk zijn de vrijwilligers ook lekker bezig met de vloerplaten. deze worden stuk voor stuk los gehaald (lees schroeven uitgeboord) om ze vervolgens mbv een slijptol met komborstel schoon te maken. Aansluitend onder de plaat wordt de bilge ook schoon gemaakt en de plaat weer netjes vast gezet en in de zilverpaint gezet. een dankbare klus maar wel een hondebaan om te doen. (Volgende week zal ik wel even een foto maken van de eerste platen) Afgelopen week is ook het zusterschip uit Lauwersoog langszij afgemeerd zodat je ineens ziet hoe enkele zaken op het andere schip aangepakt zijn en dan wordt je toch een beetje moedeloos van de huidige staat van de zaandam. Maar wij hebben dan ook geen 400000 euri om uit te geven :lol: Komende week even een paar keer langs gaan op het zusterschip om aantal foto's te maken zodat ik het straks ook nog weet hoe ik het wel wil hebben.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paul »

Op de foto vind ik de Zaandam,met haar mast toch mooier.
Gr Paul.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door dconel »

Die mening deel ik Paul!

Goed om te horen dat jullie nog druk bezig zijn. Nog specifieke winterklussen in aantocht?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paul »

https://youtu.be/l0fAoBeTksA
Voor de liefhebbers.
Gr Paul
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Ja echt wel :roll:

de wc en de douche voor hebben hoognodig weer eens wat aandacht nodig. oude leidingwerk weg slopen, oude gegoten vloer weg steken (is ooit vocht onder gekomen en ligt los) hier onder ligt een tegelvloer dus eerst eens kijken hoe die vloer er aan toe is en dan misschien opruwen en die vloer in de betonverf zetten (wapex 2 comp) wanden kaal bikken en de slechte plekken uitslijpen en opnieuw lassen. fundatie wc bikken en als deze slecht is gehele pot verplaatsen zodat de klep nu wel open kan blijven staan.

Op de brug enkele lekkages in het onderdeks en de brugwering. Hier zullen we het hout moeten demonteren, voorzijde brug kaal bikken en slechte delen uitslijpen en vervangen dor nieuwe delen staal. hele handel goed conserveren en opnieuw isoleren en netjes in timmeren. (NL doet heeft hier een leuk bedrag voor beschikbaar gesteld dus als deel klus voor die dag)

In de mk wat schiderwzh aan het onderdeks en van de hoofdmotor 2 koppen trekken ivm een inspectie en 1 lekke koppakking (waarschijnlijk)

Aan dek wat hout aan helen aan het bestaande houten dek (hout moet nog op maat gezaagd worden en afkitten)

Al met al een hoop te doen komende winter en te weinig handjes. dus druk op zoek naar wat handige donders die hun handen willen laten wapperen en de jeugd wat wil leren.

gr Ed
Plaats reactie